تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۰
برنامه هفت دیشب تحت تاثیر جایزه اسکار امسال به فیلم ضدایرانی «آرگو» گذشت.
از اعتراض به اسکار آرگو تا نقد دزدان خیابان جنوبی
 کارگردان فیلم «دزدان خیابان جردن» معتقد بود با این وضعیتی که برای اسکار به وجود آمده است فیلم من هم باید جایزه می‌"گرفت

به گزارش حدیدنیوز، فبرنامه سینمایی هفت در آغاز با بحثی پیرامون اتفاق سینمایی مطرح این روزها؛ جایزه اسکار به آرگو آغاز شد. پس از گفت و گو با مدیر بخش بین الملل فارابی در رابطه بابحث داغ اهدای اسکار به فیلم آرگو به نقد و بررسی فیلم "دزدان خیابان جردن"باحضور کارگردان و تهیه کننده فیلم و محمد تقی فهیم به عنوان منتقد پرداخته شد.

آمریکا زخم خورده آن گروگانگیری است

در آغاز برنامه امیر اسفندیاری مدیر امور بین الملل فارابی در گفت و گویی تلفنی بااشاره به اهدای جایزه اسکار به فیلم سینمایی آرگو بیان کرد:همانطور که همه مشاهده کردند این فیلم بسیار سطحی وضعیف بود. باید توجه داشته باشیم که آمریکا زخم خورده آن گروگانگیری است و با ساخت این فیلم خواسته به نوعی خود را قهرمان نشان دهد و درنهایت با اهدای جایزه توسط همسر رییس جمهور همگان به این باور رسیدند که فیلم فاقد ارزش های هنری بوده و سیاسی است.

وی با تاکید برفیلم هایی چون لینکن و زندگی پای به عنوان فیلم های شایسته دریافت جایزه اسکار افزود:امسال جایزه اسکار روش های معمول را زیر پاگذاشته بود خصوصا در اهدای جایزه توسط کاخ سفید.

اسفندیاری ساخت فیلم هایی چون "بچه های آسمان"و "جدایی نادر از سیمین که طی سالهای گذشته به مراسم اسکار راه یافته اند را پنجره ای رو به جهان دانست و گفت:ساخت چنین فیلم هایی سبب میشود مردم دنیا ایرانیان را باچهره ای بر خلاف رسانه های غربی بشناسند که نظر منتقدین دنیا مهر تاییدی بر این واقعیت است.

وی درمورد صحبت های اخیر شمقدری در رابطه با لابی کردن جایزه اسکار در سال گذشته اظهار بی اطلاعی کرد وگفت:باید در اسکار حضور داشته باشیم و تلاش کنیم هر فیلمی که به این مراسم راه پیدا میکند دارای پخش کننده ای قوی باشد تا زمینه برای گرفتن جایزه اسکار محیا شود.

اسلامی: با این وضعیت "دزدان خیابان جردن" هم باید اسکار بگیرد

در بخش دوم برنامه سینمایی هفت فیلم "دزدان خیابان جردن"به کارگردانی وحید اسلامی که تاچندی پیش منقد سینما در عرصه مطبوعات بود و تهیه کنندگی داریوش بابائیان و باحضور محمد تقی فهیم به نقد بررسی گذاشته شد.فیلمی که آمار فروشش حاکی از استقبال مردم از این فیلم است.

وحید اسلامی کارگردان فیلم "دزدان خیابان جردن" در اغاز گفت و گو با اشاره به مراسم اسکار و اهدای جایزه به فیلم آرگو بیان کرد: این فیلم در مقایسه با فیلم هایی چون "زندگی پای"و لینکلن انچنان ضعیف است که اگر من فیلم دزدان خیابان جردن را به مراسم میفرستادم نیز ممکن بود جایزه بگیرد.

در ادامه صحبت های وحید اسلامی ،محمد تقی فهیم نیز با تاکید بر سیاسی و استعماری بودن مراسم اسکار گفت"آرگو نشان داد که دوستان طی چند سال گذشته بخاطر شیفتگی به اسکار اشتباه کرده اند.این شیففتگی دارد آرمان های مارا به چالش میکشد.ارگو ثابت کرد پیام مهم است و این فیلم پیام قدرتمندیست برای ارزش های آمریکا.

در ادامه بحث نقد و بررسی فیلم دزدان خیابان جردن داریوش بابائیان علت برعهده گرفتن تهیه کنندگی با یک فیلمساز اول را حمایت از چنین فیلمسازانی دانست وگفت:این بار اول من نیست و تا به حال تهیه کننده ۱۵ فیلم اول بوده ام.در صورتی که این وظیفه مدیران است که از فیلم سازان اول حمایت کنند.اگر بودجه کافی به چنین فیلم سازانی داده شود مسلما فیلم های بهتری سخته میشود.

محمد تقی فهیم منتقد سینما با تاکید براینکه این فیلم در جذب مخاطب موفق عمل کرده بیان کرد:یکی از انتقادهای وارده به فیلم این است که این فیلم هم مانند بسیاری از فیلمها به دنبال ذائقه مردم که در سال های اخیر موجش فراوان شده بوده رفته است.مانند استفاده از بازیگران جذاب.

وی با اشاره به پیشینه وحید اسلامی به عنوان منقد سینما در مطبوعات گفت:این فیلم در حد وحید اسلامی نبود و آن نقدها در عرصه روزنامه نگاری به این فیلم نمیخورد.

وحید اسلامی در پاسخ به انتقادهای فهیم بیان کرد:متاسفانه منتقدین با یک چوب تمام آثار کمدی را می‌کوبند.آن چیزی که من در ذهنم وجود داشت و میخواستم آن را پیاده کنم به دلیل مشکلاتی نتوانست به مرحله بروز برسد.محور داستان کلیشه روتین نبود.

اودر ادامه توضیح داد:هر فیلمی حاصل شرایط بیرونی است.ما تنها ۳۰ درصد فیلم نامه را توانستیم به مرحله عمل دربیاوریم.

محمد تقی فهیم درپایان جلسه نقد و بررسی درباره سخنان وحید اسلامی اظهارداشت:اینکه تمایل داشته ای اثری چند لایه ای بسازی باید در فیلم وجود داشته باشد.اگر حس و حال به فیلم وارد نکنی فیلم ساخته نمیشود http://hadidnews.com/vdcdsx0f.yt05f6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما