تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۸
وزیر بهداشت وجود روغن پالم در شیر را تائید کرد

گزارش به رئیس‌جمهور پالم‌ را کاهش نمی‌دهد!

مصاحبه مطبوعاتی، گزارش به رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی ذره‌ای از پالم‌های موجود در شیرهای پرچرب را کاهش نخواهد داد و بهتر است وزارت بهداشت و شخص وزیر به صورت مستقیم با این کارخانه‌ها برخورد و دستور تعطیلی آن را صادر کند.
گزارش به رئیس‌جمهور پالم‌ را کاهش نمی‌دهد!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد واژه پالم این روزها بسیار در رسانه‌ها دیده و شنیده می‌شود؛ واژه‌ای که از سوی وزیر بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر در جمع خبرنگاران وجود روغن پالم در شیر را تائید کرد و اعلام کرد که متأسفانه این موضوع صحت دارد و گزارش‌های مربوط به رئیس‌جمهور ارائه شده است.

وی می‌گوید: در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی این مسئله به ایشان نیز اطلاع داده شد و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا استفاده از روغن پالم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت تأکید می‌کند: بسیاری از چربی‌های شیرهای پرجرب به خاطر روغن پالم است نه به خاطر چربی طبیعی شیر و مردم بدانند که هزینه را برای چه شیری پرداخت می‌کنند.

قاضی‌زاده‌هاشمی به مردم توصیه کرد تا به جای استفاده از شیر پرچرب از شیر کم‌چرب استفاده کرده و گفته باید این تخلف در صنایع لبنی به صورت تدریجی اصلاح شود چرا که نمی‌توان صنایع لبنیات را به یکباره تعطیل کرد.

وی همچنین در واکنش به اینکه بخش عمده شیرهای موجود در بازار را شیرخشک تشکیل می‌دهد، معتقد است شیر خشک خوب است اما روغن پالم به مراتب بدتر از آن است!

گفتنی است بحث وجود پالم در فرآورده‌های لبنی اعتراض و تعجب‌هایی را به همراه داشت؛ رئیس انجمن صنایع لبنی در خصوص استفاده روغن پالم برای تولید شیر پرچرب توسط برخی از کارخانه‌های صنایع لبنی می‌گوید: این موضوع را شنیده‌ام و از بیان آن توسط وزیر بهداشت و درمان بسیار تعجب کردم.

رضا باکری می‌گوید: دستگاه نظارتی کنترل کیفی محصولات مواد غذایی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان است و اگر مجوزی برای تولید شیر چرب به کارخانه‌ای داده نشده، بنابراین تشویش اذهان عمومی درست نیست و نباید این مسائل مطرح ‌شود؛ در ضمن اگر یک یا چند واحد متخلف وجود دارد که من از این موضوع اطلاعی ندارم، نباید کل صنایع لبنی زیر سؤال برود.

در این بین یک عضو انجمن صنفی صنایع لبنی وجود پالم را تائید می‌کند و می‌گوید:‌ اخیراً از سوی سازمان استاندارد استان تهران یک مورد گزارش تخلف استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب ارائه شده که صنایع لبنی درخواست کرده که این مساله مورد پیگیری قرار گیرد و با کارخانه متخلف در صورت احراز تخلف، برخورد شود.

محمد فربد می‌افزاید: کارخانه‌ای که در گزارش سازمان استاندارد به تخلف آن اشاره شده بود مدعی است که این مشکل و تخلف از سوی دامداران صورت گرفته و ربطی به فرآیند تولید شیر در کارخانه مذکور ندارد.

اما رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران استان تهران صراحتاً این موضوع را غیرممکن می‌داند و تصریح می‌کند: کارخانه‌های لبنی به دلیل فشار مالی مجبور به استفاده از مواد افزودنی در شیر و لبنیات هستند.

سید احمد مقدسی عنوان می‌کند که به هیچ عنوان برای دامداران این امکان که بخواهند در شیر تحویلی به کارخانه‌ها افزودنی مانند روغن پالم اضافه کنند، وجود ندارد و این مساله صحت ندارد.

مقدسی دلیل اصلی روی آوردن برخی از کارخانه‌های لبنی به اضافه کردن روغن پالم به شیر را فشارهای اقتصادی سال‌های گذشته دانست و معتقد است: در طول سال‌های گذشته با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و بالا رفتن نرخ جهانی کره، بسیاری از کارخانه‌ها مجبور شدند برای از بین نرفتن سرمایه خود به روش‌های دیگری روی بیاورند و از این رو برای پرچرب شدن شیر مجبور به افزودن روغن پالم شدند.

ورود شورای پایتخت به موضوع "روغن پالم" در شیر
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص مطرح شدن خبری مبنی بر اضافه نمودن روغن پالم به شیر، اظهار کرد: این مسئله از نظر بهداشتی و سلامت مورد تایید نیست و انتظار داریم وزارت بهداشت با مداخله و نظارت بیشتر مانع از این اقدام شود.

رحمت‌الله حافظی با اشاره به اینکه ترانس موجود در روغن پالم بسیار بالاست و عوارض متعددی بر سلامت جسمی افراد از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی دارد، تصریح می‌کند: این اقدام سلامت شهروندان را به صورت جدی تهدید می‌کند و باید صاحبان صنایع و متولیان از این کار اجتناب کنند؛ اگرچه وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی باید با افزایش حیطه نظارتی‌شان اطمینان لازم را به افکار عمومی بدهند که این موضوع حل و مسئله‌ای سلامت آنها را تهدید نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه به عنوان نماینده مردم خواستار مشخص شدن هرچه سریعتر این موضوع هستم، اعلام کرد: باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا اگر از هر سویی تخلفی انجام می‌شود مانع آن شوند و شورای شهر این موضوع را به شکل جداگانه پیگیری می‌کند.

پالم برای تولید روغن نباتی نه شیر پرچرب!
براساس اعلام پورتال معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان، مصرف روغن پالم در صنایع صابون‌سازی و همچین مشتقات روغن پالم در صنایع مختلف آرایشی، بهداشتی و شیمیایی از گذشته مطرح بوده است.

در مالزی و بعضی از کشورها از این روغن برای سرخ کردن مواد غذایی و تهيه شرینی‌جات استفاده می‌کنند.

طرح مطالعاتی جایگزینی روغن پالم به جای سایر روغن‌های وارداتی در کشور از سال ۱۳۶۲ آغاز شد و بالاخره ورود روغن پالم در کشور از سال ۱۳۶۸ آغاز شد.

در سال ۱۳۶۸ طبق پیشنهاد اداره نظارت بر مواد غذایی کشور به کارخانه‌های روغن نباتی کشور مجوز داده شد که روغن پالم پالایش شده را به روغن‌های جامد نباتی اضافه كنند؛ مشروط به اینکه میزان اسیدهای چرب اشباع لوریک، استئاریک و پالمتیک بیش از ۲۰ درصد نشود.

باید توجه داشت که براساس اعلام معاونت غذا و دارو، روغن پالم پالایش شده به میزان کمتر از ۲۰ درصد به روغن‌های جامد نباتی اضافه شود اما این در حالی است که هم اینک وزیر بهداشت می‌گوید در جلسه با وزیر جهاد کشاورزی وجود پالم در شیرهای پرچرب اطلاع داده شد و وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا استفاده از روغن پالم به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند!

به هر حال باید به این نکته توجه داشت که مصاحبه مطبوعاتی، گزارش به رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی ذره‌ای از پالم‌های موجود در شیرهای پرچرب که چیزی جز افزایش آمار مرگ و میر و بیمارهای قلبی و ریوی را ندارد، کاهش نخواهد داد و بهتر است وزارت بهداشت و شخص وزیر به صورت مستقیم با این کارخانه‌ها برخورد و دستور تعطیلی آن را صادر کند. http://hadidnews.com/vdcdox0s.yt0zk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما