تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۷
در این گزارش با راهکارهای ساده ای آشنا خواهید شد که شما را از سرمازدگی حفظ خواهند کرد.
به گزارش حدیدنیوز، سرمازدگی آسیبی است که بر اثر سرما و یخ زدن پوست و بافت های زیرین آن ایجاد می شود. در ابتدا پوست سرد و قرمز و در مرحله دوم، پوست بی حس و کرخت می شود. سپس پوست سفت و سخت شده و در نهایت به حالت رنگ پریده درمی آید. سرمازدگی اغلب در انگشتان دست، پا، گوش ( لاله گوش )، گونه ها و چانه اتفاق می افتد و برای همه آشناست. وقتی پوست در معرض سرما و بادهای سرد قرار می گیرد در برابر سرمازدگی آسیب پذیرتر است.

در این گزارش با راهکارهای ساده ای آشنا خواهید شد که شما را از سرمازدگی حفظ خواهند کرد.

خود را در معرض بادهای سرد قرار ندهید
 
سرمای همراه با وزش باد باعث می شود تا درجه حرارت بدن به سرعت پایین بیاید. بنا بر گزارش رسمی، درجه حرارت ۳ درجه همراه با وزش بادهایی با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت باعث از دست رفتن حرارت بدن در سی دقیقه می شود و فرد را دچار سرمازدگی می کند. ( این نمودار که از سوی سرویس آب و هوای بین الملل منتشر شده توضیح می دهد که در هر  درجه حرارت و سرعت باد، چقدر زمان می برد تا بدن یک فرد  دچار سرمازدگی شود).

انگشتان دست خود را حرکت دهید
 
انگشتان دست زودتر از سایر اعضای بدن سرد می شوند. این موضوع به این دلیل است که گردش خون به خاطر سرما به شکل کامل صورت نمی گیرد. از این روی، فرآیند رسیدن خون به سراسر بدن تحت تأثیر قرار می گیرد. حرکت دادن و تکان دادن انگشتان دست می تواند به حرکت جریان خون در بدن کمک کند.

دستکش های تک انگشتی در زمستان مناسب ترند
 
دستکش های تک انگشتی (دستکش های دارای یک جا برای چهار انگشت و یک جا برای انگشت شست) دست های شما را زودتر گرم می کند، زیرا انگشتان دست در کنار هم حرارت بیشتری تولید می کنند و دست ها گرم تر می شوند؛ اما دستکش های مرسوم و عادی که اغلب از جنس کتان  هستند با جذب رطوبت بیشتر دستان شما را سردتر می کنند.

فقط به گرم کردن انگشتان دست اکتفا نکنید
 
برخی برای محافظت خود از سرمازدگی فقط دست ها و یا پاهای خود را گرم نگه می دارند. اما باید این موضوع را در نظر داشت که سایر اعضای بدن از جمله بینی، گوش، پیشانی و گونه ها هم به همان اندازه در معرض سرمازدگی هستند و باید گرم نگه داشته شوند.

به رنگ پوست خود توجه کنید
 
رنگ پوست شما بستگی به این دارد که در چه مرحله ای از سرمازدگی هستید. در مراحل اول پوست شما سرد، قرمز و کرخت و در مرحله خطر پوست شما سفت، رنگ پریده و سفید می شود. در هنگام بروز هر گونه علایم سرمازدگی به سرعت درمان های لازم باید صورت بگیرد. ممکن است بافت های پوست بر اثر سرمازدگی سیاه شوند، بمیرند و ماهیچه ها و مفاصل عملکرد خود را از دست بدهند.

هیپوترمی را فراموش نکنید
 
سرمازدگی آنقدر خطرناک نیست که باعث مرگ انسان شود؛ اما حالت خطرناک دیگری موسوم به هیپوترمی منجر به کاهش شدید دمای بدن می شود‌. هیپوترمی بالقوه کشنده است و نشانه های مهم آن عبارت است از لکنت زبان بر اثر سرما، لرز، گیجی  و... فرد مبتلا به هیپوترمی باید به سرعت به مراکز درمانی منتقل شود.

منبع: تابناک http://hadidnews.com/vdcdok0s.yt0oj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما