تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
نرخ آزاد دلار در روز گذشته با عبور از سطح ۳هزار و ۲۰۰ تومان رکورد قیمتی تابستان را شکست.
دلار پس از ۸۶ روز به سطح بالای ۳۲۰۰ تومان بازگشت
به گزارش حدیدنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بازار ارز در هفته‌های انتهایی فصل بهار بالاتر از ۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشت؛ اما با آغاز فصل تابستان قیمت دلار به پایین این سطح کاهش یافت و تا روز گذشته نیز این روند تداوم داشت.

کارشناسان معتقدند عواملی چون «اخبار مذاکرات و سیاست‌های خارجی»، «افزایش تقاضای مسافرتی و زائران حج تمتع» و «رشد تقاضا برای واردات» بر روند افزایشی بهای دلار تاثیر گذاشته است.

دلار پس از ۸۶ روز به سطح بالای ۳۲۰۰ تومان بازگشت
رکورد قیمتی تابستان شکست


گروه بازار پول: بازار دلار روز گذشته پس از چندین روز مقاومت در برابر تغییر کانال قیمتی، بالاخره عبور نرخ از سطح ۳۲۰۰ تومانی را پذیرفت تا تابستان نسبتا آرام بازار دلار، در روز ۲۵ شهریور به پایان برسد. دیروز نخستین روز از تابستان بود که قیمت دلار بالاتر از سطح ۳۲۰۰ تومانی قرار داشت و رخداد اخیر را به منزله «شکسته شدن رکورد قیمتی تابستان» تلقی کرد.

روز گذشته بانک مرکزی نیز قیمت رسمی ارز خود را ۵ ریال افزایش داد و قیمت سکه نیز که چند روزی می‎شود در بازار آن «یکسان‌سازی قیمتی» (بین سکه طرح قدیم و طرح جدید) انجام شده، با ۶ هزار تومان افزایش به ۹۳۶ هزار تومان رسید.

ورود به کانال ۳۲۰۰ تومانی با نزدیکی پاییز

مروری بر روند طی شده از سوی قیمت ارز نشان می‌دهد پس از آنکه دلار هفته‌های پایانی بهار را در قیمت‌های بالای ۳۲۰۰ تومانی سپری کرده بود، بهای دلار در شروع تیرماه به یکباره کاهش یافت و وارد کانال ۳۱۰۰ تومانی شد. نکته قابل توجه این است که کل روزهای خردادماه سال جاری را دلار با قیمت بین ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تومانی پشت سر گذاشته بود.

در آخرین روز بهار؛ یعنی ۳۱ خرداد نیز، بازار ارز با قیمت ۳۲۱۰ تومان به کار خود پایان داد؛ ولی با شروع تابستان قیمت‌ها به کانال پایین‌تر سقوط کرد؛ به‌طوری‌که نرخ دلار در نخستین روز تیرماه معادل ۳۱۹۰ تومان شد و تا دیروز نیز، قیمتی بالاتر از ۳۲۰۰ تومان در بازار دلار دیده نشده بود. ثبت قیمت ۳۲۰۵ تومانی در روز گذشته، به ۸۶ روز نوسان قیمتی دلار در کانال ۳۱۰۰ تومانی پایان داد.

در کل روزهای تابستان تا دیروز نرخ دلار در کانال ۳۱۰۰ تومانی قرار داشته است. با توجه به این توضیحات و همچنین ملاحظه روند افزایشی دو هفته اخیر که در نهایت به شکسته شدن سطح مقاومتی ۳۲۰۰ تومانی در روز گذشته منجر شد، می‌توان از خروج دلار از تعطیلات تابستانی و بازگشت قیمت‌ها به کانال ۳۲۰۰ تومانی خبر داد.


فشار پنج‌گانه از طرف تقاضا

بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد قیمت دلار از روز ۸ تیرماه تا ۷ شهریورماه در بازه بین ۳۱۰۰ تا ۳۱۵۰ تومان و در ادامه تا دوشنبه این هفته، در کانال بین ۳۱۵۰ تا ۳۲۰۰ تومان قرار داشته است. بنابراین، می‌توان چنین گفت که مورد اخیر، دومین تجربه شکستن سطح مقاومتی قیمت دلار در آخرین ماه تابستان بوده است.

در مرتبه اول، پس از ۶۲روز سطح مقاومتی ۳۱۵۰ تومان شکسته شد و دیروز نیز پس از ۱۷ روز، سطح مقاومتی ۳۲۰۰ تومانی در بازار شکست. کارشناسان معتقدند در بروز شرایط اخیر، پنج عامل کلیدی نقش عمده داشته است که در بین این پنج عامل، شرایط مذاکرات و سیاست خارجی کشور به‌عنوان مهم‌ترین عامل روانی تلقی می‌شود که بازار به آن سریع‌تر واکنش می‌دهد.

هرچند چهار عامل دیگر نیز، با تقویت تقاضا در افزایش تدریجی قیمت نقش مهمی داشته است. درخصوص عوامل روانی، می‌توان به اعلام برخی از تحریم‌ها در هفته اول شهریورماه اشاره کرد که موجب شد در روز هشتم، سطح مقاومتی ۳۱۵۰ تومانی شکسته شود. در روزهای اخیر نیز برخی از ابهامات درخصوص امکان توافق با کشورهای پنج به‌علاوه یک و همچنین برخی گفته‌ها درخصوص دشوار بودن رسیدن به توافق، موجب افزایش احساس نااطمینانی نسبت به چشم‌انداز روابط خارجی کشور حداقل تا یک‌سال آینده شده است.

از سوی دیگر، این روزها مصادف با «اعزام زائران حج تمتع» بوده است که تا ۷ مهرماه ادامه خواهد داشت. همچنین، به دلیل نزدیک بودن فصل مدارس، موج مسافرت‌های خارجی برای استفاده از روزهای پایانی تعطیلات شدید شده که این دو عامل، تقاضای ارز مسافرتی و زیارتی را بالا برده است. عامل پنجم نیز، نزدیک شدن به مهرماه است که به گفته کارشناسان، به‌صورت سنتی در این مقطع از سال تقاضای ارز برای واردات (تا پایان سال) شدت می‌گیرد. http://hadidnews.com/vdcdof0s.yt0fk6a22y.html
منبع : دنیای اقتصاد
نام شما
آدرس ايميل شما