تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۲
تبخال و راه‌های خلاصی از آن

۹ روش‌ موثر برای درمان سریع تب‌خال

یکی از مواردی که باعث فعال شدن ویروس تب خال می‌شود، پرتو ماوراء بنفش است. به خصوص اگر در معرض باد نیز باشید. گرچه قرار گرفتن متعارف زیر نور خورشید می‌تواند برای پوست و سیستم ایمنی شما مفید باشد اما اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به پوستتان آسیب جدی وارد کند. در چنین مواردی حتما از یک کرم ضد آفتاب SPF ۱۵ یا بالاتر استفاده کنید.
۹ روش‌ موثر برای درمان سریع تب‌خال
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فردا؛ تب خال از آن دسته زخم‌های دردناکی است که معمولا در اطراف، دهان، لب، بین و در سایر نقاط بدن نیز می‌تواند ایجاد شود. تب‌‌خال توسط ویروس هرپس سیمپلکس (Herpes simplex) ایجاد می‌شود که می‌تواند در شرایط خاصی از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود. عفونت‌های ویروسی از راه دهان در ایالات متحده بسیار رایج است تا جایی که ۴۰ درصد از جوانان بالغ را مبتلا کرده است.
 
صرف نظر از علائم و نشانه‌های حاصل از ویروس تبخال، باید گفت که این ویروس‌ها کمتر از دو هفته بعد از فعالیت ناپدید می‌شوند. گر چه در همه موارد نمی‌توانید جلوی انتشار آنها را بگیرید، زیرا هنوز درمانی قطعی برای تب‌خال کشف نشده است. فقط می‌توان با پیروی از اصولی خاص درصد ابتلا به این بیماری را کاهش داد. شما اگر میزبان ویروس تبخال باشید، باید از یکسری استراتژی‌هایی پیروی کنید تا از بازگشت دوباره آنها و انجام فعالیت روی لب و دهانتان جلو گیری شود. در ادامه این مطلب شما را با روش‌هایی آشنا می‌کنیم که با پیروی از آنها می‌توانید از بروز و گسترش تب‌خال روی پوست بدنتان تا حد زیادی جلوگیری کنید.

۱. کاهش دادن خطرات احتمالی

زخم‌های سرد مثل تب‌خال مسری هستند تا زمانی که شخص علائم تب‌خال را نشان دهد، مشکل است بدانیم که آیا این ویروس از بین رفته یا خیر. یکی از عوامل انتقال این ویروس از شخصی به شخص دیگر دقیقا همین موضوع است که ما نمی‌دانم که شخص مرد نظر دارای ویروس تب‌خال هست یا نه، مگر زمانی که زخم‌های تب‌خال روی لب و دهانش مشهود باشد. برای اینکه تب خال شکل گیرد باید از مراحل مختلفی عبور کند. ابتدا قبل از بیرون زدن، زخم سرد تب خال روی لب محیط لب دچار خارش و سوزش زیاد مثل حس سوزن شدن می‌کند. بعد از این مرحله نقاط دردناک ظاهر می‌شوند. بعد از این مرحله ویروس تب خال پیشرفت چشم گیری می‌کند تا جایی که ممکن است به اندازه یک بند انگشت و در موارد حادتر کل لب را درگیر کند. بعد از این مرحله از درون پوست متورم شده، مایع زردرنگی به بیرون تراوش می‌کند. در این مرحله زخم چسبناک و بسیار بد فرم می‌شود. پس از این مرحله که گاهی به اندازه ۷ الی ۱۰ روز به طول می‌انجامد، به مرحله آخر خود یعنی خشک شدن زخم می‌رسد و فعالیتش به پایان می‌رسد.

۲. زوج‌ها بیشتر دقت کنند

ویروس‌های هرپس سیمپلکس (HSV) می‌تواند به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. که بوسیدن شایع‌ترین نوع انتقال این ویروس به حساب می‌آید. حتی دست دادن با شخصی که با این ویروس آلوده است و دوره نقاهت این بیماری را پشت سر می‌گذراند، نیز می‌تواند شما را نیز ناقل این ویروس کند. در صورت امکان به هیچ وجه زخم تب خال کسی را با دست بدون دست کش پاک نکنید و یا پماد نزنید. سعی کنید در موارد لزم با یک دستکش یکبار مصرف، موضع را دارو بمالید و پس از آن دست خود را با آب و صابون خوب بشویید. این ویروس بدون هیچ گونه زحمتی می‌تواند از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود. این ویروس به افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف‌تری هستند، به راحتی حمله ور می‌شود و شخص را آلوده می‌کند. بنابراین اشخاص با سیستم ایمنی ضعیف‌تر، بیشتر باید مراقب خود باشند. به خصوص آنهایی که زود به زود سرما می‌خورند.
 
در یک بشقاب غذا نخورید

۳. غذا و نوشیدنی‌های‌تان را به اشتراک نگذارید

به طور معمول ویروس HSV در داخل اعصاب (گانگلیون‌ها) در نزدیکی نخاع زندگی می‌کند. این ویروس خودش را به سمت اعصاب محیطی کوچکتر مثل سطح پوست مثل و دور دهان می‌رساند و فعالیت خود را شروع می‌کند. با این حال، همان طور که در بالا ذکر شد، ویروس HSV همچنین می‌تواند در بعضی مراحل و در شرایط خاص در بزاق و خون مرده نیز زندگی کند. با این تفاسیر از اشتراک گذاشتن ظروف غذا، لیوان و قاشق و چنگال، صرف نظر از اینکه شخص دچار این بیماری هست یا نه اجتناب کنید. رشته‌های عصبی، برای ویروس تبخال مثل یک بزرگراه عمل می‌کند. بنابراین خراش‌های کوچک در اطراف لب و دهان خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که این ویروس حتی بدون ایجاد زخم هم می‌تواند وارد بدن شود. استفاده مشرک از رژ لب، کرم صورت نیز می‌تواند ناقل این ویروس باشد. زیرا این ویروس می‌تواند در زمان کوتاهی در چنین محیطی زنده بماند. پس به یاد داشته باشید که از استفاده مشترک از چنین وسایلی خودداری کنید.
 
۴. بهداشت فردی را از یاد نبرید

انتقال ویروس تبخال از سطوح آلوده چون؛ کابینت، صندلی و یا وسایل دیگر مثل حوله و شیرآلات نادر است، اما بعید نیست. ویروس تبخال در خارج از بدن توان زندگی ندارد و به سرعت در مقابله با هوا و سطوح دیگر نابود می‌شود. با این تفاسیر اگر ناخواسته با بزاق شخصی بر اثر عطسه و یا سرفه بادستتان تماس گرفت، خیلی زود دست‌ها‌یتان را با آب و صابون بشویید.

بخش دوم: رفع موانع پیش رو

تا جایی که امکان دارد، میزان استرس خود را کاهش دهید. دایل اصلی حرکت کردن ویروس تب‌خال از درون سیستم عصبی نخاع و گسترش آن روی پوست بدن فعلا مشخص نیست. اما استرس نقش اساسی را در به وجود آمدن چنین جریانی، بازی می‌کند. این احتمال وجود دارد که استرس سیستم ایمنی را ضعیف کرده و به ویروس تب خال اجازه دهد تا گسترش یابد، بنابراین، کاهش استرس از کار و زندگی شخصی شما یک استراتژی خوب برای پیشگیری از شیوع تب خال است. تمرینات تسکین دهنده طبیعی و موثر این بیماری عبارتند از: مراقبت کردن، یوگا و تمرینات تنفس عمیق است. علاوه بر استرس‌های ناشی از مسائل مالی و یا روابط زناشویی و دیگر مسائل روزمره، سیستم ایمنی بدن شما تحت عوامل استرس‌زای فیزیولوژیکی نیز قرار می‌گیرد، مانند؛ برخورد با سایر عفونت‌های مزمن و حاد، تغذیه نامناسب و قرار گرفتن در معرض سموم (مانند الکل یا سیگار). رژیم غذایی سالم، خواب مناسب تقریبا ۷ الی ۸ ساعت در طول شبانه روز، غذای مغذی، و برخی از تمرینات ورزشی می‌توانند برای پیشگیری و مبارزه با ویروس تب خال به کمک‌تان بیایند.
 
۲. بیش از حد جلوی نور مستقیم خورشید قرار نگیرید

یکی از مواردی که باعث فعال شدن ویروس تب خال می‌شود، پرتو ماوراء بنفش است. به خصوص اگر در معرض باد نیز باشید. گرچه قرار گرفتن متعارف زیر نور خورشید می‌تواند برای پوست و سیستم ایمنی شما مفید باشد اما اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به پوستتان آسیب جدی وارد کند. در چنین مواردی حتما از یک کرم ضد آفتاب SPF ۱۵ یا بالاتر استفاده کنید.

بخش سوم: استفاده از مکمل‌ها و داروها

۱. مصرف لیزین را افزایش دهید.

لیزین یک اسید آمینه ضروری است که دارای مزایای زیادی برای سلامت انسان‌ها است، به خصوص قادر است با ویروس‌ها مبارزه کند. در واقع استفاده از لیزین می‌تواند باعث کاهش و حتی نابودی ویروس شود. برخی مطالعات علمی نشان می‌دهد که مکمل با لیزین به طور منظم می‌تواند به پیشگیری از بروز زخم‌های سرد همچون تب خال به کارتان بیاید. برداشتی که می‌توان از تحقیقات علمی کرد این است که مصرف لیزین برای جلوگیری از شیوع HSV موثرتر از کاهش شدت یا طول مدت شیوع آن است. لیزین هم در فرم قرص و هم به عنوان یک کرم در دسترس است. یک دوز پیشگیرانه معمولی آن حداقل ۱۰۰۰ میلی گرم از این ماده در طول روز می‌باشد. غذاهایی چون ماهی‌ها، مرغ، گوشت گاو، محصولات لبنی، لوبیا سبز و بیشتر میوه ها و سبزیجات (به جز نخود فرنگی) دارای لیزین هستند.

۳. مکمل ویتامین C را از یاد نبرید

اگر چه هنوز ثابت نشده است که آیا ویتامین سی می‌تواند باعث پیشگیری از انتشار این ویروس در بدن شود اما این ویتامین می‌تواند سیستم ایمنی بدنتان را قدرتمند کند. قدرت گرفتن سیستم ایمنی برابر است با نابودی ویروس‌ها. اما اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد، توان مقابله با ویروس تب خال را نداشته و شخص هر از چند گاهی با تبخال نافرم و آزار دهنده روی لب و دهان خود رو به رو می‌شود. ویتامین C، همچنین اسید آسکوربیک نامیده می‌شود، که تولید و فعالیت گلبول‌های سفید را افزایش می‌دهد که به دنبال ویروس‌ها و سایر پاتوژن‌ها هستند. ویتامین C نیز برای تولید کلاژن، ضروری است که باعث کش آمدن پوست می‌شود. منابع غنی ویتامین C عبارتند از مرکبات، کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی و کلم بروکلی. خوردن بیش از حد میوه اسیدی می‌تواند باعث زخم‌هایی در داخل دهان شما شود - این را با زخم‌های سرد همچون تب خال که اغلب همیشه در خارج از دهان ظاهر می‌شود، اشتباه نگیرید.

۲. سایر مکمل‌های تقویت کننده ایمنی را در نظر بگیرید

علاوه بر ویتامین C، سایر مکمل‌های تقویت کننده ایمنی شامل ویتامین A و D، روی، سلنیوم، اکیناسه و عصاره برگ زیتون نیز کارایی خوبی دارند. ویتامین A خطر ابتلا به عفونت را با حفظ غشاهای مخاطی مرطوب و با تأثیر بر روی گلبول‌های سفید خون سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. ویتامین D۳ در پاسخ به نور آفتاب تابستانی تولید می‌شود. بنابراین استفاده قرص و یا مکمل D۳ انتخاب خوبی از مکمل در ماه‌های سرد سال است. عصاره برگ زیتون خاصیت ضد ویروسی دارد و می‌تواند با ویتامین C  همکاری داشته باشد.

۴. در مورد مصرف داروهای ضد ویروسی از پزشک مشورت بگیرید

 گرچه بسیاری از داروهای بدون نسخه (به صورت قرص یا کرم‌ها) وجود دارد که ادعا می‌کنند، در کاهش علائم زخم‌های سرد مقاوم هستند، هیچ کدام از این‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری کارایی ندارد. با این حال، برخی از داروهای ضد ویروسی تجویزی می‌توانند به درمان نشانه‌ها کمک کنند و به طور بالقوه از بروز و افزایش بیماری جلوگیری کنند. شما می‌توانید به محض تشخیص سوزش یا خارش روی لب و دهان از داروهای ضد ویروس استفاده کنید تا حداقل دردش کمتر و از گسترش آن جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که اکثریت قریب به اتفاق از افراد مبتلا به ویروس تب خال نباید به هر میزان که می‌توانند از پماد و کرم های ضد ویروس استفاده کنند. عوارض جانبی رایج از مصرف ضد ویروس عبارتند از: خارش پوست، ناراحتی معده، اسهال، خستگی، درد مفاصل، سردرد و سرگیجه.
http://hadidnews.com/vdcdjz0s.yt0956a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما