تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۲
آیا اطلاعیه های بانک مرکزی این بار اجرایی میشود؟

انفعال بانک مرکزی در برابر موسسات اعتباری غیرمجاز

هم اکنون در بخش "بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز" سایت بانک مرکزی، به جز بانک "آینده" نام بقیه بانک‌ها به چشم می‌خورد.
انفعال بانک مرکزی در برابر موسسات اعتباری غیرمجاز
بانک مرکزی در اطلاعیه‌ گسترده‌ای که به صورت پیامک برای عموم مردم منتشر شد، بر غیرمجاز بودن نهادهای پولی که در فهرست این بانک نیستند تاکید کرد. هم اکنون در بخش "بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز" سایت بانک مرکزی، به جز بانک "آینده" نام بقیه بانک‌ها به چشم می‌خورد. در بخش موسسات اعتباری نیز فقط نام سه موسسه توسعه، کوثر و عسکریه وجود دارد.

به گزارش حدیدنیوز، بانک مرکزی در اطلاعیه‌ گسترده‌ای که به صورت پیامک برای عموم مردم منتشر شد، بر غیرمجاز بودن نهادهای پولی که در فهرست این بانک نیستند تاکید کرد.در این پیامک آمده است: "برای اطلاع از اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز فعالیت به وب سایت این بانک به نشانی www.cbi.ir مراجعه فرمایید."


بر این اساس، هم اکنون در بخش "بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز" سایت بانک مرکزی، به جز بانک "آینده" نام بقیه بانک‌ها به چشم می‌خورد. در بخش موسسات اعتباری نیز فقط نام سه موسسه توسعه، کوثر و عسکریه وجود دارد.


نکته قابل تامل در این اطلاعیه این بود که نامی از موسسات غیرمجاز به همراه ندارد. پیش از این بانک مرکزی یک بار در اطلاعیه‌ای موسسه مالی و اعتباری فرشتگان را غیرمجاز اعلام کرد، اما تنها چند روز بعد مهلت جدیدی را برای تطبیق فعالیت‌های این موسسه با قوانین بانک اعلام کرد.


این روزها در خیابان‌های اصلی شهر دست کم یک شعبه از موسسات اعتباری وجود دارند که مشخص نیست با مجوز کدام سازمان فعالیت می‌کنند. به گفته دبیرکل بانک مرکزی، این موسسات بیش از ۲۵ درصد نقدینگی نظام بانکی را در اختیار دارند، بدون این که سپرده قانونی نزد بانک مرکزی داشته باشند.


سپرده قانونی وجه تضمین فعالیت نهادهای پولی و بانکی است، به طوری که اگر روزی به هر دلیلی این موسسات نتوانند از پس تعهدات خود به سپرده‌گذاران برآیند، بانک مرکزی خسارت وارده به مردم را از محل سپرده قانونی جبران خواهد کرد.


این در حالی است که این موسسات بدون طی مراحل قانونی نقدینگی قابل توجهی را از دست مردم خارج کرده و به فعالیت‌هایی که ظاهرا چندان هم قانونی نیستند هدایت می‌کنند.


سود سپرده در این موسسات چند درصدی بالاتر از سود نظام بانکی است و این در حالی است که موسسات اعتباری خدمات مشابه بانکی مانند صدور دسته چک با نام حواله و نیز نصب دستگاه خودپرداز را نیز ارائه می‌کنند.


به گزارش مشرق، در دوره ریاست محمود بهمنی بر بانک مرکزی، اقداماتی برای ساماندهی موسسات غیرمتشکل پولی انجام شد و شخص رییس کل حتی اعلام کرد که در صورت تن ندادن این موسسات به قوانین تابلوی آنها پایین کشیده خواهد شد، اما در عمل نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه تعداد شعب این موسسات بیشتر هم شد.


انفعال بانک مرکزی در برابر موسسات اعتباری غیرمجازاین موسسات حتی با وجود تاکید بانک مرکزی برای حذف عبارت "تحت نظارت بانک مرکزی" از تابلوهای خود، فقط در تهران چنین ابلاغی را رعایت کردند و در شهرستان‌ها به شدت در حال توسعه فعالیت خود هستند.


بی‌پروایی این موسسات حتی به جایی رسید که در نمایشگاه سالانه بورس، بانک و بیمه امسال نیز دو غرفه بزرگ به این موسسات اختصاص داشت و این در حالی بود که بانک مرکزی خود یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه بود.


روند سالهای گذشته نشان می دهد که بانک مرکزی در قبال این موسسات روشی انفعالی اتخاذ کرده و به دادن اطلاعیه‌های ناکارآمد در این باره اکتفا می‌کند، چون ابراز نگرانی مقامات نظام بانکی از ادامه فعالیت آنها نشان از افزایش اقبال مردم به موسسات اعتباری حکایت دارد؛ موسساتی که هم سود بیشتری به سپرده‌ها می‌دهند و هم خیلی راحت‌تر از نظام بانکی، تسهیلات پرداخت می‌کنند. http://hadidnews.com/vdcdjo0s.yt0fj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما