تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۹
ایران ۱۷ میلیون خودرو، ترکیه ۹ میلیون خودرو

ایران دارای گران‌قیمت‌ترین سی ان جی دنیا

رئیس انجمن سی ان جی کشور گفت: ایران دارای بزرگترین ناوگان گازسوز سی ان جی دنیاست.
ایران دارای گران‌قیمت‌ترین سی ان جی دنیا
به گزارش حدیدنیوز، اردشیر دادرس رئیس انجمن سی ان جی کشور که شب گذشته برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تولید و توزیع گاز طبیعی در برنامه پایش حضور یافته بود، اظهار کرد: CNG به ساختار و توانمندی های صنعت گاز ایران بر می‌گردد. خوشبختانه در کشور حدود ۲۵۰ هزار کیلومتر شبکه خطوط انتقال عادی گاز داریم. همچنین ۳۴ هزار کیلومتر شبکه خطوط فشار قوی داریم. امروزه شاهد بزرگترین ناوگان گاز سوز CNG دنیا هستیم. این بزرگترین ناوگان به عنوان جایگزین بنزین قطعاً اتفاق خوبی است.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که چرا گاز مایع فشرده LPG در کشور با شکست مواجه شد، گفت: این گاز یکی از گازهای پاک است و دارای هیچ آلاینده ای نیست. دلیل اینکه نتوانست توسعه پیدا کند،‌این بود که شبکه تأمین و توزیع و ساختاری که در جهت انتقال و توزیع این فرآورده بود اشکال داشت.

دادرس تصریح کرد: امروزه در نوعی از عصر اقتصاد جهانی قرار گرفتیم که اقتصاد انرژی بر اقتصاد جهانی قالب شده است و حاکمیت گفتمان کشورهای پیشرفته در بحث انرژی مبتنی بر انرژی محوری است. در حقیقت اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا بر اساس اقتصاد انرژی است و توسعه محوری دارند.

صرفه جویی چهار پالایشگاه/ گاز محور توسعه است

دادرس اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان سی ان جی جهان را دارا است و افزون بر ۲۵۰ هزار کیلومتر لوله کشی انتقال گاز نیز داریم. هم‌اکنون به سه هزار جایگاه بنزین و ۱۵۰۰ جایگاه سی ان جی جدید در کشور نیاز داریم.

وی عنوان کرد: زیر ساخت های شبکه گازی و توزیع موجود در کشور از بهترین ساختارهای نصب جایگاه های CNG است. امروزه شاهد این هستیم حتی LNG که آمده را با روش های جدید LCNG را به شبکه های گازی اضافه کنیم.

رئیس انجمن سی ان جی کشور بیان کرد: گاز به عنوان محور توسعه است و جایگاه های سی ان جی چهار و هفت دهم درصد از کل شبکه ۵۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی را شامل می‌شود، ولی در مقابل بین ۲۷ تا ۲۸ درصد از درآمدزایی شرکت ملی گاز ایران از سی ان جی است.

سی ان جی سوخت دوستدار محیط زیست

دادرس اذعان کرد: سبد سوخت حامل های انرژی ما می تواند به ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب CNG تبدیل شود. از طرفی مخزن سازها و کمپرسورسازهای ما به خودکفایی خیلی خوبی رسیدند و به تولیدات ملی دست پیدا کردند.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا سی ان جی دارای آلاینده است، گفت: این گاز یکی از سوخت‌های خوب و پاک است. CNG جزء سوخت های دوستدار محیط زیست است و در تمام دنیا دنبال این هستند که این توانمندی را داشته باشند. ما نباید این مسئله را از یاد ببریم که بر اساس واقعیت ما در گذشته دومین منابع گازی دنیا را داشتیم که طی یک تا دو سال اخیر با کشف میادین جدید رتبه اول منابع و ذخایر گاز دنیا را داریم. البته در کل خلاء هایی وجود داشته است و یکی از این کمبود ها تلاش برای یافتن یک سوخت جدید به عنوان جایگزینی برای بنزین بود.

صرفه جویی ۲۰ میلیون لیتری بنزین

رئیس انجمن سی ان جی ادامه داد: برزیل امروزه از نیشکر ۲۳ میلیارد لیتر اتانول تولید می‌کند. در واقع این کشور توانسته در زمینه یکی از سوخت های جایگزین و ترکیب کردن آن با بنزین به خود کفایی برسد.

دادرس گفت: در ایران باید روزی برسد که بتوانیم حداقل ۴۰ میلیون متر مکعب تولید داشته باشیم و آن ۲۰ میلیون لیتر بنزینی که باید وارد می کردیم، در حال حاضر صرفه جویی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال مجری که آیا ممکن است ما نیز روزی مانند برخی از کشورها به این نتیجه برسیم که موتورهای دیزلی آلودگی کمتری نسبت به CNG دارند، برسیم گفت: زنجیره تأمین ما در راستای محور توسعه گاز است. امروزه باک های CNG می تواند یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. لذا گازوئیل که ۸۵ سنت قیمت جهانی دارد، در کشور ما ۱۰ سنت فروخته می‌شود. بنزین نیز ۷۵ سنت است و هنوز ما با قیمت ۲۳ سنت می فروشیم. گاز هم حدوداً ۴۵ سنت است.

ایران دارای گرانترین قیمت سی ان جی در دنیا

رئیس انجمن سی ان جی ایران گفت: قیمت سی ان جی در ایران بالاترین قیمت در جهان محسوب می‌شود. شاخص جذابیت سرمایه‌گذاری در صنعت سی ان جی ایران بالا است.

به این دلیل که ۶۰ درصد قیمت بنزین ما سی ان جی ما است. در صورتی که در ۲۸ کشور دنیا چهار رویکرد زیست محیطی، تکنولوژی، اقتصادی و سیاسی دارند. اما امروزه در ایران نسبت قیمت بنزین به سی ان جی ۶۰ درصد است.

دادرس افزود: شاخص استاندارد جهانی نیز ۲۵ تا ۳۵ درصد است. لذا با توجه به اینکه به نسبت قیمت خانگی ۴۰۰ درصد، صنایع ۳۵۰ درصد است ما به حمل و نقل عمومی خود گاز را گران تر می دهیم. این شاخص در دنیا بی نظیر است. بنابراین گاز بعنوان محور درآمدزایی خوبی است. در واقع در کشور ما صادرات به داخل می کنیم. اگر هم صادرات نداشته باشیم، آن قدر پتانسیل داریم که در داخل از آن استفاده کنیم.

ایران یکی از پرچمداران و متولیان گاز سی ان جی در دنیا

وی تأکید کرد: در صورتی که ما بتوانیم سی ان جی را ذخیره کنیم هر متر مکعب آن ۶۵۰ برابر یک متر معکب گاز طبیعی است و توانایی و ظرفیت ذخیره سازی را هم دارد. با این پوشش هایی که در CNG داریم کشور را به یکی از پرچمداران و متولیان گاز CNG در دنیا رسانده است.

مخترع و نخبه فنی کشور ادامه داد: ۹۰ درصد تاکسی های کلانشهرها گازسوز هستند. همچنین ۶۰ درصد حمل و نقل عمومی که شامل کامیونت، اتوبوس های شهری، وانت های شخصی و وانت های عمومی نوع یک و دو است گاز سوز هستند.

نیاز فراوان به سرمایه گذاری در تأسیس جایگاه های سوخت

دادرس گفت: حدود ۱۷ میلیون خودرو و ۹ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم. در مقابل تعداد سه هزار و ۵۰۰ جایگاه بنزین و دو هزار و ۲۰۰ جایگاه CNG داریم. در مجموع به این دلیل که تعدادی از جایگاه های ما دومنظوره هستند، می‌توان گفت حدود پنج هزار جایگاه داریم.

وی در پایان گفت: در کشور ترکیه ۹ میلیون خودرو وجود دارد و در مقابل این خودروها ۱۲ هزار و ۸۰۰ جایگاه دارند. اما ایران دو برابر این کشور خودرو دارد ولی فقط پنج هزار جایگاه دارد. بنابراین ما در این زمینه به سرمایه گذاری نیاز داریم. http://hadidnews.com/vdcdjn0x.yt0n96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما