تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۷
فیلم نشان می دهد که "اوباما" به دلایل سیاسی شکنجه ها را در این ماموریت ممنوع کرده است و نه بخاطر اینکه شکنجه غیر قانونی و غیر اخلاقی بوده است.
عملیات در ۳۰ دقیقه بامداد+فیلم
به گزارش حدیدنیوز، شبکه العربیه (alarabiya) با پخش قسمت هایی از فیلم آمریکایی "Zero Dark Thirty" (سی دقیقه بامدادِ تاریک) که در مورد کشتن "اسامه بن لادن" می باشد به نقد و بررسی آن پرداخت. 


به گزارش العربیه «فیلم "Zero Dark Thirty" به ساعت هایی از شب اشاره دارد که ما بین ۳۰ دقیقه بامداد تا ابتدای صبح می باشد، اشاره دارد.»



جهت دیدن قسمت هایی از فیلم اینجا کلیک کنید

گزارشگر شبکه می گوید: «اسم فیلم، اصطلاحی است نظامی که اشاره به زمانی دارد که سربازان آمریکایی عملیات کشتن "اسامه بن لادن" را به پایان رساندند. این فیلم یک فیلم اکشن می باشد که کارگردان آن از دقت و منطبق بودن صحنه های فیلم با عملیات واقعی آن تاکید دارد.»





گزارشگر ادامه می دهد: «این فیلم جنجال ها و انتقادات زیادی برای "اوباما" به دلیل همکاری فراوان مسئولان دفتر وی با کارگردان این فیلم در پی داشته است. این امر باعث انتقاد شدید جمهوری خواهان از "اوباما" شده که وی را به افشای اطلاعات بسیار محرمانه ای در مورد این عملیات که برای امنیت ملی خطرناک است، متهم کردند.»



گزارشگر شبکه می افزاید: «انتقادات وارد شده به این فیلم حتی از جانب سازمان حقوق بشر نیز بود که به انجام شکنجه های وحشیانه در این فیلم اعتراض داشتند. اما در مقابل کارگردان و هنرمندان این فیلم به شدت از آن در رسانه های آمریکایی دفاع کردند.»



خانم "اندريا براساو" یکی از وکلای زندانیان "زندان گوانتانامو" در مورد این فیلم می گوید: «در این فیلم هیچ تبلیغی برای شکنجه و ترساندن اذهان عمومی وجود ندارد، بلکه همین شکنجه ها بودند که مخفیگاه "اسامه بن لادن" را مشخص کردند.»





خانم "جسيكا تشاستين" یکی از هنرپیشه های این فیلم در نقش "السی ای ايه" به شبکه "سی ان ان" می گوید: «خیلی ها ادعا داشتند که این فیلم تبلیغی برای "سی آی ای" می باشد در صورتی که اصلا اینگونه نبود. خواسته کارگردان جوان این فیلم ساختن فیلمی تاریخی و ماندگار از این عملیات که جزئی از تاریخ ما است، می باشد.»



گزارشگر شبکه می گوید: «سوال اینجاست که آیا شکنجه، مسبب اصلی کشف مخفیگاه "بن لادن" بوده یا خیر؟ تحقیقات کمیته نیروهای اطلاعاتی مجلس سناتورهای آمریکا مشخص می کند که شکنجه های انجام شده در این ماموریت هیچ نقشی در افشای مخفیگاه "اسامه بن لادن" نداشته است.»



خانم "اندريا براساو" می افزاید: «فیلم نشان می دهد که "اوباما" به دلایل سیاسی شکنجه ها را در این ماموریت ممنوع کرده است و نه بخاطر اینکه شکنجه غیرقانونی و غیراخلاقی بوده است. محققان اعلام کردند که در برخی موارد شکنجه باعث رسیدن به اهداف مشخص شده می باشد ولی بیشتر اعترافات در زیر شکنجه، اطلاعات غیر صحیحی به ما خواهد داد.»





گزارشگر در پایان می افزاید: «شخصیت اصلی فیلم خانم "مایا" بوده که یکی از جاسوسان "سی آی ای" می باشد. این شخصیت با صحبت و دلایل فراوان یکی از افراد "اسامه بن لادن" را قانع می کند که با وی همکاری کند، دلایلی که "مایا" در این عملیات برای قانع کردن شخص بکار می برد یا از طریق شکنجه افراد بدست آمده است یا از طریق عملیات های جاسوسی.» http://hadidnews.com/vdcdjk0f.yt0xj6a22y.html
منبع : جام نیوز
نام شما
آدرس ايميل شما