تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۷
در آستانه انتخابات خرداد و تشدید تحریم‌های اقتصادی

تسهیل دسترسی ایرانیان به فیس‌بوک و توئیتر

هدف از کاهش تحریم دسترسی به تکنولوژی ارتباطاتی، تسهیل دسترسی ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی است.
تسهیل دسترسی ایرانیان به فیس‌بوک و توئیتر

منابع آمریکایی می‌گویند هدف از کاهش تحریم دسترسی به تکنولوژی ارتباطاتی، تسهیل دسترسی ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و فیس‌بوک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و اثر گذاری بر انتخابات از این طریق است.

به گزارش حدیدنیوز، وزارت خزانه داری امریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دسترسی به تلفن‌های اپل، نرم افزار‌های جدید از این به بعد مشمول تحریم هایی نخواهد بود که امریکا از سال ۱۹۹۲ علیه ایران اعمال کرده است. رویترز گزارش کرد که کم‌کردن تحریم‌های امریکا بر تکنولوژی ارتباطاتی تلاشی از سوی دولت امریکا برای ابراز حسن نیت به شهروندان ایرانی قبل از انتخابات ملی در ایران است.

منابع امریکایی می‌گویند هدف از کاهش تحریم دسترسی به تکنولوژی ارتباطاتی، تسهیل دسترسی ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و فیس بوک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن(۲۴ خرداد ماه) و اثر گذاری بر انتخابات از این طریق است. وزارت خارجه امریکا در جریان اغتشاشات سال ۱۳۸۸ نیز از برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه فیس بوک خواسته بود کار تعمیراتی خود را به تعویق بیندازند تا کاربران ایرانی امکان استفاده از آن را داشته باشند.

از آن زمان تا‌کنون بحث‌هایی در این باره مطرح بوده که دولت امریکا همزمان با تشدید فشار‌ها بر ایران، تحریم‌های بخش تکنولوژی ارتباطات را کاهش بدهد تا شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر نقش بیشتری در ساماندهی افکار عمومی در ایران داشته باشند. طرفداران کاهش محدویت بر شبکه‌های اجتماعی در ایران می‌گویند که این شبکه ها از جمله فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر در جریان اعتراضات جهان عرب که در غرب نام «بهار عربی» نام گرفت، اثرات ‌جدی داشتند.

دولت امریکا اولین بار در سال ۲۰۱۰ تحریم فناوری‌های ارتباطاتی علیه ایران را کاهش داد و شرکت‌های امریکایی اجازه پیدا کردند که برخی نرم‌افزار‌ها و همچنین خدمات اینترنتی مانند چت و ایمیل را برای ایران در نظر بگیرند.

وندى شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا در گفت‌وگو با بى‌بى‌سی از لغو تحریم‌ فروش تلفن همراه و رایانه به ایران خبر ‌داده و گفت که امریکا در پی رفع موانع فروش مواد غذایی و دارو به ایران است. روز چهارشنبه که وندی شرمن در گروه ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کند، گفته بود دولت امریکا مجوز کلى براى لغو این تحریم‌ها صادر خواهد کرد و راه براى فروش قانونى وسایل ارتباطى به ایران باز می‌شود.

به گفته او، دولت امریکا این تصمیم را گرفته تا تحریم‌ها مانعى براى استفاده از تکنولوژى‌هایى که مردم براى ارتباط بهتر و سریع‌تر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت‌افزار می‌شود و هم شامل نرم افزار.

بر اساس گزارش فارس، شرمن یادآوری کرد که دولت امریکا سه سال پیش هم تعدادی از اقلام نرم افزارهای ارتباطی را از شمول تحریم‌ها خارج کرده بود. او گفت باراک اوباما، رئیس‌جمهورى امریکا متعهد است که جلوی ایجاد یک «پرده آهنین ارتباطی» دور ایران را بگیرد. خانم شرمن گفت: دولت اوباما هیچ علاقه اى ندارد که ارتباط مردم ایران با هم و با خارج محدود یا قطع شود.

معاون وزیر امور خارجه امریکا گفت: ما یک تیم ویژه به کشورهاى مختلف فرستاده ایم تا موانع فروش مواد غذایى و دارو به ایران را رفع کنیم. او گفت که وضعیت فعلی اقتصاد ایران «نتیجه سوء‌مدیریت دولتمردان در تهران» است و تأکید کرد که رفع سایر تحریم‌ها به تصمیم حکومت ایران بستگی دارد.

تحریم جدید ۶۱ مقام ایرانی از سوی امریکا

ایالات متحده همزمان با کاهش محدودیت‌های مربوط به تکنولوژی ارتباطاتی، ۶۱ تن از مسئولان دولتی ایران را نیز به اتهام آنچه سرکوب آزادی بیان و سوءاستفاده از قدرت خواند به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی است تحریم‌های جدید دستگاه اطلاعاتی ایران را نشانه رفته و افراد لیست جدید به اتهام سوء استفاده از قدرت، تحریم و در فهرست سیاه امریکا قرار گرفته‌اند. دیوید کوهن، رئیس کمیته تحریم‌های این وزارتخانه مدعی شده است در ایران آزادی بیان نقض می‌شود.

http://hadidnews.com/vdcdjf0x.yt0fx6a22y.html
منبع : روزنامه جوان
نام شما
آدرس ايميل شما