تاریخ انتشار :شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۱
به مناسبت ۲۳ ذی‌القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا(ع)؛

گفتن «صلی الله علیک یا اباالحسن» ما را زائر امام رئوف می‌کند

امروز برای همه دل‌هایی که از غربت تا قربت را به نام امام رضا(ع) طی می‌کنند، روز زیارتی خاص امام رضاست.
گفتن «صلی الله علیک یا اباالحسن» ما را زائر امام رئوف می‌کند
امروز برای همه دل‌هایی که از غربت تا قربت را به نام امام رضا(ع) طی می‌کنند، روز زیارتی خاص امام رضاست؛ بیایید تنها با گفتن «صلی الله علیک یا ابالحسن» زائر امام رئوف شویم.



به گزارش حدیدنیوز؛ ۲۳ ذی القعده روز بسیار شریفی است: زیارتی مخصوص امام رضا علیه‌السلام و زیارت آن حضرت از دور و نزدیک سنت است.
«علامه مجلسی» در این باره می‌گوید: زیارت حضرت رضا علیه‌السلام در روزهای مقدس اسلامی افضل است؛ خصوصاً روزهایی که اختصاص به آن حضرت دارد، مثل روز ولادت ایشان در ۱۱ ذی القعده و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر)؛ سپس از کتاب «اقبال» مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز ۲۳ ذی القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می‌کند و مرحوم محدث قمی روز ۲۵ ذی القعده را نیز به این موارد ضمیمه کرده است.
قال سید بن طاووس فی الاقبال: «و رایت فی بعض تصانیف اصحابنا العجم رضوان الله علیهم، انه یستحب ان یزار مولانا الرضا علیه السلام یوم ثالث وعشیرین من ذی القعده، من قرب او بعید، ببعض زیارته المعروفه او بما یکون کالزیاره من الروایه بذلک»؛ «سیّد ابن طاووس در کتاب «اقبال» گفت که در بعضى از کتاب‌هاى علماى شیعه غیر عرب‏ (رضوان اللّه علیهم) دیدم که مستحبّ است، مولایمان حضرت رضا(ع) در روز بیست‏ و سوم از ماه ذى القعده از نزدیک و دور زیارت شود، به بعضى از زیارت‌هاى معروف یا به آنچه که همانند زیارت باشد، از روایاتى که در این باب رسیده است».
در خصوص فضیلت زیارت امام رضا علیه‌السلام، رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمود «به زودی پاره تن من در زمین خراسان دفن می‌شود، هر غمناک و محزونی که او را زیارت کند، بدون شک خداوند غم و اندوه او را برطرف می‌سازد و هر گنهکاری که او را زیارت کند، بدون شک خداوند گناهان او را می‌آمرزد»، همچنین خود وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام در این باره فرمود «هر که مرا با این دوری قبر و غربت زیارت کند، در روز قیامت در سه جا نزد او می‌آیم تا او را از هول و هراس های وحشتناک رهایی بخشم، هنگامی که نامه‌های اعمال نیکوکاران در دست راست و نامه‌های اعمال بدکاران در دست چپ آنان پرواز کند، نزد صراط و نزد میزان و ترازوی اعمال».
در خصوص چرایی متبرک شدن این روز به نام امام رضا علیه‌السلام «علامه مجلسی» در کتاب «بحارالانوار» در باب شهادت امام رضا (ع) نقل کرده که برخی از افراد معتقدند آن حضرت در روز ۲۳ ذیقعده به شهادت رسیده است - اما در جامعه ما روز آخر ماه صفر به عنوان روز شهادت ایشان مطرح است- باید گفت این روز، روز زیارتی مخصوص ایشان نامیده شده است تا مردم با توجه کردن به ذات آن حضرت، نسبت به نقشی که ایشان در ایجاد مدینه رضوی داشتند، پی ببرند.
چرا که ضامن آهو علیه‌السلام با آمدن به سمت مرو، یک مدینه دوم برای نشر معارف اسلامی ایجاد کردند که به اصطلاح «مدینه رضویه» گفته می‌شود، برای این‌که مردم این معنا را در نظر بگیرند و نسبت به زحمات ایشان حالت شکر داشته باشند و شاید این عنوان را مطرح کرده‌اند تا در این روز مخصوص به وجود مبارک امام رئوف بیش از پیش توجه کنیم.
بزرگان دین بهترین اعمال را در روز ۲۵ ذی‌القعده «دحو الارض» را، زیارت امام رضا علیه‌اسلام می‌دانند؛ چرا که ثامن‌الحجج(ع) موضوع توجه به دین را در حیطه خاور دور شروع کردند، همانند روز دحوالارض که زمین از یک نقطه از زیر آب خود را بیرون کشید، امام رضا (ع) نیز اسلام را در بخش خاور دور به طور گسترده نشان دادند.
آری! امام رضا علیه‌السلام واسطه فیض میان مولا و بندگان است، آن گاه که عنایت آن امام مهربان، رحمت الهی را شامل حال زائر می‌سازد و او را بر سفره کرم خویش مهمان می‌کند، دل هر عاشقی را به وجد می آورد و او را به سوی حرم باصفایش می‌کشاند.
چه زیباست که زائر کوی ثامن‌الحجج با توجه به حضورش در مقابل معصوم، آداب زیارت را از جمله معرفت به ولایت، رعایت تقوا، یاری همراهان، داشتن وضو و غسل زیارت؛ پوشیدن لباس پاکیزه؛ با وقار و آرامی گام برداشتن، ذکر و تسبیح خداوند گفتن، گرفتن اذن دخول هنگام ورود، خواندن زیارت نامه، خواندن دو رکعت نماز زیارت، رعایت حقوق و احترام دیگران، مقدم داشتن اولیای خدا بر خود، بهره‌گیری معنوی و وداع به امید زیارت دوباره رعایت کند.
لذا امروز یک کارت دعوت برای همه عاشقان صادر می‌شود و برای همه دل هایی که از غربت تا قربت را به نام امام رضا(ع) طی می‌کنند، امروز روز زیارتی خاص امام رضاست، بیائید کارت دعوت را بخوانیم، بر دیده بگذاریم، وضو تازه کنیم و به حرم برویم، اگر در مشهد نیستیم، دل خویش را با مشبک های ضریح آقا گره بزنیم، چرا که امروز، امروز روز دیگری است و با گفتن «صلی الله علیک یا اباالحسن»، زائر امام رضا (ع) شویم.
http://hadidnews.com/vdcdfx0x.yt09s6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما