تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۷
گمانه‌زنی‌ها در مورد ترکیب کابینه دوازدهم آغاز شده است به نظر می‌رسد که تعدادی از وزرا خداحافظی می‌کنند و احتمالا برخی دیگر هم جابه‌جا می‌شوند.
گمانه زنی‌ها درباره کابینه جدید روحانی
به گزارش حدیدنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،نیمه دوم مرداد ماه سال جاری یعنی کمتر از یک ماه دیگر، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به عنوان رئیس دولت، کابینه دوازدهم را برای رای اعتماد گرفتن به مجلس معرفی می‌کند.
 
رسانه‌ها از مدتی قبل گمانه‌زنی‌های خود را در مورد ترکیب احتمالی کابینه آغاز کرده‌اند، به نظر می‌رسد که تعدادی از وزرا خداحافظی می‌کنند و  احتمالا برخی دیگر هم جابه‌جا می‌شوند و تعدادی هم ابقاء خواهند شد.
 
کلید معاون اولی در دست کیست؟
 
اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا پوششی روحانی وارد میدان شد، اما در نهایت او در 26 اردیبهشت به نفع روحانی کناره‌گیری کرد. به نظر می‌رسد که جهانگیری رقیبی ندارد و کرسی معاون اولی‌اش قطعی است.
 
وزارتخانه‌های آموزشی
 
وزارت علوم و آموزش پرورش با توجه به نقش مستقیمی که در آموزش و پرورش کشور دارند، حائز اهمیت فراوانی هستند، برای وزارت علوم از رضا فرجی دانا، سورنا ستاری، جعفر توفیقی، جعفر میلی‌منفرد نام برده شده است. پیش از این میلی منفرد در سال 92  به عنوان گزینه وزرات علوم معرفی شد اما از راه‌یابی به کابینه بازماند. رضا فرجی‌دانا نیز مدتی به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم فعالیت کرد اما در نهایت استیضاح شد.
 
شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری که نامش در کنار گزینه‌های همچون مرتضی حاجی، زهرا شجاعی و رحیم عبادی برای وزارت آموزش و پرورش مطرح است، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره حضور در کابینه دولت دوازدهم و احتمال پذیرفتن وزارت آموزش و پرورش، گفت: هنوز صحبتی نشده و چون صحبتی نشده نمی‌توانم بگویم هستم یا نیستم.
 
 ترمیم کابینه اقتصادی
 
برخی کارشناسان عملکرد تیم اقتصادی دولت را نسبتا مثبت و برخی دیگر نیز موفقیت چندانی برای این تیم در نظر نمی‌گیرند، به‌هرحال با تمامی تلاش‌های صورت گرفته از سوی این تیم، هنوز ابعاد رکود اقتصادی در بخش‌های مهمی وجود دارد، گفته می‌شود که رئیس جمهور برای خروج از رکود اقتصادی احتمالا تغییراتی را در این تیم ایجاد می‌کند. اسامی همچون مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، سید کامل تقوی‌نژاد معاون وزیر اقتصادی و دارایی، اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی و حجت الله میرزایی معاون امور اقتصادی وزیر کار برای وزارت اقتصاد مطرح هستند.
 
گویا تغییرات در بانک مرکزی هم جدی است، در رسانه‌ها از سه گزینه یعنی مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور، اصغر فخریه کاشان معاون اسبق ارزی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی رئیس بیمه برای ریاست بانک مرکزی نام برده شده است.
 
رفتی‌های کابینه
 
از جمله وزرایی که خود درباره رفتنش از کابینه سخن گفته‌، علی طیب‌نیا است. وی بهمن ماه سال گذشته گفت: در دولت بعدی نخواهم ماند؛ امکان ندارد. بمانم که چه؟
 
 احتمال خداحافظی نعمت‌زاده از وزارت صنعت، معدن و تجارت هم وجود دارد در رسانه‌ها از گزینه‌هایی همچون رضا ویسه معاون هماهنگی و نظارت جهانگیری،  رضا نوروز زاده نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان جایگزین نعمت‌زاده نام برده شده است.
 
ماندنی‌های احتمالی کابینه
 
به طور قطع و یقین چند وزیر در کابینه دوازدهم ابقا می‌شوند، گزینه‌های احتمالی برای ماندن در کابینه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیرنفت، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و حسین دهقان وزیر دفاع هستند.
 
عده‌ای بر این اعتقاد هستند که رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید خداحافظی کند و برخی دیگر معتقدند که او در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کارآمد بوده است. در نهایت سید عباس صالحی معاون وزیر ارشاد به شایعات پایان داد و گفت:  گویا آقای روحانی با وزرایی که قصد ادامه همکاری با آنان در دولت آینده را دارند، جلساتی خصوصی داشته‌اند و با کسانی که قصد ادامه همکاری ندارند، این جلسات برگزار نشده است. در این میان در روزهای اخیر با آقای صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این جلسه خصوصی برگزار شده است.
 
اگر مجلس شورای اسلامی با تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی موافقت کند و وزارت مسکن مجدد احیا شود، احتمال معرفی عباس آخوندی برای کرسی این وزارتخانه وجود دارد و اگر نمایندگان با این تفکیک موافقت نکنند علاوه بر آخوندی گزینه‌های همچون محمد علی افشانی استاندار فارس و حسن یونسی سینکی دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده‌اند.
 
سرنوشت متفاوت حجتی
 
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی است گفته شده که شورای شهر علاقمند است وی به عنوان شهردار تهران به خیابان بهشت نقل مکان کند. از عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست به عنوان رقبای احتمالی او نام برده می‌شود.
تضمینی که قاضی زاده هاشمی از روحانی می‌خواهد!
 
 سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آیا درباره حضورتان در کابینه آینده صحبتی شده؟» گفت: بله، درباره حضورم صحبت‌هایی فرمودند. او ادامه می‌دهد: حقیقتش صحبت شده، ولی تا تضمینی وجود نداشته باشد که آنهایی که هم‌جنس خود ما هستند تا ما را آزار و اذیت نکنند، فکر می‌کنم حضور پیدا کردن نمی‌تواند مشکلات مردم را حل کند. این فضا باید درست مدیریت شود.
 
حرف آخر
 
گمانه‌زنی‌های مطرح شده تغییرات جدی را در ترکیب وزرای فعلی برای حضور در کابینه دوازدهم نشان نمی‌دهد، چنانچه برخی کارشناسان معتقدند که حداقل باید بیش از 50درصد کابینه تغییر و به سمت جوان‌گرایی و پویایی حرکت کند، روحانی کمتر از یک ماه فرصت دارد تا آخرین مشورت‌های خود را انجام دهد و دست به انتخاب بزند. http://hadidnews.com/vdcd9n0s.yt0kf6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما