تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
تاریخ همواره ثابت کرده که زنان می‌توانند پا به پای مردان درعرصه‌های مختلف سهیم باشند و توانمندی‌های خود را در هر زمینه‌ای که لازم باشد بالفعل کنند.
اشتغال زنان، خوب یا بد؟
به گزارش حدیدنیوز، در چند دهه‌ی اخیر با ایجاد بستر لازم برای تحصیل زنان از یک سو و افزایش سطح آگاهی آنان از سوی دیگر انتظار بازگشت زنان به شیوه‌های سنتی و کلیشه غالب برای آنان بعنوان نقش همسری و مادری نباید داشته باشیم از این‌رو وقتی که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، باید اراده‌ی مسئولان در راستای برطرف کردن مسأله اشتغال آنان قرار بگیرد حال آنکه کمتر شاهد برنامه‌ریزی برای اشتغال زنان هستیم.



ناامنی‌های شغلی برای زنان بیش از مردان



«فاطمه گودرزی» مهندس شیمی است اما بعنوان منشی در مطب پزشکی در کاشمر کار می‌کند.



وی گفت: بارها برای یافتن کار متناسب با رشته تحصیلی‌ام به چند کارخانه‌ی فعال در سطح شهر مراجعه کردم اما مدیران آنها ترجیح می‌دهند از نیروهای مرد استفاده کنند یا با حقوق خیلی کمتر از مردان، زنان را به کار بگیرند.



وی افزود: از میان مشاغل موجود برای زنان در کاشمر خانه‌داری و منشی‌گری جزو مشاغل اختصاصی زنان است البته این دست و دلبازی مردان و خالی گذاشتن عرصه‌ی منشی‌گری برای زنان چندان هم بی‌علت نیست چون بسیاری از دختران جوان ورود به بازار کار را با منشی‌گری در مطب پزشکان و شرکت‌های خصوصی تجربه می‌کنند.



گودرزی ادامه داد: گاه زنان با حداقل دستمزد و مبالغی به مراتب کم‌تر از حقوق قانون کار، تنها به این علت که به استقلال مالی آنان تا حدودی منجر می‌شود و بی‌توجه به آینده‌ی شغلی‌شان جذب این کار می‌شوند و البته صاحبان کار هم که بدنبال موقعیت مناسب هستند آنها را در ازای پرداخت حقوق کم و بدون بیمه استخدام می‌کنند.



وی اظهار کرد: میل به کسب درآمد و اشتغال در زنان این روزها به جایی رسیده که شاهد اشتغال زنان بعنوان فروشنده در برخی مغازه‌های سطح شهر مثل فروش قطعات یدکی اتومبیل و... هستیم که به اعتقاد کارفرمایان حضور زنان در یک محیط کاری مردانه به تلطیف فضای کار کمک می‌کند هرچند ممکن است شاهد ناامنی‌های محیط‌های شغلی برای آنان باشیم.



این در حالی است که موضوع اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها در جامعه است اما گاه اشتغال نامناسب به مراتب آفات آن در جامعه از بیکاری و عدم اشتغال به‌ویژه برای زنان بیشتر است.



اسلام با اشتغال زنان مخالف نیست



امام جمعه‌ی کاشمر در خصوص وضعیت اشتغال زنان اظهار کرد: اشتغال زنان نباید سبب شود عفت و حیثیتشان مورد سوءاستفاده قرار گیرد این در حالی است که برخی مشاغل با خصوصیات زنان هم‌خوانی ندارد و حتی تحصیل آنان در این رشته‌ها به جایگاه‌شان لطمه وارد می‌کند.



حجت الاسلام «سیدقاسم یعقوبی» ادامه داد: اشتغال زنان میدان‌های وسیعی دارد و در بسیاری از مشاغل زنان می‌توانند فعالیت کنند که از جمله این مشاغل فعالیت‌های آزمایشگاهی و پزشکی است.



وی ادامه داد: حکومت اسلامی با کار کردن زنان مخالف نیست اما برای اشتغال آنها باید چارچوبی وجود داشته باشد چون انجام هر کاری و تحت هر شرایطی برای زنان جامعه اسلامی درست نیست چون آنان، شأن و منزلت خاصی دارند.



امام جمعه‌ی کاشمر گفت: اگرچه اسلام مخالف اشتغال زنان نیست اما زنان باید در مکان‌هایی کار کنند که هویت، عفت و جایگاه‌شان محفوظ بماند.



یعقوبی ادامه داد: بسیاری از زنان در سال‌های اخیر بمنظور مشارکت در عرصه‌های مختلف به کار در اجتماع علاقه‌مند شدند و در سال‌های اخیر شرایط اقتصادی هم مزید بر علت شده است اما باید اشتغال زنان به جایگاه و شخصیت آنان آسیب نزند.



این در حالی است که متأسفانه مسئولان در تصمیم‌گیری‌هایشان به این قشر از جامعه توجه ویژه‌ای ندارند.



در تأیید این ادعا همین بس که هیچ نهاد و مرجعی لااقل در شهرستان کاشمر آماری از وضعیت اشتغال زنان ندارد نه فرمانداری به عنوان بالاترین نهاد دولتی نه ادارات تابعه از جمله اداره‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی حال آنکه چه بسیار زنانی را شاهدیم که در بخش‌های مختلف فعالیت‌ می‌کنند چه آنان که سرپرست خانواده‌اند و برای کسب درآمد ناگزیر از انجام کارند و چه آنان که برای بروز توانمندی و قابلیت‌های خود و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی شاغل هستند.



رسول اکرم(ص) می‌فرماید که دریافت علم و کسب دانش برای هر مرد و زن مسلمان واجب است و پیشرفت علم و آگاهی زن و مرد نمی‌شناسند باید برای حضور زنان در عرصه‌ی اجتماع از جمله اشتغال آنان با توجه به تغییر شرایط اجتماعی زنان بدون تبعیض جنسیتی اقدام کرد و اجازه نداد با نگرش‌های تبعیض‌آمیز بر نیمی از جامعه ستم روا داشته شود. http://hadidnews.com/vdcd5x0x.yt0no6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما