تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴
تصمیم گیری برای تشدید تحریم ها علیه ایران به بعد از گزارش کری در مورد مذاکرات هسته ای موکول شده است.
تصمیم‌گیری سنا برای تشدید تحریم ایران پس از گزارش کری
 منابع درون سنای آمریکا با اشاره به حضور وزیر خارجه آمریکا در سنا طی روز چهارشنبه اعلام کردند تصمیم گیری برای تشدید تحریم ها علیه ایران به بعد از گزارش کری در مورد مذاکرات هسته ای موکول شده است.

به گزارش حدیدنیوز، رویترز به نقل از دستیاران سنای آمریکا نوشت: قانونگذاران آمریکایی این هفته قبل از تصمیم گیری در مورد تشدید تحریم های ایران، منتظر گزارش جان کری، وزیر امور خارجه در این زمینه خواهند ماند.
انتظار می رود که کری جدیدترین تلاش دولت اوباما برای جلوگیری از وضع تحریم های بیشتر علیه ایران را ترتیب دهد. این در حالی است که کنگره و گروه های طرفدار اسرائیل مدعی اند دولت اوباما ممکن است در مذاکرات هسته ای با ایران نرمش بیش از حدی نشان دهد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه قرار است در کمیته بانکی سنا در مورد آخرین وضعیت پرونده هسته ای ایران گزارشی را ارائه کند.

یکی از دستیاران کمیته بانکی سنا گفت، سناتور تیم جانسون، رئیس کمیته تا پیش از این جلسه در پشت درهای بسته، تصمیم در مورد پیشبرد تحریم های جدید نخواهد گرفت.

اما تعدادی از اعضای مهم سنا به رغم اصرار کاخ سفید بر مضر بودن این گونه اقدامات، بر تشدید تحریم ها علیه ایران تاکید کرده اند. دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز ۲۰ نوامبر در ژنو برگزار خواهد شد.

علاوه بر فشارهای کنگره، یک منبع آگاه در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک)، قدرتمند ترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا گفت، این گروه «به حمایت از تلاش های سنا برای تشدید تحریم ها ادامه می دهد.»

کنگره آمریکا موضعی همراه با تردید در مورد نزدیکی روابط تهران و قدرت های جهانی اتخاذ کرده است و این در حالی است که لابی طرفدار اسرائیل تلاش های خود برای تاثیرگذاری بر توافق احتمالی با ایران را تشدید کرده است.

یک مقام ارشد دولت اوباما در مورد پیام کری به اعضای سنا گفت: «احساس ما این است که تحریم های بیشتر در حال حاضر این پتانسیل را دارد که توافق دیپلماتیک را از مسیر خود خارج سازد  و این فرصت را به ایران خواهد داد تا با ایجاد اختلاف در ائتلاف بین المللی، به صورت واقعی تحریم ها را کاهش دهد.»



برخی کارشناسان، از تقسیم کار بین کنگره و کاخ سفید در بحث پرونده هسته ای ایران سخن می گویند و تاکید کنگره بر تحریم ایران و مخالفت کاخ سفید با تندروی های کنگره را در این چارچوب تحلیل می کنند. http://hadidnews.com/vdcd5s0x.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما