تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸
گرانی لوازم‌التحریر در آستانه سال تحصیلی

استقبال از مهر با طعم‌گرانی

آنچه در بازار لوازم التحریر در بین تنوع کالاها به چشم می‌آید، برچسب قیمت آنها و قدرت خرید مردم است.
استقبال از مهر با طعم‌گرانی
به گزارش حدیدنیوز، شهریور از نیمه گذشته است و بازار پر از دانش‌آموزانی است که همچنان در بازار لوازم‌التحریر در تکاپوی خرید وسایل مورد علاقه‌شان هستند و خانواده‌هایی که دغدغه گرانی این اجناس رهایشان نمی‌کند و لوازم‌التحریری که هر سال گرانتر از سال گذشته می‌شوند.

درمیان تنوع و زیبایی‌های چشمگیر لوازم‌التحریر آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند، برچسب قیمتهای روی آن است و نگاه حسرت بار کودکانی است که گاهی با التماس و گاهی با لجبازی اصرار به خرید لوازم‌التحریرهای زیبا و جذاب مورد علاقه شان می‌کنند،

کودکانی که هنوز معنی تورم، گرانی، بی‌پولی و... را نمی‌فهمند و تنها چیزی که توجه‌شان را جلب می‌کند زیبایی و تنوع لوازم‌التحریر موجود در بازار است.

با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، بازار لوازم‌التحریر حسابی رونق گرفته و امسال هم همچون سالهای گذشته شاهد افزایش قیمت در این بازار هستیم.این افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضا است که از سالهای قبل هم وجود داشته است اما در یکی دوسال اخیر پررنگتر شده و شیرینی و لذت خرید لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه را به کام والدین و دانش‌آموزان تلخ کرده است.

در این میان علاوه بر گرانی لوازم‌التحریر به دلیل افزایش قیمت دلار و ...، تعدادی از سودجویان که همواره منتظر فرصت مناسب برای گران فروشی هستند در این ایام بیشتر خواسته خود را محقق می‌کنند.

امسال نیز همچون سالهای گذشته در حالی که مسئولان ستاد تنظیم بازار و تعزیرات از مبارزه با گران فروشی و احتکار و هر گونه تخلف دیگری خبر می‌دهند، اما بسیاری از فروشندگان با اشاره به نوسانات قیمت دلار و بروز مشکلات تجاری و تحریم قیمت بسیاری از اجناس خود را افزایش داده‌اند.

گلایه مصرف‌کنندگان از گرانی لوازم‌التحریر

با همین بهانه سری به بازار لوازم‌التحریر زدیم و با تعدادی از فروشندگان و خریداران لوازم‌التحریر به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:

پدر و مادری که برای دختر ۱۰ ساله‌شان در یکی از فروشگاه‌های معروف لوازم‌التحریر شهر مشغول خرید بودند در این رابطه گفتند؛ بازار لوازم‌التحریر همه ساله در ایام پیک خرید این نوع کالا داغ تر می‌شود و قیمتها به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند اما در دو سال اخیر گرانی این اجناس بیشتر به چشم می‌آید به طور مثال مدادرنگی که دوسال پیش با سه هزار تومان تهیه می‌کردیم را باید به قیمت ۱۰ هزارتومان بخریم.

یکی دیگر از فروشندگان نیز با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد بازار نوشت افزار در اختیار محصولات وارداتی به خصوص محصولات چینی است، گفت: این محصولات به لحاظ تنوع و قیمت مناسب توانسته نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده و جایگاه نوشت‌افزارهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته بسیاری از فعالان بازار لوازم‌التحریر، اجناس موجود وارداتی به جهت آنکه خواسته مصرف‌کننده را برآورده می‌کنند و قیمت مناسب‌تری نسبت به اجناس داخلی دارند، جایگاه ویژه‌ای را در بین مصرف‌کنندگان پیدا کرده است.

دفترهای دولتی جذابیت ندارند

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان در مصاحبه با خبرنگار نافع گفت: بانزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و افزایش تقاضا در حوزه لوازم‌التحریر در حال حاضر هیچ کمبودی در همدان وجود ندارد.

عباس ستاره‌ای ادامه داد: سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر قیمت لوازم‌التحریر بودیم اما امسال قیمت این نوع کالا بعد از گرانی بیش از حد سال گذشته چندان افزایش نداشته است.

وی با اشاره به توزیع دفتر‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: بهتر است به جای اینکه کاغذ مرغوب و با کیفیت صرف تولید دفترهای بازرگانی که با نرخ دولتی توزیع می‌شوند؛ با کیفیت و ظاهر بهتری تولید شوند و تفاوت هزینه تولید آنرا با افزایش قیمت جزیی بر روی این اجناس جبران شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه متاسفانه در استان همدان هیچ گونه تولیدی در این زمینه وجود ندارد، نیاز بازار به اندازه کافی از استان‌های تهران و اصفهان تامین و واردات از این استان‌ها انجام شده است.

وی ادامه: نظارت‌ها بر نحوه فروش و قیمت‌ها انجام خواهد گرفت اما با توجه به اینکه هر فروشنده‌ای بر مبنای خریدی که انجام داده است، اجناس خود را به فروش می‌رساند، تنظیم بازار به سختی امکان‌پذیر است.

عباس ستاره‌ای به گرانی کالاهای لوازم‌التحریر در بازار اشاره کرد و افزود: دولت در راستای خرید ارزان کالاهای دانش‌آموزی و دانشجویی تنها کاری که توانسته انجام دهد این است که قیمت دفترهای معمولی را پایین نگه دارد.

ستاره‌ای با اشاره به قیمت دفترهای دولتی اظهار داشت: قبلا هم قیمت دفترهای دولتی پایین بود و اکنون هم قیمت پایین است و با قبل فرقی نکرده است.

کشش بازار می‌طلبد که اجناس مختلف و گران در آن زیاد باشد معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان همدان با بیان اینکه وظیفه صنعت، معدن و تجارت تنها نظارت بر این است که واحد های صنفی تخلف نکنند، بیان کرد: در دستور کار است که با تخلف صنفی برخورد شود.

علیرضا شجاعی ادامه داد: نظارت بر روی کیفیت لوازم‌التحریر نیز بر عهده بخش خصوصی و آزاد است.

وی با اشاره به اینکه گرانی به مولفه های اقتصادی مربوط می شود، اظهار داشت: گرانی ناشی به شرایط متعددی مثل ارز، طلا، تحریم و غیره بستگی دارد.

شجاعی با اشاره به اینکه مانور بازگشایی مدارس آغاز شده است، ابرازداشت: بازار یک بازار رقابتی است کشش بازار می طلبد که اجناس مختلف و گران در آن زیاد باشد.

عوامل موثر در تولید دفاتر دانش آموزی تا حدودی کنترل می‌شود

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خبر می‌دهد که در سال جاری با سندیگای تولیدکنندگان کاغذ تفاهم نامه‌ای منعقد کرده‌اند که تولید کاغذ با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت اقدام به تولید کنند. بدین ترتیب اگر مواد اولیه‌ای افزایش قیمت پیدا کند باید طبق ضوابط سازمان حمایت عمل کرده و بالاتر از سودهای مشخص شده قیمت‌گذاری نکند.

به گفته محمد حسین مولاخواه علاوه بر این، با مجمع عالی واردات در خصوص انواع کاغذهای وارداتی تفاهم نامه‌ای جهت کنترل قیمتها منعقد شده و باعث شده بستری آماده شود تا واردکنندگان کاغذ در چارچوب ضوابط و مقرارات جاری حرکت کنند و با این دو اتفاق جدید عوامل موثر در تولید دفاتر دانش آموزی "تا حدودی"! کنترل می‌شود.

وی خاطر نشان می‌کند: در راستای طرح تامین و عرضه دفاتر دانش آموزی سازمان حمایت دستورالعملی صادر کرده تا طبق آن دفاتر به مقدار نیاز تهیه و با نظارت سازمان صنعت ، معدن،تجارت در اختیار اتحادیه توزیع لوازم تحریر قرار بگیرد و در واحدهای صنفی و نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا به فروش برسد.

ولی مولاخواه هم تصریح می‌کند که بخش اعظمی از نوشت افزار وارداتی است و با توجه به تنوع و کیفیتی که دارد در بازار مورد توجه قرار می‌گیرد.

آنچه در این میان باید مورد توجه واقع شود اینکه؛ گرانی لوازم‌التحریر همیشه بوده و در آستانه ماه مهر بیشتر می‌شود اما در این میان نظارت بر بازار لوازم التحریر باید همواره مورد توجه نهادهای مسئول قرار بگیرد که فضا برای افراد سودجو ناامن شود چرا که در میان این گرانی‌های و آشفتگی بازار لوازم‌التحریر تنها کسانی که متضرر می‌شوند دانش‌آموزان هستند. http://hadidnews.com/vdcd5f0x.yt0kn6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما