تاریخ انتشار :يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
عبدالله بن عبدالعزیز ۹۱ ساله پادشاه عربستان از دنیا رفت و برادر ۸۰ ساله وی سلمان بن عبدالعزیز جانشین وی شد؛ مرگی که به حتم در اداره کشور عربستان و تغییر قیمت نفت تاثیر بسزایی خواهد داشت.
نفت در کش و قوس مرگ عبدالله!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد در حالی که در تابستان سال جاری قیمت هر بشکه نفت ۱۱۵ دلار بود، برخی سیاست‌ها سبب شد تا شاهد افت شدید قیمت نفت باشیم.

این افت به حدی شدید بود که قیمت هر بشکه نفت با بیش از ۵۵ درصد کاهش تا ۴۷ دلار نیز رسید.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی دلیل این کاهش را بازی‌های سیاسی عنوان کردند که آمریکا با همکاری عربستان دست به این کار زده تا با این اقدام فشارهایی به ایران و روسیه وارد شود.

عربستان سعودی با فرماندهی جنگ نفتی علیه ایران و روسیه اوپک را برای نگاه داشتن سطح فعلی تولید نفت ترغیب کرده بود تا با این حربه رقیبان اصلی ژئوپولتیک خود را هدف حملات اقتصادی قرار دهد.

هرچند که قیمت نفت همچنان روند کاهشی خود را ادامه می‌داد و وزیر نفت عربستان نیز اذعان کرده بود این روند کاهشی تداوم خواهد داشت، عبدالله بن عبدالعزیز ۹۱ ساله پادشاه عربستان از دنیا رفت و برادر ۸۰ ساله وی سلمان بن عبدالعزیز جانشین وی شد؛ مرگی که به حتم در اداره کشور عربستان و تغییر قیمت نفت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

علی النعیمی که از سال ۱۹۹۵ وزیر نفت عربستان است از حمایت سرسختانه پادشاه تازه فوت شده‌ی عربستان برخوردار بود اما باید دید که پادشاه جدید نیز همچون پادشاه قبلی این حمایت را تکرار خواهد کرد؟

پس از مرگ عبدالعزیز گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاهش یا افزایش قیمت نفت شدت گرفت به طوری که «فتیح بیرول» مدیر بخش اقتصاد جهانی در سازمان بین‌‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد، گفت: «با درگذشت پادشاه (عربستان) و تغییراتی در دولت، من انتظار تغییرات عمده در سیاست‌های نفتی عربستان سعودی را ندارم و امیدوارم و انتظار من این است که آنها کماکان عامل ثبات در بازارهای جهانی نفت باشند.»

وی می‌افزاید: «امیدوارم آنها همچنان به کمک به ثبات بازارهای نفت ادامه دهند؛ به خصوص در این روزها که ما دوران سختی را می‌گذرانیم.»

اما مرگ عبدالعزیز افزایش قیمت نفت را به همراه داشت به طوری که براساس گزارش بلومبرگ، با مرگ پادشاه عربستان، قیمت پایه نفت خام با ۱.۷ درصد افزایش به حدود ۴۹.۴۱ دلار در هر بشکه رسید.

بر همین اساس هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۱.۰۱ دلار افزایش قیمت، ۵۰.۰۴ دلار در هر بشکه به فروش رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۷۸ دلار افزایش به قیمت ۴۸.۵۶ دلار دست یافت.

هرچند که به نظر می‌رسد عربستان سیاست خود را در قبال کاهش و ثبات قیمت نفت ادامه خواهد داد اما باید به انتظار نشست و دید که در روزهای آتی مرگ عبدالعزیز بر قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ http://hadidnews.com/vdccsiq1.2bqip8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما