تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۹
بيژن زنگنه وزير نفت ايران با هدف تلاش براي پس گرفتن جايگاه دوم خود دراين نشست شركت مي‌كند.
ايران اقتدار خود را در "اوپك" به اثبات مي‌رساند
در آستانه نشست روز چهارشنبه اوپك خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت : بيژن زنگنه وزير نفت ايران با هدف تلاش براي پس گرفتن جايگاه دوم خود دراين نشست شركت مي‌كند.

به گزارش حدیدنیوز، رويترز يك روز قبل از آغاز نشست كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) طي گزارشي به قلم "پگ مكي و آلكس لاولر" نوشت:بیژن زنگنه این هفته به همان هتلي در وین بازمي گردد كه هشت سال پیش به عنوان وزیر نفت ایران در آن اقامت داشت، او به وين مي آيد تا  اوپك را براي آنچه كه تهران اميدوار است بازگشتش به عنوان دومين توليد كننده بزرگ اوپك باشد آماده سازد.



مذاکره کنندگان نفت ایران كه از توافق هسته ای با غرب جرات پیدا کرده اند و سرپرستي آنها را بار ديگر زنگنه، پيشكسوت صنعت نفت بر عهده دارد،  به دنبال آن خواهند بود  تا در نشست روز چهارشنبه مجددا اقتدار تهران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت را به اثبات برسانند.



انتظار می‌رود وزرای نفت اوپک سقف تولید این سازمان را نخورده باقی بگذارند و تصمیم گیری در این خصوص به نشست ماه ژوئن موکول شود.



اما معامله گران نفت در انتظار مشاهده نشانه هایی از همکاری، بین این سه تولید كننده  بزرگ اوپک هستند ، زيرا مي دانند اگر توافق هسته ای موقت ايران  نهايي شده و تحریم ها برداشته شود ریاض و بغداد باید جايي را براي ايران پیدا كنند.



زنگنه كه براي بار دوم به عنوان وزير نفت ايران از سوي حسن روحاني منصوب شده آشکارا از عراق، كه در حال حاضر دومین تولید کننده اوپک است، بخاطر افزایش سهم بازار خود( وتصاحب بازارايران) انتقاد  كرده است.



زنگنه در ماه نوامبرگفت : " عراق نفت خود را جایگزین نفت ایران کرده است این حرکت عراق به هيچ وجه دوستانه نيست."



نماینده یک هیئت از كشورهاي حوزه خليج فارس دراین‌باره گفت:" ما انتظار داریم ایرانی‌ها بگویند ما در حال بازگشت به بازار هستیم و نیاز به فضا داریم".



افزایش ميزان توليد نفت ایالات متحده با استفاده از تکنولوژی  جديد سنگ هاي رستي (شيل) ممکن است به اين معني باشد  كه اگر اوپك مي خواهد قيمت نفت را بالاتر از ۱۰۰ دلار در بشكه نگه دارد  مجبور خواهد شد در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ توليد خود را كاهش دهد.



یکی از نمایندگان ارشد اوپك گفت : " از اکنون تا پایان ماه مارس، بازار متعادل به نظر می رسد و قیمت ها باید حمایت شده باقی بماند. اما از ماه ژوئن،  لازم خواهد شد توليد اوپك كاهش يابد . "



ساموئل سيزوك ، تحلیلگر نفت در آژانس انرژی سوئد گفت : " عربستان سعودی و چند تولید کننده دیگر در حوزه خلیج فارس مسئول هستند كه توليدات مازاد خود را كه روانه بازار مي كنند مهار كنند . "



مهدی ورزی مشاور انرژی ، و عضو سابق شرکت ملی نفت ایران گفت."موضع ایران پس از قرارداد ژنو تقویت شده است ، اما هنوز راه  طولاني در پيش است"



وي افزود:"خلاصه كلام این است که ایرانی ها نمی خواهند اوضاع را برهم بزند و نفت ۱۰۰ دلاري را  در معرض خطر قرار دهند، بنابراين آنها نیاز به همکاری سعودی ها دارند."



قیمت نفت  كه در حال حاضر نزدیک به ۱۱۰ دلار در هر بشکه است  نزدیک به قيمت ایده آل برای عربستان سعودی است،  عربستان به دلیل  اين كه یک سوم از كل توليد  اوپك را در اختيار دارد ، و تنها تولید کننده در سطح جهان است  که ظرفیت اضافی قابل توجه خود را حفظ مي كند، با نفوذ ترین عضو اوپک است.



هنگامی که تحریم ها علیه ایران اعمال شد و همچنين برای پر کردن شکاف  به وجود آمده در توليد نفت به وسيله جنگ داخلي لیبی، رياض براي كنترل قيمت نفت و جلوگيري از افزايش آن ، بيش از ۱۰ میلیون بشکه در روز  نفت توليد كرد.



ديدار نعيمي زنگنه در سال ۱۹۹۷(۱۳۷۷) 



رابطه بین وزیران نفت عربستان سعودی و ایران در سیاستگذاری هاي اغلب جنجالي اوپک  بسيار مهم است است. علی النعیمی وزیر نفت دیرینه عربستان ، اولین بار همتای ایرانی خود را در اولین  حضور زنگنه در نشست اوپك در جاکارتا در سال ۱۹۹۷ ملاقات کرد – نشستي  که در آن  تصميم گرفته شد توليد نفت رياض افزايش يابد كه اين امر باعث شد قيمت نفت به شدت كاهش يابد.



موقعيت معتدل عربستان سعودی در قیمت نفت، براي حمایت از رشد اقتصادی جهان، اغلب با تمايل ايران برای حفظ تولید اوپک و حمایت از قیمت نفت در تنش و تقابل بوده است.



اما زنگنه كه در سال هاي ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ در سمت وزير نفت فعاليت كرده و دستيار او حسين كاظم پور اردبيلي در ميان اعضاي اوپك قابل احترام است و مي خواهد در كانون مذاكرات باشد.



اگرچه  بين ايران و عربستان بر سر قيمت نفت اختلاف وجود اما قيمت مدنظر و ايده آل آنها حول عددي سه رقمي به هم نزديك است . ورزي در خصوص رابطه عربستان و ايران مي گويد:"ايران و عربستان به هم اعتماد ندارند اما سعودي ها در اوپك تنش ايجاد نخواهند كرد" رنسانس به وجود آمده براي ايران و عراق –كه هر دو دولت شيعه هستند- موجب وحشت ریاض شده است از طرف ديگر عربستان، نگران آن است که رابطه بلند مدت خود با ایالات متحده در معرض خطرباشد.



سيزوك گفت:" بعد از مذاکرات ژنو عربستان سعودی نگران  نزدیک ترشدن ایالات متحده به ایران است، و بیم آن دارد كه در صورت  ادامه تنش زدايي  موقعیت مهم استراتژیک خود را  در چشم ایالات متحده از دست بدهد"



زنگنه در حال حاضر در تماس با شرکت های بزرگ نفتی غربی است  وقتي تحریم ها برداشته شد در ايران سرمايه گذاري كنند. اما بهبودي سریع در توليد نفت ايران  بعید است.



پیتر ولز از شركت مشاوره زمین شناسی نفتكس ( Neftex)، که در ایران کار می کرده است، مدعي شده: توليد نفت ايران احتمالا می تواند در ظرف شش ماه از لغو تحریم  ها به سه تا سه و نيم ميليون بشکه در روز افزايش يابد، اما فراتر از ۴ میلیون بشکه در روز دشوار خواهد بود.



در پايان  گزارش رويترز آمده است،ممکن است اوپک دوباره برسر تعیین دبیرکلی جديد به جای عبدالله البدری دبيركل ليبايي طولانی مدت  اين سازمان نتوانند به توافق برسند. ايران و عربستان براي اين سمت نامزد شده اند و هيچ يك حاضر به كناره گيري نيستند.



زنگنه در ماه سپتامبر گفته بود:" بدیهی است که ما اجازه نخواهیم داد كشورهايي كه رويكرد ظالمانه عليه ايران داشته اند نقش دبیركلي را در دست بگيرند." http://hadidnews.com/vdccs4qi.2bqmp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما