تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم و هر گونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره آمریکا باید توسط دولت این کشور متوقف شود؛ در غیر این صورت نقض برجام اتفاق افتاده است.
تذکر ظریف به اوباما درباره اقدامات خلاف برجام کنگره
به گزارش حدید نیوز؛ محمدجواد ظریف در نشست خبری با مائورو وییرا، همتای برزیلی خود با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور، گفت: در مهرماه هیاتی از بازرگانان برزیلی به همراه وزیر صنعت و تجارت برزیل به ایران سفر خواهند کرد.

وی افزود: وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دوجانبه بعد از ۲۲ سال با سفر به برزیل، دیدارهای دوجانبه‌ای برگزار خواهد کرد.

توسعه همه جانبه همکاری با برزیل

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همچنین سفر وزیر کار برزیل به ایران را در چند ماه آینده خواهیم داشت که از جمله اقدامات مشترک دو کشور به شمار می‌رود.

ظریف با اشاره به گفتگوهایی که با همتای برزیلی خود انجام داده است، افزود: در دیدار امروز توافق کردیم که در موضوعات چندجانبه بسیار فراتر همکاری کرده و این موضوعات مشترک را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ایران و برزیل دو کشور در حال توسعه هستند، خاطرنشان کرد: ایران و برزیل در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای مشترکات بسیاری دارند، برزیل نقش فعالی در پرونده هسته‌ای ایران بازی کرده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: روسای جمهور ایران و برزیل در حوزه تلاش برای منع گسترش سلاح هسته‌ای، فعالیت‌های مشترکی داشته‌اند.

ظریف با بیان اینکه در نشست امروز گفتگوهایی درباره توافق صورت گرفته درباره پرونده هسته‌ای ایران انجام دادیم، گفت: محورهایی که جمهوری اسلامی ایران برای حفظ حقوق بسیاری از ملت‌ها در جریان این توافق انجام داده است را مورد تاکید قرار دادیم و برجام را پیروزی حق بر ادعاهای بیجا دانستیم.

وی خاطرنشان کرد: گفتگو  پیرامون مسائل منطقه‌ای و نیز تحول در ساختار سازمان ملل از جمله مسائل مورد اشاره در نشست امروز با وزیر خارجه برزیل بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه وجود مشترکات متعدد زمینه افزایش همکاری دو کشور است، ابراز امیدواری کرد که این مشترکات در جهت کمک به مردم دو کشور و برقراری صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی بکار گرفته شود.

مسئله مهاجرین باعث شد اروپا بهتر مشکلات منطقه ما را درک کند

ظریف در پاسخ به سئوالی در خصوص موضوع سوریه، اظهار کرد: ایران برای حضور در یک فعالیت جدی بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم آمادگی داشته است و اصرار ما بر این بوده است که جامعه جهانی در این زمینه تلاش کند.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های دوگانه که در این زمینه اعمال شده، مانع از این بوده است که دیگر کشورها بتوانند نقش قابل قبولی در مبارزه با افراط‌گرایی ایفا کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: برخی سیاست‌ها به گسترش تروریسم دامن زده است و برخی سیاست‌ها بر اساس محاسبات غلط سیاسی است که باعث شده در روند مبارزه بین‌المللی با تروریسم وقفه ایجاد شود.

ظریف با اشاره به موضوع آوارگان جنگ سوریه در اروپا، گفت: امروز اروپا با بحران پناهندگان و آوارگان جنگ داعش مواجه است و مشکل منطقه ما را لمس می‌کند و می‌فهمد که چه بحران عظیم انسانی اتفاق افتاده است.

وی افزود: این بحران به خاطر سیاست‌هایی است که مردم منطقه نقشی در آن سیاست‌ها نداشته‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما از درک مشکل بحران منطقه توسط همکاران اروپایی خود استقبال می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی آمادگی دارد در هر تلاش بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه، یمن، لیبی و سایر بحران‌ها که ناشی از وجود تروریسم است، مشارکتی فعال داشته باشد.

ظریف در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره در مبارزه با خشونت و افراط پیشگام بوده است، تاکید کرد: دو سال گذشته آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادی را مبنی بر حرکت جهانی علیه خشونت مطرح کرد که مبتنی بر پیش‌بینی واقع‌بینانه از شرایط ناهنجار جهانی و منطقه‌ای بود.

وی افزود: ما در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای به همسایگان خود پیشنهاد کردیم که باب گفتگو را باز کنند و در مقابل خطرات مشترک، جبهه‌ای مشترک را به همراه ما تشکیل دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: من اعتقاد دارم که افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی و گروه‌های تکفیری برای همه کشورهای منطقه خطری جدی محسوب می‌شود و بهتر این است که کشورهای منطقه به جای اینکه روی محاسبات کوتاه مدت سیاسی فکر کنند، به آینده مردم خود بیاندیشند.

ظریف ادامه داد: جمهوری اسلامی آمادگی دارد با همسایگان خود از طریق همیاری و همفکری تعامل کند و با نگاه به آینده، مسائل پیش‌رو را حل و فصل کند.

دولت آمریکا مسئول اجرای برجام است

وی در ادامه با اشاره به تصمیمات مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص موضوع توافق هسته‌ای، اظهار کرد: ما همواره گفته‌ایم که دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام می‌دانیم و هر گونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره آمریکا باید توسط دولت این کشور متوقف شود؛ در غیر این صورت نقض برجام اتفاق افتاده است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: گروهی در منطقه ما مخصوصاً رژیم صهیونیستی و گروهی جنگ‌طلب در آمریکا با هر گونه توافقی مخالف بودند، زیرا منافع خود را در درگیری و خشونت و جنگ دنبال می‌کنند. اما این گروه علیرغم سرمایه‌گذاری وسیع، نتوانست به توفیقاتی دست یابد.

ظریف تصریح کرد: من باید تاکید کنم که این موضوعات هیچ تاثیری در مسئولیت دولت آمریکا و رئیس‌جمهور این کشور و همچنین دولت‌های بعدی آمریکا ندارد، چرا که آنها موظف هستند برجام را اجرایی کنند و هر نقضی به هر بهانه‌ای، نقض برجام است و هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند آن را توجیه کند.

http://hadidnews.com/vdccpiq1.2bq1x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما