تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۹
پس از گمانه زنی‌های فراوان در خصوص افزایش و یا کاهش قیمت خودرو هفته گذشته نعمت‌زاده وزیر صنعت با بیان اینکه قیمت‌های کنونی کف قیمت خودروست و احتمال گران شدن این محصول وجود دارد،آب پاکی را روی دست خریدار و فروشنده ریخت.
مگر درآمد مردم با "ارز آزاد" است که قیمت خودرو با "ارز آزاد" باشد؟

پس از گمانه زنی‌های فراوان در خصوص افزایش و یا کاهش قیمت خودرو هفته گذشته نعمت زاده وزیر صنعت با بیان اینکه قیمت‌های کنونی کف قیمت خودروست و احتمال گران شدن این محصول وجود دارد،آب پاکی را روی دست خریدار و فروشنده ریخت.

در همین راستا طی مصاحبه‌ای با مسئولین مرتبط نظر آنان را در خصوص تغییر قیمت خودرو جویا شد.

*افزایش قیمت خودرو غیر قانونی است

امامی سخنگوی شورای رقابت با تاکید بر مطلب فوق،افزود:بر‌اساس مصوبه‌ای که شورای رقابت به عنوان متولی امر قیمت‌گذاری خودرو ابلاغ کرده‌است افزایش بهای این محصول غیر‌قانونی است.

وی تصریح کرد:بر‌این اساس بروز اتفاقات اخیر و بحث های صورت گرفته در این خصوص مطابق با مصوبه شورا نیست و مسئولین زیربط باید پاسخگوی اظهارات خود باشند.

*مگر درآمد مردم با"ارز آزاد"است که قیمت خودرو با"ارز آزاد"باشد؟

بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجلس مخالف هر گونه قیمت‌گذاری بر اساس ارز آزاد است،اظهار داشت:رویکرد مجلس حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است از‌این‌رو اگر قرار باشد قیمت خودرو بر‌اساس ارز آزاد محاسبه شود قطعا این اقشار دیگر توان خرید حتی خودروی ارزان‌قیمت داخلی را هم نخواهند‌داشت.

وی به ورود دلالان به بازار خودرو همزمان با ورود ارز آزاد به قیمت گذاری این محصول اشاره کرد و گفت:بطورکلی قیمت خودرو باید در یک فضای رقابتی و بر‌اساس عرضه و تقاضا تعیین شود اما آنچه که هم اکنون در کشور ما در حال رخ دادن است تعیین دستوری قیمت ها و بر‌خلاف این اصل است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:زمانی شورای رقابت می‌تواند قیمت خودرو را با احتساب ارز آزاد تعیین کند که حقوق مردم نیز بر این اساس افزایش یابد و قدرت خریدشان مطابق با قیمت‌ها تصحیح شود.

*افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است

نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور با اشاره به مشکلات روزافزون خودروسازان تصریح کرد:هم‌اکنون خودروسازان کشور با مشکلات زیادی هم چون کمبود نقدینگی و عدم اعمال تورم ۶ ماهه سال در قیمت‌ها مواجه هستند از این رو چاره‌ای جز افزایش بهای خودرو ندارند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام اجزای خودرو افزایش ۳ تا ۴ برابری یافته اما با این وجود قیمت تمام شده خودرو افزایش آن چنانی نداشته است(!) گفت:با توجه به کسری بودجه بعید است دولت بتواند "کمک زیانی" به تولیدکنندگان دهد از این رو افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خودرو اجتناب‌ناپذیر است.

*افزایش ۳۰ درصدی محصولات سایپا

مدنی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه تمامی خودروهایی که در شرکت خودروسازی سایپا مونتاژ می‌شوند چون دارای ارزبری بیشتری هستند احتمالا افزایش قیمت بیشتری هم خواهند داشت،اظهار داشت:قبلا قیمت انواع خودرو با ارز مبادله ای محاسبه می‌شد ولی در حال حاضر قیمت خودرو با ارز آزاد محاسبه می‌شود به همین منظور قیمت خودرو باز هم افزایش خواهد داشت زیرا دیگر ارز مبادله ای به خودرو تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: ما درخواست‌های افزایش قیمت در تمامی محصولات سایپا را به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم و منتظر پاسخ از سوی این سازمان برای اجرای افزایش قیمت‌ها هستیم.

*نیاز قطعه‌سازان به نقدینگی ۳ برابر شده‌است/ امکان کاهش قیمت وجود ندارد

نجفی منش عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه مشکلات قطعه‌سازان کشور هنوز حل نشده‌است،افزود:با توجه به عدم گشایش ال‌سی ۳۰ درصد توسط بانک‌ها و هم‌چنین پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده،قطعه‌سازان کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده‌است.

وی به ۳ برابر شدن نیاز قطعه‌سازان کشور به نقدینگی اشاره کرد و گفت:تا زمانی که چتر حمایت دولت بر صف تولید خودرو باز نشود و روال تحریم‌ها به همین صورت ادامه یابد امکان کاهش قیمت وجود ندارد.


*بازار/افزایش ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیونی قیمت خودروها پس از اظهارات وزیر

زمانی‌افشار رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور با بیان اینکه هفته گذشته قیمت تمام خودروهای داخلی افزایش یافت،تصریح کرد:قیمت پراید فول با رشد دو میلیون تومانی از ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده‌است و قیمت تیبا نیز با افزایش یک میلیون تومانی از ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته‌است.

وی اظهار داشت:قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز بین پنج تا شش درصد افزایش یافته‌است بعنوان مثال قیمت پرشیا با رشد دو میلیون تومانی از ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده‌است.

http://hadidnews.com/vdccoxqi.2bqmp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما