تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۶
شبکه خبری سی‌ان‌ان داده‌ها و ستانده‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را در ۱۰ محور مورد بررسی قرار داده است.
داده‌ها و ستانده‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای از نگاه «سی‌ان‌ان»
شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی در بامداد روز شنبه به تحلیل داده‌ها و ستانده‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پرداخته است.

سی‌ان‌ان توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را در ۱۰ محور زمان گریز هسته‌ای، سانتریفیوژها، فعالیت‌های غنی‌سازی، مدت زمان توافق، فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران، سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی ایران، موضوعات برجسته، رآکتور آب سنگین، بازرسی‌ها و رفع تحری مورد تحلیل قرار داده که خلاصه آن در زیر آمده است.

*زمان گریز
منظور از زمان گریز، مدت زمان لازم برای انباشت اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت یک سلاح هسته‌ای است. سی‌ان‌ان با بیان اینکه زمان گریز ایران در حال حاضر بین ۲ تا ۳ ماه است نوشته تحت توافق نامه احتمالی این زمان به ۱ سال افزایش می‌یابد که پیشرفت مهمی است.

*سانتریفیوژها
ایران مطابق توافقنامه لوزان مجاز به نگهداری ۶۱۰۴ دستگاه سانتریفیوژ خواهد بود که از بین آنها ۵۰۰۰ دستگاه به غنی‌سازی اورانیوم اختصاص خواهد داشت.

مطابق نوشته سی‌ان‌ان، این تعداد سانتریفیوژ بسیار بیشتر از آن چیزی است که مقامات آمریکایی در ابتدا گفته بودند ایران باید داشته باشد. مطالبه اولیه آنها بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه سانتریفیوژ بود.

علی‌رغم این، توافقنامه هسته‌ای تعداد سانتریفیوژهای ایران را از ۱۹ هزار دستگاه به رقم مذکور کاهش می‌دهد.

* فعالیت‌های غنی‌سازی
ایران تا کنون سطح غنی‌سازی اورانیوم خود را به طرز محسوسی کاهش داده و توافق کرده تمامی فعالیت‌هایش در این زمینه را به سایت نطنز محدود کند. سی‌ان‌ان با بیان این مطلب نوشت: «این برای آمریکا و اسرائیل اطمینان‌بخش است زیرا آنها برای انجام اقدام نظامی جهت تضعیف توانمندی‌های هسته‌ای ایران کار ساده‌تری پیش رو خواهند داشت.»

*مدت زمان توافق
محدودیت‌هایی که زمان گریز هسته‌ای ایران را در حد ۱ سال نگاه می‌دارند بعد از ۱۰ سال منقضی خواهند شد. سی‌ان‌ان نوشته اینکه ایران توافقی با مدت زمان نامحدود را امضا کند از ابتدا هم غیرقابل تصور می‌نمود اما مدت زمانی که دولت اوباما ابتدا آن را مطالبه کرد بین ۲۰ تا ۲۵ سال بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید دارد که در طول مدت زمان توافق، حتی اگر تغییرات سیاسی در ایران اتفاق نیفتد ـ اتفاقی که اوباما امیدارو است انجام شود - واشنگتن در نتیجه بازرسی‌های بین‌المللی از بینش زیادی درباره توانمندی‌های هسته‌ای ایران برخوردار خواهد شد.

* فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران
سی‌ان‌ان ذیل این عنون اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا که گفته بود نیازی نیست ایران در این باره فعالیت‌های گذشته‌اش توضیح دهد را مورد تأکید قرار داده و آن را با اظهارات چند ماه قبل وی مقایسه کرده است. وزیر خارجه آمریکا در ماه آوریل توضیحات ایران در این باره را شرط توافق هسته‌ای دانسته بود.

* سایت‌های هسته‌ای زیرزمینی ایران
ایران ذیل توافق نهایی، غنی‌سازی اورانیوم در سایت فوردو را متوقف خواهد کرد و به مدت ۱۵ سال از آن برای تحقیقات استفاده خواهد کرد.

سی‌ان‌ان می‌نویسد با آنکه کشورهای غربی در ابتدا خواستار تعطیلی کامل فوردو شده بودند، اما قطع فعالیت غنی‌سازی در این سایت، نه تنها برای آمریکا بلکه برای رژیم اسرائیل هم مایه آرامش خواهد بود.

*رآکتور آب سنگین
مطابق این گزارش، ایران رآکتور آب سنگین خود را تا اندازه زیادی تغییر خواهد داد تا قادر به تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی نباشد. سی‌ان‌ان اقدام برای بازطراحی این رآکتور که ایران مکرراً از کاربردهای پزشکی و علمی آن دفاع کرده را برای این کشور «تغییری اساسی» توصیف کرده است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد اسرائیل پیشتر خواستار نابودی کامل این رآکتور شده بود اما با اصلاحات جدی در آن بسیاری از نگرانی‌ها برای استفاده غیرصلح‌آمیز از آن برطرف می‌شوند.

* موضوعات برجسته
به نوشته سی‌ان‌ان، مقامات هنوز درباره اینکه ایران باید ذخائر اورانیوم خود را رقیق و یا آن را به خارج از مرزهای خود منتقل کند، به توافق نرسیده‌اند. ضمن اینکه درباره اینکه ایران مطابق چه معیارهایی می‌تواند از اورانیوم غنی‌شده‌اش برای مصارف علمی استفاده کند هم بایستی تصمیم‌گیری شود.

* بازرسی
سی‌ان‌ان با متهم کردن ایران به تقلب و مخفی‌کاری در فعالیت‌های هسته‌ای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای و مراکز نظامی ایران را از شروط مهم قلمداد کرده و از قول گری سیمور، مقام سابق آمریکایی نوشته بایستی بازرسی‌های قوی وجود داشته باشند.

* رفع تحریم‌ها
شسی‌ان‌ان به اختلافات مواضع ایران و کشورهای غربی بر سر زمان رفع تحریم‌ها اشاره کرده اما می‌نویسد مقامات ایرانی به نظر می‌رسد تا حدی از مطالبات اولیه خود برای رفع تحریم‌ها در روز اجرایی شدن توافق هسته‌ای کوتاه آمده با برداشتن آنها مدتی بعد موافقت کرده‌اند.

http://hadidnews.com/vdccoxq1.2bq148laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما