تاریخ انتشار :شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۱
سه مقام کاخ سفید در نشستی که با مقامات کنگره داشته‌اند اصرار آمریکا بر تعلیق، و نه رفع تحریم‌ها را از جمله اصلی‌ترین موارد اختلاف دانسته‌اند.
اصرار آمریکا بر عدم‌رفع تحریم‌ها از اصلی‌ترین موارد اختلافی در مذاکرات است
به گزارش حدیدنیوز، دستیاران کاخ سفید روز جمعه به دموکرات‌های کنگره گفته‌اند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا انتظار دارد پس از سررسید ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران در ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) مهلت مذاکرات با ایران را تمدید کند.

یاهو نیوز ضمن اعلام این خبر افزود مقامات کاخ سفید طی یک نشست توجیهی که روز جمعه در «ساختمان اداره امور اجرایی آیزنهاور» (ساختمانی در مجاورت کاخ سفید) با قانون‌گذاران دموکرات کنگره داشته‌اند به آنها اعلام کرده‌اند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا احتمالاً این ایده را جمعه‌شب با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در میان خواهد گذاشت.

بنا به این گزارش یکی از دستیاران آقای اوباما می‌گوید: «هنوز تا روز دوشنبه زمان زیادی باقی مانده اما رسیدن به توافق جامع تا آن روز بسیار دشوار خواهد بود، اگرچه این امر غیرممکن نیست».

وی پس از بیان این اظهارات، افزود: «بنابراین اینکه درخواست تمدید مذاکرات را داشته باشیم، انتظاری معقول است».

یاهو نیوز می‌نویسد این مقام کاخ سفید اشاره‌ای به طول مدت زمان احتمالی ادامه مذاکرات هسته‌ای نکرد.

این گزارش حاکی است نمایندگان ۱۰ اداره کنگره از جمله دموکرات‌های «کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان»، «کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان» و «کمیته روابط خارجی مجلس سنا» در نشست توجیهی روز جمعه حاضر بوده‌اند.

پایگاه خبری «یاهو نیوز» به جزئیات بیشتری از این نشست اشاره کرده و برخی از موارد اختلافی بین ایران و گروه ۱+۵ را هم از زبان مقامات کاخ سفید بیان کرده است.

بنا به گزارش این پایگاه خبری، یکی از اصلی‌ترین موارد اختلاف، چنانکه دستیاران کاخ سفید به مقامات کنگره گفته‌اند این است که ایران خواستار رفع تمامی تحریم‌ها به‌صورت یکجا است و این در حالی است که دولت اوباما گفته حاضر است در حین بررسی پایبندی ایران به مفاد توافقنامه تنها تحریم‌‌ها را تعلیق کند.

یاهو نیوز گزارش داده سه نفر از مقامات کاخ سفید این توضیحات را به کنگره ارائه داده‌اند.

یک مقام کاخ سفید در توضیحاتی که برای مخاطبان خود از کنگره ارائه کرد بر موضع سخت دولت آمریکا برای تعلیق و نه رفع تحریم‌ها تأکید کرده است، وی گفت: «این چیزی است که قابل مذاکره نیست. به هیچ عنوان امکان ندارد رئیس جمهور با رفع کامل تحریم‌ها در ابتدای کار موافقت کند».

مقامات کاخ سفید در این جلسه همچنین از «پیشرفت‌های بسیار مثبت» در مذاکرات در موضوعات سخت دیگر، از جمله محدود کردن توانایی ایران برای غنی‌سازی سوخت هسته‌ای یا نحوه بازرسی از پایبندی ایران به مفاد توافقنامه خبر داده اما گفته‌اند طرفین هنوز اختلاف دارند. http://hadidnews.com/vdccopq1.2bqsp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما