تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۰
گوانتانامو در حالی لقب گرانترین زندان در جهان را گرفته است که برآوردهای پنتاگون نشان می دهد هزینه نگهداری سالانه هر زندانی در این زندان برابر با ۹۰۰ هزار دلار است.
به گزارش حدیدنیوز، فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»نوشت: اعتصاب غذای زندانیان گوانتانامو در شرایطی ادامه دارد که این زندان در خلیج کوبا یکی از گرانترین زندان های روی زمین لقب گرفته است و «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز در اظهارات اخیر خود در هفته جاری هزینه های گران این زندان را به عنوان یکی از دلایل بیشمار ضرورت تعطیلی آن معرفی کرد.

در این خبر آمده است که هزینه نگهداری هر زندانی در گوانتانامو سالانه مبلغی معادل ۹۰۰ هزار دلار است.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برآورد کرده است که حدود ۱۵۰ میلیون دلار در سال برای اداره زندان گوانتانامو و سیستم دادگاه نظامی در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در کوبا که حدود ۱۱ سال پیش با هدف جای دادن مظنونان به عملیات های تروریستی در خارج از آمریکا بنا شده است، هزینه می کند.

این در حالیست که بر اساس اعلام تحلیلگران، میزان هزینه ای که زندان های فوق العاده امنیتی در آمریکا برای نگهداری زندانیان خود می کنند، برابر با ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار است و هزینه متوسط مربوط به مدیریت زندان های فدرال حدود ۳۰ هزار دلار می شود.

* هزینه نگهداری هر زندانی گوانتانامو معادل بودجه سفر ۱۲ هفته‌ای کاخ سفید است

در ادامه این خبر آمده است که: برای مثال، هزینه نگهداری یک زندانی در گوانتانامو برابر با هزینه سفرهای ۱۲ هفته ای کاخ سفید است و این در حالیست که سرویس مخفی آمریکا هزینه هفتگی سفرهای کاری و رسمی کاخ سفید را معادل ۷۴ هزار دلار گزارش کرده که در شرایط فعلی تحت تاثیر مصادره قرار گرفته است.

هزینه نگهداری یک زندانی در گوانتانامو برابر با هزینه فعال نگه داشتن ۴۵ ماهه خدمات برج مراقبت در فرودگاه منطقه ای شمال غربی «آرکانزاس» است. هزینه فعالیت این برج مراقبت نیز که در شرایط فعلی قربانی مصادره شده است، ماهانه ۲۰ هزار دلار گزارش شده است.

هزینه ۹۰۰ هزار دلار سالانه مربوط به نگهداری هر زندانی گوانتانامو همچنین برابر با بودجه لازم برای کمک به تحویل مواد غذایی به افراد سالمند در تقریبا هفت ایالت آمریکا است.

*‌هزینه نگهداری ۴ زندانی گوانتانامو معادل بودجه آموزش یک خلبان است

در مقایسه با هزینه ارتش و امنیت ملی نیز هزینه نگهداری ۴ زندانی در گوانتانامو معادل هزینه آموزش یک خلبان جنگنده نیروی هوایی آمریکا است که با استناد به ارقام ارائه شده از سوی پنتاگون این هزینه برای هر خلبان برابر با ۳.۶ میلیون دلار است.

در ادامه این گزارش آمده است که هزینه های عظیم اداره زندان گوانتانامو و مجتمع قضایی آن به دلیل موقعیت ساحلی این زندان در فاصله ۴۵ مایل مربعی پایگاه نیروی دریایی آمریکا واقع در جنوب شرق کوبا است و از طرف دیگر به دلیل عدم وجود رابطه میان کوبا و آمریکا، تقریبا تمام امکانات مورد نیاز در گوانتانامو از خارج وارد می شود و زمانی که دادگاه های نظامی برگزار می شوند، قضات و وکلا و ناظران و حتی رسانه ها مجبور هستند تا از طریق هواپیماهای نظامی خود را به زندان گوانتانامو برسانند و این در حالیست که مواد غذایی، مصالح ساختمانی مورد نیاز و سایر کالاها نیز از خارج برای این زندان تامین می شود.

رویترز در ادامه به اظهارات «کن گود» معاون اندیشکده «امریکن پراگرس» اشاره کرده که با اشاره به اینکه گوانتانامو بی نهایت ناکارآمد است، اعلام کرده است که همین گرانی نهایتا عاملی می شود برای تعطیلی این زندان زیرا هزینه های این زندان در مقایسه با هزینه نگهداری یک زندانی در آمریکا، نجومی است.

در ادامه این خبر آمده است که بحث درباره هزینه های زندان گوانتانامو آن هم در شرایطی که جنگ بودجه بین اوباما و مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوریخواهان در جریان است و از طرف دیگر با توجه به اجرای کاهش کلی هزینه های فدرال که از ماه مارس سال جاری میلادی با عنوان «مصادره» آغاز شده است، می تواند یک سلاح قدرتمند باشد؛ مصادره ای که قرار است مبلغی معادل ۱۰۹ میلیارد دلار از هزینه ها را تا پایان سپتامبر سال جاری کم کند و تاکنون نیز به کاهش خدمات کوچک و بزرگ دولت آمریکا انجامیده است.

اوباما پیشتر در سال ۲۰۰۸ میلادی در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده تعطیلی گوانتانامو را مطرح کرد و تاکنون که سال ۲۰۱۳ میلادی است در تحقق بخشیدن به وعده خود ناکام مانده ولی با این حال بار دیگر مدعی تلاش برای بستن این زندان شده است.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که زندانیان گوانتانامو از ماه فوریه سال جاری میلای اعتصاب غذا کرده اند و تاکنون گزارش اعتصاب غذای ۱۰۰ زندانی و غذا دادن اجباری به ۲۳ تن از این زندانیان گزارش شده است. http://hadidnews.com/vdccmeqs.2bqox8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما