تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۷
پیش‌بینی پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد

کسری ۷ هزار میلیارد تومانی بودجه کشور با نفت ۸۰ دلاری

سیاستمدارن به دلیل توجه به منافع کوتاه مدت از مکانیسم‌های ثبات بخش بودجه‌ای غفلت می‌کنند.
کسری ۷ هزار میلیارد تومانی بودجه کشور با نفت ۸۰ دلاری
عضو مرکز پژوهش‌های مجلس، با پیش‌بینی این که با کاهش قیمت نفت، حدود هفت هزار میلیارد تومان از بودجه امسال محقق نمی‌شود، گفت: سیاستمدارن به دلیل توجه به منافع کوتاه مدت از مکانیسم‌های ثبات بخش بودجه‌ای غفلت می‌کنند.

به گزارش حدیدنیوز، میثم پیله‌فروش با اشاره به اینکه قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال امسال، ۱۰۰ دلار تعیین شد گفت: در شش ماه نخست سال ۱۳۹۳ میانگین قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار بود. اگر در شش ماه دوم هر بشکه نفت حدود ۸۰ دلار به فروش برود، میانگین فروش نفت در سالجاری، ۹۰ دلار خواهد بود؛ با این احتساب به ازای هر بشکه نفت خام صادر شده، ۱۰ دلار درآمد نفتی کشور کاهش خواهد یافت.


وی با اظهار این که پیش‌بینی می‌شود، بودجه سال ۱۳۹۳ با کسری حدود هفت هزار میلیارد تومانی مواجه شود،‌ تأکید کرد: البته این کسری، رقم قابل توجهی نیست و دولت می‌تواند با مدیریت پرداخت‌ها، کاهش درآمدهای نفتی را کنترل کند.


این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه "نکته مهم این است، چرا کشور به جایی رسیده است که با کاهش قیمت و صادرات نفت‌خام دچار شک و نوسان شود" گفت: از برنامه سوم توسعه حساب ذخیره ارزی با هدف ثبات‌بخشی به بودجه عمومی طراحی شد و این امر در برنامه پنجم توسعه در قالب ماده ۸۵ و در کنار صندوق توسعه ملی به عنوان یک حساب پس‌اندازه بین نسلی دیده شده است.


وی در گفت و گو با تسنیم ادامه داد: هدف از افتتاح این حساب این بود که در مواقع افزایش درآمدهای نفتی، بخشی از این درآمد ذخیره شود تا در زمان کاهش درآمدها، بودجه دچار بی ثباتی نشود؛ اگر به این مکانیسم عمل می‌شد دیگر نگران کاهش ۱۰ تا ۲۰ دلاری قمیت نفت خام نبودیم و بودجه در هر شرایطی با روال منطقی ادامه می‌یافت.


پیله‌فروش با اظهار این که متأسفانه دولت قبل به این مکانیسم معتقد نبود و این حساب در عمل نابود شد گفت: دولت دهم حساب ذخیره ارزی را نه تنها خالی تحویل داد بلکه دولت جدید این حساب را منفی تحویل گرفت.


وی با بیان اینکه سیاستمدارن به دلیل توجه به منافع کوتاه مدت از مکانیسم‌های ثبات‌بخش در اقتصاد که حاصل تجربه دانشمندان اقتصادی است غفلت می‌کنند گفت: باید قیمت نفت در بودجه سال ۱۳۹۴ با دقت بیشتری پیش‌بینی شود. http://hadidnews.com/vdccm1q1.2bqso8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما