تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۰
چند ماهی است که افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی سبب شده تا علاقه‌مندان به خرید این‌گونه محصولات با مشکلاتی مواجه شوند؛ به‌طوری که شرایط فعلی کشور و اعمال محدودیت‌های بین‌المللی تولید برخی خودروها را دستخوش تغییر و تحولاتی کرده است.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از اقتصادپرس ، چند ماهی است که افزایش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی سبب شده تا علاقه‌مندان به خرید این‌گونه محصولات با مشکلاتی مواجه شوند؛ به‌طوری که شرایط فعلی کشور و اعمال محدودیت‌های بین‌المللی تولید برخی خودروها را دستخوش تغییر و تحولاتی کرده است. در این میان، شرکت فرانسوی پژو در ماه‌های اخیر نتوانسته قطعات مورد نیاز ساخت این محصول را به ایران صادر کند که این مساله سبب کاهش تولید و در نتیجه افزایش پژو ۲۰۶ در ایران را در پی داشته است.

با نگاهی گذرا به بازار محصولات داخلی می‌توان دریافت که خودروهای پرطرفدار مانند پژو ۲۰۶ در چند ماه گذشته افزایش قیمتی حدود ۶۰ درصد را تجربه کرده‌اند و خودرویی که مورد اقبال قشر متوسط جامعه بود، اکنون برای عده زیادی دور از دسترس قرار گرفته است.

با توجه به این وضعیت، خودروسازان تصمیم گرفتند که برای جایگزینی خودروهای دیگر بسترسازی کنند؛ رانا از جمله خودروهایی بود که به عنوان جایگزین پژو۲۰۶ از آن یاد می‌شود؛ خودرویی که از ۲۰ مهرماه تحویل آن آغاز شد.

قیمت اولیه پیش فروش این محصول در خرداد امسال ۱۵ میلیون و براساس هزینه‌ها برآورد شده بود که با توجه به رشد نرخ دلار، هزینه تولید این خودرو نیز افزایش یافت و با تصویب نرخ ۵/۲۱ میلیون تومان در جلسه مشترک خودروسازان با سازمان حمایت، به مشتریان تحویل داده شد.

هر چند قیمت پایه رانا در زمان منوچهر منطقی، مدیرعامل سابق ایران خودرو ۱۱ میلیون تومان عنوان شده بود، اما با مدیریت نجم‌الدین در این شرکت، وی اعلام کرد که عرضه رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان برای ایران خودرو صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل با افزایش سطح داخلی‌سازی این خودرو، قیمت آن را ۱۵ میلیون تومان عنوان کردند.

این در حالی است که حال پس از گذشت چند ماه از پیش فروش رانا، قیمت این خودرو نسبت به آنچه قبلا مطرح می‌شد، حدود ۴۴ درصد افزایش یافت.

این خودرو نیز همانند سایر محصولات تولید داخل با قیمتی بالاتر از کارخانه در بازار عرضه شد؛ به طوری که رانا در اوایل دوران عرضه خود با قیمت ۲۸ میلیون تومان پا به بازار گذاشت و علاقه‌مندان خود را شگفت‌زده کرد و با توجه به حضور خودروهای پرطرفدار اما ارزانتر، با استقبال سرد مشتریان مواجه شد و در آن زمان فعالان این عرصه برای رونق بازار فروش آن تصمیم گرفتند قیمت رانا را مقطعی کاهش دهند؛ به طوری که رانا با قیمتی حدود ۲۶ میلیون تومان در بازار آزاد معامله شد و به عبارت دیگر، بر اساس ۵/۲۱ میلیون تومان کارخانه‌ای، این محصول در بازار ۵/۴ میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رفت. با این حال، در حال حاضر رانا در بازار ۲۸ میلیون تومان قیمت دارد.

اختلاف ۵/۸ میلیونی قیمت بازار و کارخانه

بسیاری از فروشندگان خودرو و نمایشگاه داران، رانا را جایگزینی برای پژو ۲۰۶ می‌دانند و با نزدیک شدن به زمان ساخت پژو ۲۰۶ ایرانی این احتمال را می‌دهند که بازار فروش رانا دستخوش تغییراتی شود؛ هرچند دبیر اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران بر این باور است که در حال حاضر رانا جای خود را در بازار پیدا کرده است و به نظر نمی‌رسد بازار این خودرو با ورود پژو۲۰۶ ایرانی دستخوش تغییر و تحول خاصی شود.

کاظم صمدی‌نیکخواه با اشاره به افزایش قیمت رانا در بازار آزاد گفته است: در حال حاضر اختلاف قیمت بازار و کارخانه این خودرو به ۵/۷ تا ۵/۸ میلیون تومان رسیده است، اما با گذشت زمان و با استفاده از خلا حضور پژو ۲۰۶، رانا جایگاه خود را در بازار پیدا و تثبیت کرد؛ به طوری که قیمت این خودرو در بازار از ۲۶ به ۲۹ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

تحویل تمامی خودروهای درخواستی تا پایان اسفند

اما رانا در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟ عبدالله بابایی، مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایران‌خودرو درباره میزان تولید روزانه رانا و زمان تحویل این خودرو به اقتصادپرس گفت: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دستگاه رانا تولید می‌شود.تحویل محصول نیز براساس تعهدات انجام می‌شود و اکنون در حال تحویل خودروهای ثبت‌نامی آخر آذر و اوایل دی ماه هستیم.

وی درباره تاثیرات عرضه احتمالی پژو۲۰۶ ایرانی بر کاهش استقبال از رانا با قاطعیت افزود: عرضه پژو ۲۰۶ ایرانی به‌طور قطع تاثیری بر کاهش استقبال از رانا نخواهد داشت و این خودرو مخاطبان و علاقه‌مندان خود را در بازار یافته است.

مدیر فروش و بازاریابی شرکت ایران خودرو با بیان این‌که تقاضا و درخواست برای رانا بسیار زیاد است، اظهار داشت: استقبال آن‌چنان زیاد بوده که اکنون نمی‌توانیم ثبت‌نام جدیدی داشته باشیم و تا آخر اسفندماه باید به تعهدات خود در زمینه تحویل خودروهای ثبت‌نامی عمل کنیم و به محض اتمام این کار، ثبت نام مجدد برای رانا آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که این شرکت برای ماه‌های پایانی تصمیم به افزایش قیمت محصولات خود را ندارد، توضح داد: این مساله به تصمیمات سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بستگی دارد و ما تایع تصمیمات این سازمان هستیم. http://hadidnews.com/vdccixqs.2bq0e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما