تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۹
انتشار نه هزار ایمیل هیلاری کلینتون توسط ویکیلیکس، زمینه برای برای رسوایی بیش از پیش سعودی در حمایت از داعش فراهم شده است.
ایمیل هایی که پدرخوانده داعش را رسوا کرد
به گزارش تهران پرس؛ سومین مناظره رویارو دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی در روزهای آینده به وقوع خواهد پیوست، که حواشی پیرامون صدای ضبط شده از دونالد ترامپ در سال 2005 و اظهارات وقیحانه او نسبت به زنان و همچنین اعتراف های پی در پی شماری از زنان آمریکایی مبنی بر مورد تعرض قرار گرفتن از سوی ترامپ در صدر اخبار ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است، امری که موجب نادیده انگاشتن و به حاشیه راندن خبرهای مهم دیگر شده است.
 
وبسایت جنجالی ویکی‌لیکس در جدیدترین اقدام خود دو‌هزار ایمیل محرمانه دیگر متعلق به هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را افشا کرد.  این وبسایت ادعا کرده که این ایمیل ها را از کمپین انتخاباتی «هیلاری کلینتون» نامزد حزب دموکرات انتخابات آمریکا هک کرده و به دست آورده است. این در حالی است که شماری از رهبران حزب دموکرات، به نقشه روسیه در این امر مظنون می باشند.
 
ویکی لیکس در طول ده روز گذشته، نه هزار ایمیل محرمانه از هیلاری کلینتون فاش کرده است. این وبسایت تا کنون بیش از 50 هزار ایمیل از کلینتون منتشر کرده است که گفته می شود آن ها را از آرشیو مدیر کمپین انتخاباتی وی بدست آورده است.
 
ایمیل های افشا شده کلینتون از جمله سخنرانی های محرمانه وی در جمع غول های اقتصادی وال استریت و همچنین جوکی که در مورد کاتولیک ها گفته بود باعث شرمندگی کمپین انتخاباتی کلینتون شد، با این حال موارد متعدد و مهم تری نیز در خلال ایمیل های هک شده قابل مشاهده است.
 
رسوایی پدر خوانده داعش
 
گروه تروریستی داعش در حالی از سوی جبهه های متعدد تحت فشار قرار داشته و نیروهای ارتش و مردمی عراق در حال تلاش برای بیرون راندن آنان از موصل گام بر می دارند، که دو سال پیش در چنین مقطعی با در اختیار داشتن بخش اعظمی از عراق و سوریه به قدرتی در منطقه خاورمیانه بدل شده بود. رسانه های مستقل از زمان ورود داعش به عراق و تحرکات فرامنطقه ای این گروه از نقش شماری از قدرت های منطقه ای من جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه در حمایت از آنان پرده برداشته بودند.
 
با وجود نقش آشکار دول یاد شده در زمینه حمایت مالی، لجستیکی و انسانی از این گروه تروریستی، ایالات متحده آمریکا از اظهارنظری صریح در این باره امتناع ورزیده و در واقع به قدرت گیری داعش در منطقه به عنوان نیرویی برای بالانس قوا در منطقه می نگریسته است. با افزایش تهدیدهای فرامنطقه ای گروه تکفیری داعش و در اوج تنش های آنکارا با واشنگتن، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در اظهار نظری تلویحی از امارات متحده عربی، ترکیه و رژیم سعودی به عنوان حامیان غیر مستقیم مالی داعش نام برد، امری که بلافاصله و با اعتراض صریح این کشورها از سوی بایدن تعدیل گردید.
 
حمایت صریح کشورهای یاد شده از جریان های سلفی مستقر در سوریه و عراق به اندازه ی شفاف بوده که پیشتر روزنامه حریت ترکیه با انتشار تصاویر کاروان های حامل سلاح به سوریه از سوی ترکیه را به تصویر کشیده بود. بنابرگزارش های منتشر شده روزانه دهها شهروند اروپا و آسیا از طریق مرزهای زمینی به گروه تروریستی داعش می پیوسته اند.
 
ایمیل های اخیر منتشر شده توسط ویکیلیکس تایید کننده مطلب فوق الذکر می باشد. بر اساس ایمیل های منتشر شده از هیلاری کلینتون آمریکا میدانسته است که عربستان و قطر داعش را تامین مالی و نظامی می کنند. روزنامه انگليسی ایندیپندنت در يادداشتی نوشته است که ايميل‌های فاش شده «هيلاری کلينتون» اثبات کرد که وزارت خارجه آمريکا و کلينتون و واشنگتن از همان ابتدا می‌دانستند که عربستان و قطر، بودجه «داعش» را تأمين می‌کنند و آن را علنی نکردند.
 
اينديپندنت در يادداشتی به قلم پاتريک کاکبرن نوشته است که بين آنچه که دولت باراک اوباما رئيس‌جمهوری آمريکا درباره افراط‌گرايی می‌داند و آنچه که واقعا در ملاء عام به صورت آشکارا درباره آن می‌گويند، تفاوت عجيب و غريبی وجود دارد. اين گزارش سپس در مقدمه خود اينگونه نوشته است که اين از خوش‌شانسی عربستان سعودی و قطر بود که خشم عمومی مردم آمريکا از شوخي‌های جنسی دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات رياست‌جمهوری 2016، توجهات را از جديدترين بخش‌ ايميل‌های فاش‌ شده «هيلاری کلينتون» نامزد دموکرات‌ها منحرف کرد.
 
طبق اين گزارش، يکی از جذاب‌ترين اين ايميل‌های فاش‌شده تحت عنوان «يادداشت وزارت خارجه آمريکا» به تاريخ 17 آگوست 2014 است که به واکنش مناسب آمريکا به پيشروی سريع نيروهاي داعش بود که آن زمان به سمت شمال عراق و شرق سوريه هجوم برده بودند.
 
اينديپندنت ادامه می دهد که در آن زمان، دولت آمريکا اعتراف نکرد که عربستان سعودی و همپيمانان سنی اين کشور از  گروه های تکفیری داعش و القاعده حمايت مي‌کنند اما در يادداشت‌های فاش شده مربوط به ايميل‌های کلينتون آمده و بر اساس «اطلاعات غرب، اطلاعات آمريکا و منابع منطقه‌ای است»، هيچ‌گونه ترديدی درباره آنهايی که از داعش حمايت می‌کنند، وجود ندارد.
 
به واقع و در مقطعی که گروه تروریستی داعش در حال جنایت علیه بشریت به سر می برده و روزانه هزاران تن را نظیر خانواده های ایزدی، سربازان پایگاه اسپایکر یا شماری از قبائل سنی مخالف این گروه را به کام مرگ می کشانده، دولت مردان آمریکایی صرفا به مشاهده رویدادها مشغول بوده و واکنشی جهت ممانعت از آن به خرج نداده اند.
 
ایمیل های هک شده توسط ویکیلیکس بیش از هر زمان دولتمردان سعودی را بسان مسببین اصلی رشد و نمو گروه های تروریستی در سطح جامعه بین المللی رسوا خواهد نمود. اهمیت اظهارات فوق در ادامه زیر فشار قرار گرفتن سعودی ها نزد افکار عمومی جامعه بین المللی قرار دارد که پیشتر و با رد وتوی رئیس جمهور توسط کنگره، شرایط برای جریمه های سنگین مالی دولت سعودی توسط سیستم قضائی آمریکا جهت حمایت و مشارکت شهروندان و دولت این کشور در حادثه 11 سپتامبر 2011 مهیا شده است.
 
چرا آمریکا در قبال رشد داعش سکوت می نماید؟
 
دولتمردان ایالات متحده با طرح مباحث واهی خود را در راس ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق قرار داده اند. جنگنده ها و توپخانه های آمریکا و متحدینش هر از گاهی به هدف گیری گروه داعش مبادرت ورزیده، با این حال از نابودی مطلق و یا هدف گیری سایر گروه های تروریستی سلفی در سوریه امتناع ورزیده اند.
 
حواشی پیرامون نحوه مقابله با داعش به کاخ سفید و پنتاگون محدود نمانده و به یکی از مجادلات اصلی میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نیز تبدیل شده است. هیلاری کلینتون در اظهارات خویش به نکات مهمی اشاره نموده که نشان از سیاست آمریکا در قبال منطقه و عدم نابودی داعش می باشد. وی در پاسخ به چگونگی مقابله با این گروه تروریستی می گوید که دولت تحت امر او بیش از هر زمانی به تجدید قوا و ارسال سلاح های مدرن برای کُردها چه در سوریه و چه در عراق مبادرت خواهد ورزید، امری که در عرصه واقع نه به اتمام بحران، بلکه به تشدید آن منجر خواهد شد. 
 
مواضع مورد حمایت هیلاری کلینتون هم اکنون نیز از سوی دولت اوباما پیگیری می شود، امری که نارضایتی شماری از متحدین واشنگتن در منطقه را نیز فراهم آورده است. رجب طیب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در سخنرانی اخیر خود ضمن انتقادات تند از اظهارات هيلاری کلينتون درباره مسلح کردن روژآوا (کردهای حاکم بر شمال سوریه)، تاکيد کرد ترکيه در عمليات آزادسازی موصل شرکت خواهد کرد و در صورت مخالفت آمريکا، نقشه ديگری خواهند رفت.
 
برای آشکار شدن اهداف آمریکا در سوریه و عراق می بایست به طرح های مد نظر آمریکا در زمان حمله به عراق در سال 2003 بازگشت، مقطعی که در آن استراتژیست های آمریکایی جهت حل آن چه بحران لاینحل خاورمیانه می نامیدند، در پی تجزیه کشورهای منطقه گام برداشتند. اعطای خود مختاری دو چندان به نیروهای کُرد مستقر در شمال عراق اولین اقدام صورت پذیرفته در این باره می باشد. از آن زمان تا به امروز تمامی تحرکات آمریکا در منطقه حول ایجاد گروه های متکثر و مختلف قومی و مذهبی در سراسر منطقه بوده، امری که زمینه تشدید شکاف های دینی، نژادی و زبانی را در سراسر خاورمیانه فراهم آورده است.
 
ایجاد بیداری اسلامی و تلاش برای انحراف آن را می توان نقطه ی عطف این سیاست دانست. به گِل نشستن مصر با کودتای ژنرال سیسی و درگیر شدن در تنش های داخلی و سرایت بحران به سوریه، دو قدرت منطقه ای به انزوا رانده شده و زمینه برای جولان متحدین آمریکا در منطقه به ویژه رژیم سعودی فراهم آمد. افزایش تنش های فرقه ای مورد حمایت سعودی با چراغ سبز آمریکایی ها روبرو بوده و همین امر، توازن قدرت در عراق، سوریه و حتی افغانستان و یمن را بر هم زده و عملا کشورهای یاد شده را به سوی فروپاشی کشانده است. 
 
حضور متعدد جناح های مختلف سلفی اعم از داعش، النصره، احرار الشام، جیش الاسلام در کنار گروه های مسلح سکولار هم چون ارتش آزاد و با وجود کُردها و نیات پ ی د مبنی بر تجزیه سوریه و تعارض همه ی گروه های یاد شده با یکدیگر و با دولت سوریه، عملا سوریه دچار فروپاشی مطلق شده و هیچ یک از طرفین درگیر به جناح غالب تبدیل نشده اند. حضور داعش اما در این میان به آشفته تر شدن بیش از پیش جدال ها منجر شده و ضمن توجیه حضور نظامی آمریکا در این کشور، فضا را برای دیگر گروه ها و کشورهای منطقه ای برای سهم خواهی فراهم آورده است. هم اکنون نیروهای مسلح ترکیه وارد شمال سوریه شده و بخش هایی از این کشور را به تصرف خود در آورده اند. نیروهای وفادار موسوم یگان های مدافع خلق که شاخه سوریه پ ک ک می باشد نیز با تشکیل کانتون های سه گانه عملا به استقلال عمل دست یافته اند. پروسه فوق دقیقا در راستای اهداف بلند مدت آمریکا گام بر می دارد.
 
نگاهی به پرونده عراق نیز گواه مطلب فوق است. حضور نظامی ترکیه در پایگاه بعشیقه و حمایت از گروه های مسلح سنی و ترکمن و مداخله پیشمرگه های کُرد از یک سو و تلاش برای ممانعت از حضور نیروهای موسوم به حشدالشعبی در نبرد فتح موصل؛ می رود تا زمینه تداوم جدال قومی-مذهبی را حتی پس از خروج داعش از موصل فراهم آورد. مقامات تُرک تحت عنوان حمایت از مردم منطقه در پی ایجاد منطقه ای سُنی نشین در شمال عراق گام بر می دارند. این در حالی است که هم اکنون علاوه بر نیروهای ارتش عراق، شبه نظامیان شیعه حشدالشعبی، شبه نظامیان سُنی حشد الوطنی، عشایر منطقه، ترکمان ها، نیروهای شبه نظامی ایزدی و مسیحی، پیشمرگه های اقلیم کردستان و همچنین اکراد وابسته به پ ک ک همگی مترصد ورود به موصل اند، امری که می تواند جنگی خونین پس از خروج داعش منجر گردد.
 
به واقع و بر مبنای طرح های آمریکا هر یک از دو کشور سوریه و عراق می بایستی حداقل به سه کشور مجزا تبدیل گردند( در عراق متشکل از سه منطقه شیعه، سنی و کردنشین و در سوریه سه منطقه کرد نشین، اعراب سنی و علویون در کنار مسیحی ها)، طرحی که علاوه بر سرایت آن به سایر کشورها (از جمله ایران، ترکیه، اردن و...) می تواند به تضعیف روز افزون قدرت های منطقه ای و امنیت رژیم اسرائیل منجر گردد. فرآیند فوق هم اکنون و با وجود حمایت ظاهری آمریکا از تمامیت ارضی عراق و سوریه، با حمایت از داعش و شبه نظامیان مسلح کُرد وابسته به پ ک ک در حال تکمیل است، امری که نمود آن را در ایمیل های منتشر شده از سوی هیلاری کلینتون می توان مشاهده بود.
 
http://hadidnews.com/vdccisq1.2bq018laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما