تاریخ انتشار :شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳
افزایش کارمزد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی؛

۱۹۰ جایگاه تعطیل به مدار بازمی‌گردند؟

افزایش کارمزد جایگاه داران سی‌ان‌جی از ۴۰ به ۸۰ تومان موجب خدمات‌دهی بهتر جایگاه‌ها خواهد شد، به طوری که شاید ۱۹۰ جایگاه تعطیل شده در کشور بتوانند به مدار فعالیت خود بازگردند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس بالاخره جایگاه داران سی ان جی بخش خصوصی و همچنین شهرداری‌ها پس از ۳ سال دوندگی توانستند کارمزدشان را از ۴۰ تومان در هر متر مکعب به ۸۰ تومان افزایش دهند.



پس از اجرا شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها در آذرماه سال  ۸۹ و افزایش قیمت هر متر مکعب گاز سی ان جی به ۳۰۰ تومان، قیمت کارمزد جایگاه داران افزایش یافت، اما در طول این مدت علاوه بر افزایش نرخ ارز که منجر به بالارفتن هزینه نگهداری و تعمیرات جایگاه های سی ان جی شد هزینه ۴۰ تومانی کارمزد جایگاه داران نمی‌توانست این هزینه را پوشش دهد، از این رو بارها و طی جلساتی متعدد به دنبال افزایش نرخ کارمزد بودند به طوری که حتی مدیر وقت سازمان حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرده بود موافق افزایش نرخ کارمزد به ۷۵ تا ۸۰ تومان است، ولی دولت هیچ حرکتی در خصوص افزایش این نرخ انجام نمی داد.



این گزارش حاکی است انجمن صنفی جایگاه داران بارها از طریق نامه نگاری به معاون اول رئیس جمهور، ستاد هدفمندکردن یارانه،ها و همچنین وزیر سابق نفت به دنبال بالابردن کارمزد شان بودند تا بتوانند خدمات‌دهی به مصرف کنندگان را بهبود بخشند اما در طول این مدت بخش خصوصی نتوانست کارمزد خود را بالا ببرد.



از این رو شاهد تعطیلی برخی از جایگاه ها در سطح کشور به دلیل مشکلات تعمیرات بودیم و از طرفی نیز در یکی دوماه اخیر براساس مصوبه قانون بودجه سال ۹۲ کشور قیمت فروش هر متر مکعب گاز به جایگاه داران به میزان ۱۰ تومان افزایش یافت به طوری که قیمت فروش گاز سی ان جی نیز به مصرف کنندگان از ۳۰۰ تومان به ۳۱۰ تومان رسید اما کارمزد جایگاه داران تغییری نکرد.



به گفته اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی پس از افزایش قیمت سی ان جی رایزنی ها به منظور افزایش کارمزد جایگاه داران به طور جدی دوباره آغاز شد به طوری که قرار شده بود تا وزیر نفت بحث افزایش کارمزد جایگاه داران به ۸۰ تومان را در جلسه شورای اقتصاد مطرح کند که خوشبختانه پس از نزدیک به یکماه اعضای شورای اقتصاد با افزایش کارمزد جایگاه داران به ۸۰ تومان موافقت کردند.



باید بر این نکته تاکید کرد که افزایش کارمزد جایگاه داران سی ان جی از ۴۰ تومان به ۸۰ تومان هیچ ربطی به افزایش قیمت فروش سی ان جی نخواهد داشت و براین اساس قرار است این نرخ کارمزد از فروش گاز به جایگاه داران محاسبه شود.



لازم به توضیح است کارمزد جایگاه‌های سی ان جی بخش شهرداری نیز به ازای فروش هرمترمکعب سی ‌ان جی به ٧٠٠ ریال افزایش خواهد یافت.



گزارش خبرنگار فارس اضافه می کند هم اکنون ٢٠٩٠ جایگاه عرضه سی ان جی در سراسر کشور راه اندازی شده که تقریبا ١٠٠درصد آنها از استاندارد های کیفی لازم برخوردارند.



اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که حدود ۱۹۰ جایگاه سی ان جی غیر فعال در سطح کشور وجود دارد که انتظار می رود با ابلاغ این قانون یعنی افزایش کارمزد جایگاه داران مشکلشان برطرف شود.



از طرف دیگر نیز باید گفت بر اساس سبد سوخت کشور بخش سی ان جی ۲۵ درصد از این سبد را به خود اختصاص داده است که به گفته وزیر نفت وجود سی ان جی در این سبد موجب به کاهش مصرف بنزین خواهد شد از این رو به نظر می رسد توجه نسبت به سی ان جی بیشتر از گذشته خواهد شد. http://hadidnews.com/vdccipqi.2bqmm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما