تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۱
نگاهي به دستاوردهاي گروه صنعتي ايران خودرو در سالهای اخير، حكايت از بازگشت بسياري از شاخص های صنعتي به شرايط طبيعي دارد، شاخص هايي كه به معناي واقعي كلمه در شرايط نامطلوب قرار گرفته بودند.
همكاري هاي جديد بين المللي، توسعه محصول و بهبود مستمر ايران خودرو

به گزارش حدید نیوز؛ بازيابي سهم 54 درصدي بازار داخلي توسط بزرگترين خودروساز خاورميانه خود مبين بهبود شرايط در اين توليدكننده بزرگ ايران است. رويكردهاي جديد و متفاوتي در سالهای اخير در شركت ايرانخودرو به كار گرفته شد كه حفظ جريان توليد، گسترش همکاریهای بینالمللی، ارتقای بهرهوری و داخلیسازی محصولات از جمله فعالیتها و اقدامات شرکت در شرایط محدودیتهای بینالمللی بود.

 در شرایطی که اعمال تحریمها از سوی کشورهای غربی شوک بزرگی به اقتصاد کشور وارد کرد و صنعت خودروسازی نیز دچار رکود شد اما با تلاش جهادگران سنگر تولید ایرانخودرو شرکت دچار تحولات مثبت بزرگی شد که نتیجه آن در جامعه و اقتصاد کشور نیز محسوس است.

 تيراژ و تنوع توليد

در سال 92 برنامه ريزي اصلي ايران خودرو براي رفع موانع توليد و مديريت بحران ايجاد شده در زنجيره تامين و توليد بود كه در مدت كوتاهي با تدوين سياست ها و راهبردهاي مقتضی، توليد به روال عادي خود بازگشت. بعد از دست يابي ايران خودرو به تيراژ توليد روزانه به بيش از دوهزار دستگاه، تمركز و دغدغه اصلي مديران اين شركت معطوف به افزايش كيفيت، توسعه محصول، ارتقای سطح کیفی خدمات پس از فروش و در نهايت صادرات شد. در راستاي توسعه محصول با اتخاذ استراتژی مولتی برند  و به تبع آن هدف گذاری صورت گرفته توسط  مديرعامل اين شركت تا سال 2025 به تیراژ سالانه 1،800،000 دستگاه رسیده و حداقل يك محصول جديد به بازار عرضه خواهد کرد. 

در این خصوص و با توجه به تنوع سلايق و تغيير ذائقه مشتريان در شرايط كنوني و واردات محصولات متنوع به بازار خودرو، ایران خودرو بر آن شد تا با سرعت بخشيدن به فعاليت هاي خود در زمينه طراحي و توسعه محصول، مشتريان خود را حفظ كرده و از تغيير جهت او به سمت خريد محصولات خارجي جلوگيري كند.

در اين ميان شركت ايران خودرو علاوه بر همكاري با شركت هاي معتبر خارجي براي توليد محصول مشترك، به دنبال توسعه و حفظ برند ملي در سبد محصولات خود است. به گفته مهندس يكه زارع سهم بالایی از توليدات اين شركت متعلق به برند ملي و توليد داخلي است كه سودآوري به مراتب بيش تري را نصيب اقتصاد ملي كشور خواهد كرد.


 پسابرجام و همكاري هاي بين المللي ايران خودرو

در جهت تحقق استراتژی مولتی برند، يكي از رويكردهاي ايران خودرو توسعه روابط بينالمللي و دعوت از خودروسازان بزرگ و معتبر دنيا براي سرمايه گذاري در اين شركت و حركت به سوي خودروساز شدن است.

در اين راستا و با گشايش فضاي سياسي و روابط بين المللي كشور، ايران خودرو موفق شد از فرصت پيش آمده استفاده كرده و با تدبير مهندس هاشم يكه زارع، مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو فعاليت ها و اقدامات مطلوبي در فضاي پسابرجام انجام دهد.


 ايرانخودرو  مذاكرات مختلفي با خودروسازان و قطعه سازان معتبر دنيا انجام داد و همچنان نيزاین مذاكرات ادامه دارد. شرايط خاصي در همكاريهاي نوين ايران خودرو در عرصه بينالمللي مورد توجه واقع شده كه با در نظر گرفتن منویات مقام معظم رهبری در چارچوب اقتصاد مقاومتی تبیین شده و حفظ منافع ملي، انتقال دانش فنی و مهندسی است تا درنهايت ايران خودرو تبديل به خودروساز جهاني شود.

از سوي ديگر براي دست يابي به اهداف تعيين شده در حوزه توسعه و تنوع محصول، در كنار ارتقاي محصولات فعلي، همكاري هاي بينالمللي و شراكت با توليدكنندگان مطرح جهاني به عنوان ره يافتي براي تامين نياز مشتريان پيش روي ايران خودرو قرار گرفته است.

مشاركت و سرمايه گذاري با خودروسازان برتر جهاني و توليد محصول مشترك كه منجر به ارتقاي فن آوري و دانش توليد خودرو در ايران شود، از اقداماتي است كه در سال هاي اخير دنبال شده است.

عقد قرارداد توليد محصول با شركت پژو شریک تجاری  قديمي ايران خودرو اولين گام ايران خودرو در مسير جهاني شدن بود. تجربه تلخ ترك بازار ايران از سوي شركت پژو در سال هاي تحريم، موجب شد تا در قرارداد جديد علاوه بر جبران اين خسارت به صنعت كشور، پيش بينيهاي لازم براي ممانعت از شكل گيري شرايط مشابه صورت گيرد. در همكاري جديد ايران خودرو و شركت پژو با ايجاد شركت جوينت ونچر، شرايط براي سرمايه گذاري و ايجاد خط توليد محصول مشترک فراهم شده است كه اولين محصول اين مشاركت نيز در زمستان سال 95 وارد بازار خواهد شد.


در كنار پژو مذاكرات ايران خودرو با ساير خودروسازان از جمله مرسدس بنز ، فيات، رنو و... نيز درحال انجام است كه با شكل گيري همكاريها و انتقال دانش و فن آوري توليد به ايران خودرو در آينده اي نزديك شاهد عرضه محصولاتي قابل رقابت در سطح جهاني خواهيم بود.علاوه بر موارد ذکر شده صادرات 30 درصد از توليدات به بازارهاي هدف از محورهاي اصلي قراردادهاي ايران خودرو با شركت هاي خارجي است.


 توليد بدون سرمايه گذاري

در سال هاي گذشته، ايران خودرو در برخي از كشورها برای سرمايه گذاري و راه اندازي خط توليد اقدام كرده است. در برخي از سايت ها كه با سرمايه گذاري مستقيم ايران خودرو تاسيس شد، در سايه بي ثباتي هاي سياسي و شرايط خاص اين كشورها، توليد به حالت نيمه تعطيل درآمد و يا اين كه متوقف شد. هرچند در روزهاي اخير خبرهايي مبني بر بازگشايي و از سرگيري توليد در اين سايت ها منتشر شده، اما راهبرد ايران خودرو در زمينه توليد در ساير كشورها تغيير كرده و به سمت توليد بدون سرمايه گذاري مستقيم حركت مي كند.

نزديك ترين مثال در اين زمينه راه اندازي خط توليد در كشور الجزاير بدون سرمايه گذاري مستقيم و صرفا با ارايه خدمات فنی و مهندسي است و به اين ترتيب ايران خودرو خود را از چالش هاي احتمالي ناشي از شرايط سياسي و اجتماعي كشورهاي هدف مصون نگاه داشته و آينده صادرات محصولات خود را تضمين مي كند.


 داخلي سازي محصولات و كاهش ارزبري

يكي از ارکان اصلي مذاكرات و قراردادهاي ايران خودرو با شركت هاي خارجي داخلي سازي قطعات از سطح 40 درصد و افزایش آن تا سطح 70 درصد است، اين موضوع در قرارداد منعقد شده با شركت پژو نيز رعايت شده و آغاز توليد محصول و اجراي قرارداد با داخلي سازي 40 درصد است كه اين ميزان در سال چهارم همكاريها به 70 درصد افزايش خواهد يافت.


از راهبردها و رويكردهاي اصلي ايران خودرو بنابر اصول ابلاغ شده اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري، تقويت توليد داخل و كاهش وابستگي به شركت هاي خارجي است. بر همين مبنا همكاري قطعه سازان ايراني با تامين كنندگان شركت هاي خارجي نيز از محورهای اصلی مذاكرات در همكاري های تجاری ايران خودرو با خودروسازان جهاني است.

با توجه به اين كه داخلي سازي، هزينه توليد را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد، اين موضوع از سوي طرف هاي خارجي كه به دنبال كاهش هزينه توليد و افزايش سود هستند نيز مورد استقبال قرار گرفته است.

قراردادهاي خارجي خودروسازان از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز مورد رصد و نظارت قرار مي گيرد و داخلي سازي 70 درصدي توليد كه تحقق آن منجربه توازن ارزي مثبت خواهد شد به عنوان يكي از الزامات وزات صنعت، مورد توجه خودروسازان است. با تحقق اين امر ايران خودرو به نقطه خودكفايي ارزي رسيده و ديگر ارزي از دولت دريافت نخواهد كرد.


 درخشش در بازار سرمايه

پيش بيني كارشناسان بازار سرمايه، حاكي از چرخش مدار بازار بر محور خودرو است. ايران خودرو كه با پشتوانه و معتبرترين سهم خودرويي در بازار بورس محسوب مي شود، بيش از ساير سهام  مورد توجه سهام داران است. با تدابيري كه مديران ايران خودرو انديشيدند، در مدت كوتاهي زيرساخت هاي مالي اصلاح و  زيان دهي متوقف شد و متعاقب آن شركت به سودآوري دست يافت. با توسعه در بخش هاي مختلف ايران خودرو و عينيت يافتن برنامه ها و اجراي قراردادهاي بينالمللي متقاضي سهام اين شركت بيش از پيش افزايش خواهد يافت.


  ارتقاي بهره وري

تلاش براي بهبود و استفاده موثر و كارآمد از منابع گوناگون چون نيروي كار سرمايه، مواد، انرژي و اطلاعات، هدف تمامي مديران سازمانهاي اقتصادي و واحدهاي توليدي صنعتي است. وجود ساختار سازماني مناسب، روشهاي اجرايي كارآمد، تجهيزات و ابزار كار سالم، فضاي كار متعادل و از همه مهمتر نيروي انساني واجد صلاحيت و شايسته از ضرورياتي هستند كه براي دست يابي به شاخصهاي بهره وري مورد توجه مديران ايران خودرو است. فعاليت سال هاي اخير در ايران خودرو حكايت از تلاشهاي بي وقفه براي افزايش بهره وري در اين شركت عظيم دارد.

در سال هاي اخير، برنامه هاي متنوعي در زمينه توسعه منابع انساني طرح ريزي و اجرا شده كه برخي از آن كوتاه مدت و برخي بلندمدت بودهاند. در حال حاضر بسياري از برنامه ها در حوزه بهبود معيشت كاركنان، تامين امكانات سلامتي با كميت و كيفيت بهتر براي كاركنان و خانواده هاي آنان به اجرا گذاشته شده است. برنامه هاي بلندمدت نيز در حوزه برنامه ريزي و توسعه نيروي انساني ما با مشاركت مديران واحدها در دست انجام است.


همچنين اقداماتي چون گسترش مدارس مهارت و برگزاري دوره هاي آموزشي مورد نياز، براي ترميم نظامهاي توسعه اي در دستور كار قرار گرفته كه البته جزو اقدامات سريع و مقطعي بوده اند و برنامه هاي بلندمدتي براي توسعه كارگران خطوط توليدي و نيز كارشناسان و مديران برنامه ريزي شده كه ميتواند باعث پويايي بيشتر محيط كاري شده و متناسب با پروژههاي توسعهاي شركت، باعث توسعه كاركنان شود.


 تعامل با قطعه سازان

با تدابيري كه در شرايط تحريم انديشيده شد، كارگران قطعه سازان بر سركار خود بازگشتند و توليد در بزرگ ترين خودروسازي خاورميانه جاني تازه گرفت. با اصلاحاتي كه در ساختارمالي انجام شد، بدهي قطعه سازان پرداخت شد و بسياري از اين شركت ها تصميم به خريد تجهيزات جديد و جذب نيروي انساني گرفتند.

پيش از آن زنجيره تامين و قطعه سازي ايران خودرو مشكلات عديدهاي را تجربه كرد كه در بسياري موارد شركت هاي قطعه ساز چاره اي جز تعديل نيروي انساني و يا تعطيلي واحدهاي توليدي خود نداشتند، اما از نيمه دوم سال 92 با حمايت قاطع مديرعامل ايران خودرو از مجموعه هاي قطعه ساز كه قطعات با كيفيت توليد مي كردند و با تكيه بر توان داخلي، قطعه سازان به درجه اي از خودباوري رسيدند كه خطوط توليدشان جاني دوباره گرفت و توانستند با غلبه بر كمبودها، به توليد خود ادامه داده و نيازهاي ايران خودرو را تامين كنند.

با تغيير ساختارهاي مالي و مديريت درست منابع، پس از گذشت زمان كوتاهي بدهي ايران خودرو به قطعه سازان به روز شد و ديگر شركت هاي قطعه ساز براي دريافت مطالبات خود به مراجع و نهادهايي غير از ايران خودرو مراجعه نكردند.

درحال حاضر مديريت اين مجموعه از توليد عبور كرده و به فكر توسعه محصول، افزايش كيفيت و صادرات محصول است. چيزي كه پيش از اين بسيار دور مي نماياند و جلوگيري از تعطيلي اين شركت در راس امور مديريتي قرار داشت.


 كلام آخر

گروه صنعتي ايران خودرو پس از رسيدن به توان توليد روزانه 2500 دستگاه در روز، اهداف خود در زمينه تيراژ توليد را محقق كرده و با برقراري ثبات در اين بخش، چهار محور اصلي را در دستور كار آينده خود قرار داده است.

  مهندس يكه زارع «توسعه و تنوع محصول، کيفيت، خدمات پس از فروش و صادرات» را چهار ماموريت پيش روي گروه صنعتي ايران خودرو تعريف كرده است. ماموريت هايي كه بر اجراي كامل و هدفمند آنها تاكيد شده است. اين رويكرد نشان از آن دارد كه گروه صنعتي ايران خودرو به روزهاي اوج بازگشته و در حال نزديك شدن به سطوح بين المللي در عرصه صنعت خودروسازي است. http://hadidnews.com/vdccioq1.2bq1e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما