تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
به همت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

کتاب معماری دوره اول پهلوی( ۱۲۹۹-۱۳۲۰ ) منتشر شد

چاپ سوم کتاب معماری دوره اول پهلوی( ۱۲۹۹-۱۳۲۰ ) دگرگونی اندیشه ها ، پیدایش و شکل گیری معماری دوره بیست ساله معاصر ایران منتشر و به بازار نشر عرضه می شود.
به گزاش حدیدنیوز، این کتاب به قلم دکتر مصطفی کیانی و از منابع درسی دانشجویان رشته معماری است که در قالب واحد درسی تاریخ معماری ارائه می شود.

این کتاب دوره ی بیست ساله تحولات معماری و شهرسازی معاصر ایران(۱۲۹۹-۱۳۲۰) را مورد برسی قرار میدهد.

این دوره هر چند کوتاه اما شروع دوره نوینی در معماری ایران است که تاثیر حداکثری آن بر تمام تار و پود معماری پس از خود تا به امروز مشهود است .از این دوره تحولات در معماری ایران که کمتر نشانه ای از معماری گذشته ی ایران در آن دیده نمیشود میتوان به دوران انتقال از قاجار کماکان سنتی و بومی به پهلوی تماما مدرن و غربگرا نیز یاد کرد ،. این انتقال اما معماری هنری و درونگرای مبتنی بر سبک زندگی ایرانی –اسلامی را کاملا نابود و معماری صرفه گرا و کاربرد گرای مدرن را جایگزینش کرد.



مهمترین بخش کتاب ( فصل ۲ تا ۶) به عمده ترین دلایل تاثیر گذار بر این تغییرات بنیادین میپردازد که شامل تاثیرات باستان شناسی، باستان گرایی ، نظامی گرایی رضاخانی ، مدرن گرایی و تاثیرات شهرسازی جدید در جهان و عملکردهای جدید است.

در این دوره دیدگاههای نوین سیاسی اجتماعی از جمله ضرورت جایگزینی نوگرایی(تجدد طلبی) و باستان گرایی به جای دین گرایی عملا در معماری به نمایش در می آید و حاکمیت از مسیر معماری اندیشه خود را اعلام و القا میکند. از جذابیت های مستند این اثر ۲۰۰ صفحه تصویر، نقشه و سند با محوریت معماری دوره ی تاریخی مورد بحث است.

گفتنی است کتاب معماری دوره اول پهلوی( ۱۲۹۹-۱۳۲۰ ) برای سومین بار در ۵۲۵ صفحه و با تیراژ ۲ هزار منتشر و به قیمت ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد.

برای تهیه این کتاب می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به آدرس http://www.iichstore.ir و سفارش خرید کتاب را در منزل تحویل بگیرید.این کتاب همچنین در کتابفروشیهای سراسر کشور عرضه می شود.



منبع:موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران http://hadidnews.com/vdccimq1.2bqxs8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما