تاریخ انتشار :شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۹
آمریکا بازی تکراری «تهدید برای امتیازگیری بیشتر» را کلید زده است البته این بار در قبال بحران سوریه، در حالی که قرار است نشست ژنو ۲ ماه آینده برگزار شود، آمریکایی‌‌ها از عزم خود برای مداخله نظامی در سوریه سخن می‌گویند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از فارس، آمریکایی‌ها بار دیگر دست به کارِ تهدید سوریه شده‌اند. در حالی که قرار است ماه‌ آینده میلادی نشست ژنو ۲ به منظور یافتن راه‌حل دیپلماتیک و سیاسی برای برون‌رفت از بحران سوریه برگزار شود، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا از استقرار نیروهای دریایی و همچنین کشتی‌های جنگی آمریکایی مسلح به موشک‌های کروز در نزدیکی سوریه و همچنین آمادگی واشنگتن برای اقدام نظامی علیه نظام سوریه خبر می‌دهد.



به گفته او، باراک اوباما از پنتاگون خواسته تا این نهاد برای گزینه‌های نظامی در سوریه آماده شود که البته به گفته هیگل، برخی از این گزینه‌ها نیازمند استقرار نیروهای آمریکا در نزدیکی سوریه است. وی در توضیح این موضوع گفت: «وزارت دفاع مسئولیت دارد تا گزینه‌های احتمالی را در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهد و این مسئله نیازمند استقرار نیروهای آمریکایی و تجهیزاتی است که بتوانند گزینه‌های متفاوتی را اجرا کنند. این نیروها و تجهیزات باید هر گزینه‌ای را که احتمالاً رئیس‌جمهور برمی‌گزیند، اجرا کنند.»



هر چند قرار است ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گزینه‌های حمله به سوریه را در اختیار باراک اوباما قرار دهد، اما او حدود یک هفته قبل نیز برای هماهنگی اجرای یک طرح ۱۱ بندی عازم خاورمیانه شده بود؛ موضوعی که پایگاه اسرائیلی «دبکا» نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی اسرائیل آن را افشا کرد و نوشت: «هدف از سفر اخیر دمپسی به خاورمیانه آماده‌سازی آخرین مقدمات برای دخالت نظامی آمریکا در سوریه است.»



اما اینکه چرا در این برهه، بار دیگر بحث دخالت نظامی آمریکا در سوریه قوت گرفته به خبری باز می‌گردد که چهارشنبه هفته گذشته درباره حمله شیمیایی به حومه دمشق منتشر شد و مخالفان بشار اسد، او را عامل این فاجعه عنوان کردند. بعد از آن بود که کشورهای غربی یکی پس از دیگری برای محکومیت به کارگیری سلاح‌های شیمیایی قد علم کردند و هر یک حتی اگر شده ضمنی هم، اسد را مقصر این ماجرا قلمداد و او را نکوهش کردند.



جالب اینجاست، برخی از آنها که از اعضا شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آیند، فورا تشکیل جلسه اضطراری دادند تا این اتفاق را بررسی کنند و به تصمیم جمعی درباره آن برسند. اما بعد از پایان این نشست مشخص شد آنها حتی قصد ندارند، کمیته حقیقت‌یابی از سازمان ملل را عازم سوریه کنند تا عامل این حمله شیمیایی را شناسایی کند!



شاید بتوان علت این مسئله را در موضع‌گیری وزارت خارجه روسیه جستجو کرد چراکه روس‌ها به صراحت معتقدند حمله شیمیایی، ادعایی است که شورشیان مطرح کرده‌اند و آنچه به عنوان سند انجام این اقدام به دست ارتش سوریه ارائه شده، کاملاً جعلی است. وزارت خارجه روسیه در این رابطه اعلام کرده، «شورشیان سوریه پیش از وقوع حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق، نشانه‌هایی را که ادعا می‌کنند، بیان‌گر حمله شیمیایی دولت است، فراهم کرده بودند.» به گفته وزارت خارجه روسیه، این شورشی‌ها هستند که اجازه نمی‌دهند، تحقیقات دقیق پیرامون استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه انجام بگیرد.



بنابراین در شرایطی که اخبار مربوط به حمله شیمیایی در سوریه تا این حد ضدونقیض هستند، اصرار اخیر واشنگتن برای دخالت نظامی در سوریه عجیب به نظر می‌رسد، به ویژه اینکه این همه پافشاری آمریکایی‌ها درست در برهه‌ای صورت می‌گیرد که رایزنی‌ها و نشست‌های مقدماتی برای برگزاری نشست ژنو ۲ در حال انجام است.



از این روست که تحلیلگران و ناظران بین‌المللی بر این باورند هدف آمریکا در مقطع کنونی، چانه‌زنی برای گرفتن امتیاز بیشتر از سوریه و نیز روسیه در ژنو ۲ است آنهم از طریق خشونت‌طلب جلوه دادن نظام سوریه و مظلوم نشان دادن معارضان سوری و حامیانشان.



این نکته زمانی روشن‌تر ‌شد که الکساندر لوکاشوویچ، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری، اظهارات مقامات آمریکایی درباره اینکه مشکلات بر سر راه برگزاری کنفرانس ژنو ۲ به عدم آمادگی دولت سوریه برای حضور بدون پیش شرط در این نشست باز می‌گردد، را برخلاف واقعیت و باعث بوجود آمدن وضعیت پا در هوای این اقدام ارزیابی کرد. وی گفت: «مشکل اینجاست که این رهبران سوریه نیستند که برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ پیش شرط تعیین کرده‌اند، بلکه دقیقا مخالفان دولت سوریه این کار را انجام داده‌اند.» به گفته صادق‌الحسینی، کارشناس مسائل منطقه، آمریکا جسارت حمله نظامی به سوریه را ندارد اما تبلیغات واشنگتن علیه سوریه، زمینه‌سازی است برای کسب امتیاز از روسیه در ژنو ۲ و این یک زورآزمایی بین واشنگتن و مسکوست.



اما احتمال می‌رود موضع‌گیری‌های اخیر مقامات آمریکایی یک پیام دیگری هم داشته باشد. طی چند ماه گذشته، مقامات اسرائیلی فشار همه جانبه‌ای بر کاخ سفید وارد کردند تا اوباما را به دخالت نظامی در سوریه ترغیب کنند. بهانه آنها این بود که نظام سوریه با استفاده از تسلیحات شیمیایی از خط قرمز آمریکا عبور کرده است. از جمله یکی از مقامات اسرائیلی در سخنانی مدعی شد که «این خط قرمز به‌مثابه آزمونی برای خط قرمز اوباما در خصوص ایران است و آمریکا برای اثبات جدیت خود باید آن را جدی بگیرد و دست به کاری بزند.»



بدیهی است دولت آمریکا نمی‌تواند نسبت به خط قرمزی که خود ترسیم کرده است، بی‌اعتنا و لاابالی باشد. برای «نمایش قدرت» هم که شده، اوباما مجبور است نشان دهد به این خط قرمز پایبند است و از سوی دیگر کوتاه آمدن از چنین مسئله‌ای، با شان هژمونیکی که آمریکا برای خود قائل است، سخت در مغایرت قرار می‌گیرد.



چند ماه پیش باراک اوباما در قبال فشار اسرائیلی‌ها اعلام کرد، « مسلم است در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده اما روشن نیست که چه کسی این کار را انجام داده است؟» وی البته بار دیگر موضع خود درباره خط قرمز از پیش تعیین شده را تکرار کرد و مدعی شد که با اثبات استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی قاعده بازی تغییر خواهد کرد و سناریوهای جدیدی در دستور کار قرار خواهند گرفت.



در همان برهه بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از وزیران کابینه خود خواست تا در قبال مسئله سوریه سکوت کنند تا این‌گونه تلقی نشود اسرائیل قصد دارد آمریکا را به مداخله نظامی در سوریه ترغیب کند.



اما اکنون دولتمردان خود زمزمه دخالت نظامی در سوریه را سر می‌دهند. شاید به این دلیل که می‌خواهند به اسرائیل نشان دهند این خود آنها هستند که خطوط قرمز سیاست خارجی آمریکا را تعیین می‌کنند و برای اقدام نظامی تصمیم می‌گیرند نه اسرائیلی‌ها. http://hadidnews.com/vdcci0qi.2bq0s8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما