تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳
وزارت نفت با ارسال لایحه‌ای به هیات دولت خواستار واگذاری سند ۶ دانگ چهار جزیره نفت و گازخیز کوچک خلیج فارس برای شرکت ملی نفت شده است تا طرح ایجاد سه قلوی نفت و گاز ایران در خلیج فارس را راه‌اندازی کند.
به گزارش حدیدنیوز به نقل از مهر، در حال حاضر ۶۰ درصد ذخایر گاز طبیعی و ۴۰ درصد ذخایر نفت خام جهان در آبهای خلیج فارس قرار گرفته است و ایران برای توسعه میادین دریایی نفت و گاز نیاز به جذب و سرمایه گذاری بیش از ۵۰ میلیارد دلار دارد.

در شرایط فعلی در کنار توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی، طرح توسعه برخی از میادین جوان و تازه اکتشاف شده نفت و گاز هم در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

بر این اساس برنامه‌ای به منظور تولید روزانه ۳۸ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در خلیج فارس و تنگه هرمز به عنوان شاهراه جدید انرژی جهان در دستور کار قرار گرفته است.

با این وجود مجموعه وزارت نفت به منظور توسعه یکپارچه برخی از میایدن جدید نفت و گاز در منطقه خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز قصد دارد مجوزی از دولت به منظور در اختیار گرفتن مالکیت چهار جزیره کوچک نفت و گازخیز اخذ کند.

از این رو لایحه‌ای توسط وزارت نفت به هیات دولت مبنی بر واگذاری مالکیت جزایر فارو یک و دو، هندورآبی و فارسی ارسال شده است که هم اکنون این پیشنهاد نفتی‌ها مراحل بحث و بررسی در دولت را پشت سر می گذارد.

یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران درباره دلایل ارائه این پیشنهاد وزارت نفت به هیات دولت، گفت: تمامی این چهار جزیره غیر مسکونی و فاقد امکانات مختلفی همچون اسکاه های تخلیه و بارگیری کالا، جاده دسترسی، ساختمان و تاسیسات تامین آب و برق هستند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت اخیرا قراردادهایی به منظور توسعه چهار میدان نفتی فرزاد A و B، فروز B، فاروی یک و دو امضا کرده است، تصریح کرد: فعالیت های اکتشافی هم به منظور کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در جزیره هندورابی آغاز شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه توسعه این میایدن جدید نفت و گاز مستلزم هزینه های چندین میلیارد دلاری و ایجاد تاسیسات زیر ساختی در چهار جزیره غیر مسکونی ایران در خلیج فارس است، بیان کرد: در صورت موافقت دولت و واگذاری مالکیت این جزایر امکان سرمایه گذایر مطمئن و بلندمدت مجموعه وزارت نفت فراهم می شود.

از سوی دیگر یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت نفت در منطقه خلیج فارس ایجاد سه قلوهای نفت و گازی جدیدی است که راه‌اندازی این هاب‌های کوچک انرژی می تواند به افزایش نقش حاکمیتی ایران در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز کمک کند.

جزیره فرزاد به اندازه کل هند گاز دارد

در حال حاضر جزیره فارسی با در اختیار داشتن ۵۰۸ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و ۲۱۲ میلیون بشکه میعانات گازی حدود ۲۵ درصد بیش از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

بلوک فارسی حوزه‌ای هیدروکربنی در خلیج فارس شامل میدان نفتی بینالود و میدان گازی فرزاد بی است که پس از کشف ذخایر هیدروکربنی در این منطقه، قرارداد توسعه این میدان با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت آسیایی در سال ۲۰۰۲ میلادی امضا شد.

در این جزیره چندین سازند نفت و گاز همچون میادین فرزاد A و B شناسائی شده است که بر اساس برنامه جامع توسعه تعریف شده، در فاز نخست امکان استخراج روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از این میدان گازی با حفر هفت حلقه چاه دریایی وجود دارد.

محمود زیرکچیان‌زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره اخیرا درباره آخرین وضعیت توسعه میدان گازی فرزاد B با بیان اینکه در حال حاضر مطالعات مهندسی پایه و جانمایی ساخت مجتمع گازی در نزدیکی پارس شمالی، امکان‌ سنجی، طراحی مفهومی و طراحی پایه و مطالعات اقتصادی این میدان گازی انجام شده است، گفت: توسعه این میدان گازی در خلیج فارس به کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بین‌المللی واگذار خواهد شد.

احتمال کشف ذخایر گاز در جزیره هندورآبی

جزیره هندورآبی از جزایر غیر مسکونی خلیج فارس است و از این رو برای آغاز فعالیت‌های اکتشافی باید یکسری تاسیسات زیر ساختی در این منطقه ایجاد شود. از این رو پیش بینی می شود به زودی ساخت اسکله و یک جاده دسترسی در جزیره هندورابی ساخته شود.

پیش از این مسئولان مختلف وزارت نفت از احتمال کشف ذخایر جدید گاز طبیعی در جزیره هندورآبی خلیج فارس خبر داده و تاکید کرده بودند: در حال حاضر مراحل نهایی اکتشاف گاز طبیعی در این منطقه در حال انجام است.

جزیره هندورابی بین دو میدان بزرگ گازی لاوان و کیش در خلیج فارس قرار گرفته است که هم اکنون مطالعات اکتشافی شرکت ملی نفت برای کشف ذخایر هیدروکربوری در این منطقه در حال انجام است.

جزیره هندورآبی بین دو منطقه گازخیز لاوان و کیش در خلیج فارس قرار گرفته است، بر این اساس به نظر می‌رسد در این منطقه پتانسیل بالای برای کشف گاز طبیعی وجود دارد ضمن آنکه برای ساخت اسکله و سایر زیرساختهای آغاز فعالیت اکتشافی در جزیره هندورآبی باید حدود ۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذایر انجام شود.

هندورابی در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان در خلیج فارس قرار گرفته که در سال ۱۹۶۸ میلادی عملیات لرزه‌نگاری دو بعدی در جزیره کیش آغاز و با بررسی داده‌های لرزه نگاری حکایت از وجود ۶۶ تریلیون فوت‌مکعب گاز در این جزیره داده بود.

امضای قرارداد ۵ میلیارد دلاری گازی در جزایر فارو

فروردین ماه سالجاری قرارداد طرح توسعه ۲ میدان گازی فارو یک و دو در منطقه خلیج‌فارس امضا شد که هدف از امضای این قرارداد تبدیل گاز این میادین دریایی به برق و صادرات آن به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

هدف از طرح توسعه میادین فارو یک و دو تولید روزانه ۱۵ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در فاز نخست است که قراراست تولید گاز طبیعی در فاز دوم توسعه، به ۳۰ میلیون فوت مکعب در روز افزایش یابد که پیش‌بینی می‌شود ارزش این قرارداد برای توسعه میادین گازی فارو یک و دو در مجموع به ۵ میلیارد دلار برسد.

از سوی دیگر در صورت توسعه فاز یک، امکان تولید سه‌هزار مگاوات و در فاز دوم توسعه، تولید ۶ هزار مگاوات برق هدفگذاری شده است. میدان فارو در تنگه هرمز قرار گرفته است که این میدان از دو سازند یک و دو تشکیل شده است. ذخیره گاز طبیعی این میدان دریایی ایران در خلیج‌فارس حدود ۳۰.۵ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌شود. http://hadidnews.com/vdccexqs.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما