تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۵
نرخ تورم در آذر ماه امسال براساس محاسبات بانک مرکزی به با 2.8 درصد افزایش به 21.2 درصد و تورم نقطه به نقطه با رشد 2.4 درصدی به 42.3 درصد رسیده است اما دولت به این بانک اجازه انتشار این گزارش را نداد.
دولت تورم نقطه‌ به نقطه ۴۲ درصدی را پنهان کرد
به گزارش حدیدنیوز، بانک مرکزی روز سوم و یا حداکثر پنجم هر ماه نرخ تورم را منتشر می‌کرد و این روند تا ماه گذشته ادامه داشت.
 
اما در ماه جاری گزارش نرخ تورم ماه قبل منتشر نشد و فقط گزارش مرکز آمار ایران اعلام شد. براساس آمار مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه 37.4 درصد و نرخ تورم میانگین 18 درصد بوده است.
 
اما یکی از رسانه‌ها خبر نرخ تورم بانک مرکزی را منتشر کرده است که با توجه به عدم تکذیب آن از سوی بانک مرکزی و از طرف دیگر انتشار خبر با جزئیات دقیق، صحت ارقام درج شده در این خبر قابل تایید است.
 
براساس این آمار نرخ تورم در آذر ماه امسال با 2.8 درصد افزایش به 21.2 درصد و تورم نقطه به نقطه با رشد 2.4 درصدی به 42.3 درصد رسیده است.
 
به نظر می‌رسد علت اصلی حذف این خبر از روی سایت بانک مرکزی و یا به طور کلی عدم انتشار آن، عبور نرخ تورم نقطه به نقطه از مرز 40 درصد بوده است. 
 
مسئولان دولتی در طول 5 سال گذشته و به ویژه در دوره دولت یازدهم، بارها و بارها و در اغلب محافل اقتصادی از کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم و تورم نقطه به نقطه 45 درصدی در پایان دولت دهم صحبت صحبت می‌کردند. در آن سال‌ها رشد پایه پولی و تامین منابع مالی برای مسکن مهر به عنوان دلیل اصلی افزایش نرخ تورم عنوان می‌شد و دلیل نزولی شدن نرخ تورم هم انضباط مالی و پولی و توقف اعطای خط اعتباری مسکن مهر. آنقدر این گزاره تکرار می‌شد که همه خبرنگاران حاضر در این جلسات اطمینان داشتند یکی از نکاتی که مطرح خواهد شد نرخ تورم است.
 
مسئولان دولتی بانک مرکزی را مجبور به حذف و عدم انتشار گزارش نرخ تورم کردند. اما بد نیست مسئولان دولتی این را هم در نظر بگیرند که حذف این آمار، مساله‌ را حل نمی‌کند و مردم کاهش شدید قدرت خرید خود در یک سال و نیم اخیر را به وضوح لمس کرده‌اند و اگر از مردم در کوچه و بازار بپرسید نرخ تورم چقدر است، یقینا ارقامی بسیار فراتر از آمار بانک مرکزی را هم مطرح می‌کنند.
 
در هر شرایطی اعلام نشدن آمار تورم بانک مرکزی از سوی خود این بانک و منابع رسمی چیزی فراتر از پاک کردن صورت مساله نیست و پاک کردن صورت مساله نیز اصل مشکل را پنهان نمی‌کند.
منبع: فارس http://hadidnews.com/vdcceoq1.2bqeo8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما