تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۷
ورود پترو ایران به پروژه و فسخ قرارداد

بی‌توجهی به اسفندیار میدان مشترک نفتی را از بین برد

عدم توجه به میدان نفتی مشترک اسفندیار موجب شد تا این میدان نفتی دیگر ارزش اقتصادی برای توسعه نداشته باشد.
بی‌توجهی به اسفندیار میدان مشترک نفتی را از بین برد
به گزارش حدیدنیوز، توسعه میادین مشترک نفتی در حالی سال‌هاست که اولویت‌ وزارت نفت اعلام می‌شود که طرح توسعه تعداد زیادی از میادین نفتی کشور بلاتکلیف بوده و طبق برنامه مشخص شده به تولید نرسیده است.

به عنوان مثال نزدیک به ۸۰ سال از کشف میدان نفتی اسفندیار در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی جزیره خارگ و مشترک میان ایران و عربستان می گذرد اما قرارداد‌های منعقد شده برای توسعه این میدان همواره با شکست روبه رو شده است.

ورود پترو ایران به پروژه و فسخ قرارداد

در سال ۱۳۸۱ ،قرارداد توسعه میدان نفتی اسفندیار در قالب بیع متقابل با هدف تولید روزانه چهار هزار بشکه نفت، با شرکت پترو ایران منعقد شد. ارزش قرارداد بیش از ۳۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و مدت اجرای پروژه پنج سال و زمان خاتمه آن بهار ۱۳۸۶ بود.

در حالی که پترو ایران عملیات را در میدان نفتی اسفندیار آغاز کرده بود شرکت نفت فلات قاره به عنوان بهره‌بردار طرح اعلام کرد که میدان نفتی اسفندیار توانایی تولید بیشتری دارد و برهمین اساس شرح کار پروژه تغییر یافت و تغییرات جدیدی در طراحی‌ها و نوع تاسیسات صورت گرفت.

بر این اساس با طولانی شدن زمان اجرای توسعه میدان اسفندیار توسط شرکت پترو ایران از یک طرف و همچنین درخواست تغییر شرح کار اولیه و افزایش ظرفیت تولید از طرف دیگر، تامین مالی پروژه با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. در نهایت قرارداد اجرای طرح توسعه این میدان با شرکت پترو ایران فسخ و اجرای آن به شرکت نفت فلات قاره سپرده شد تا در مرحله اول توسعه میدان اسفندیار روزانه ۱۰هزار بشکه نفت‌خام و در مرحله بعدی ۲۰ هزار بشکه نفت‌خام تولید شود.

از ورود مالزی تا توسعه با توان داخلی

به دنبال واگذاری اجرای طرح توسعه میدان نفتی اسفندیار به شرکت نفت فلات قاره، این شرکت اقدام به برگزاری مناقصه در سال ۸۶ کرد و در نهایت توسعه این میدان نفتی در بهار سال ۱۳۸۸ به صور فاینانس به یک شرکت مالزیایی واگذار شد البته شرکت ملی نفت ایران این مجوز را هم داده بود که چنانچه شرکت مالزیایی به نتیجه نرسید، توسعه میدان اسفندیار به شکل تولید زودهنگام در سال ۱۳۸۸ توسط شرکت نفت فلات قاره آغاز شود .

در پی این امر مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره ایران از سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون یورویی بانک ملی قطر برابر با ۱۰۰ درصد سرمایه اولیه توسعه میدان نفتی مشترک اسفندیار در این پروژه خبر داد که قرار بود با نهایی‌شدن مذاکرات، عملیات اجرایی توسعه میدان مشترک اسفندیار توسط پیمانکار مالزیایی آغاز شود، البته پس از مدتی بانک ملی قطر اعلام کرد که این بانک هیچ گونه اطلاعی درباره سرمایه گذاری برای توسعه میدان دریایی اسفندیار ندارد و قرار هم نیست که چنین سرمایه‌گذاری توسط این بانک صورت پذیرد و در نتیجه در این شرایط قرارداد با پیمانکار مالزیایی هم لغو شد.

پس از آن بود که در شهریور ماه ۸۹ وزارت نفت تصمیم به توسعه این میدان با استفاده از توان داخلی گرفت و مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره نیز گفت که به‌این منظور از محل صندوق انرژی ۴۰۰ میلیون یورو منابع به توسعه میدان مشترک اسفندیار اختصاص داده شده است. همچنین با تامین منابع مالی، به‌زودی مناقصه‌هایی برای انتخاب پیمانکاران این پروژه آغاز می‌شود.

اما، توسعه این میدان تا زمان روی کار آمدن رستم قاسمی، دومین وزیر نفت دولت دهم در سال ۹۰ باز هم بلا تکلیف ماند تا این که وی وعده داد تکلیف میادین مشترک نفت و گاز تا پایان سال ۹۱ مشخص می‌شود اما به دلیل مشکلات پیش آمده بازهم توسعه میدان اسفندار بلاتکلیف ماند.

با این حال با آغاز دولت یازدهم و گفته های بیژن زنگنه قرار بود میدان نفتی اسفندیار تعیین تکلیف شود که مدیرعامل شرکت مپنا یکی دو ماه قبل اعلام کرد حاضر به توسعه میدان نفتی اسفندیار است و پیشنهاد خود را به وزیر نفت داه است.

اخیرا یک منبع آگاه در شرکت مپنا اعلام کرد: پس از بررسی های لازم در میدان نفتی اسفندیار مشخص شد این میدان دیگر ارزش تولید ندارد.

این مقام آگاه تصریح کرد: به دلیل ازدیاد برداشت عربستان از میدان نفتی اسفندیار این میدان دیگر ارزش اقتصادی ندارد به همین دلیل شرکت مپنا دیگر حاضر به توسعه این میدان مشترک نیست. http://hadidnews.com/vdcceeq1.2bqsm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما