تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰
پایش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت یازدهم "حوزه نفت و گاز "

امسال نواری در پارس جنوبی بریده نمی‌شود

تحقق این وعده‌ها تا پایان سال هم ممکن نیست، البته عدم تحقق این وعده ها در کوتاه مدت از قبل هم معلوم بود.
امسال نواری در پارس جنوبی بریده نمی‌شود
 هر چند رئیس دولت یازدهم در حوزه نفت و گاز وعده‌هایی را برای کوتاه‌مدت داده بود ولی بر اساس اظهارات مسئولان وزارت نفت، تحقق این وعده‌ها تا پایان سال هم ممکن نیست، البته عدم تحقق این وعده ها در کوتاه مدت از قبل هم معلوم بود.


به گزارش حدیدنیوز، حجت الاسلام حسن روحانی در نخستین صحبت مستقیم خود با مردم از طریق رسانه ملی، نوزدهم شهریورماه سال جاری در خصوص برنامه های دولت در بخش نفت گفت: "در زمینه نفت دستورالعملی به وزیر داده شده است. در زمینه تولید گاز با مشکل مواجهیم که با تولید کافی مواجه نیست. در طول امسال نفت گاز و نفت کوره که به جای گاز مصرف کردند ۷ میلیارد دلار است که تا پایان سال می شود ۱۷ میلیارد دلار. اگر بتوانیم در زمینه گاز حرکت سریع کنیم، این ۱۷ میلیارد که باری بر دوش جامعه است برداشته می شود. دولت به خصوص در فازهای پارس جنوبی کارهای فوری انجام خواهد داد. وزیر نفت به ما قول داده که تا پایان سال بتواند روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب بر تولید گاز بیفزاید. ظرفیت تولید نفت را هم به ۴ میلیون نفت باید برسانیم. برای پالایشگاه خلیج فارس برنامه داریم تا نیاز به واردات بنزین مرتفع شود. "



طبق سخنان رئیس جمهور، وزارت نفت درخصوص افزایش تولید گاز برای تأمین مصرف زمستانی کشور توفیقی حاصل نکرده و علی رغم اینکه تمامی تمرکز شرکت ملی نفت ایران بر روی فاز ۱۲ پارس جنوبی برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور متمرکز شده اما به نظر نمی رسد توفیقی در بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی در سال جاری حاصل شود.



وزیر نفت نیز هشتم آبان ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح های توسعه ای پارس جنوبی در حال اجراست اما هیچ کدام از فازهای جدید این میدان مشترک گازی در سال جاری به بهره برداری کامل نخواهد رسید. از اینرو وعده افزایش ۳۰ میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز کشور محقق نخواهد شد. 



همچنین رئیس جمهور به سوختن ۱۷ میلیارد دلار گازوئیل و نفت کوره در نیروگاهها و صنایع کشور اشاره کرده که در صورت جایگزینی گاز با آن، امکان صادرات این سوخت مایع و کسب درآمد ۱۷ میلیارد دلاری برای کشور وجود دارد.



کمبود تأمین گاز در فصل سرمای سال جاری و نیامدن فازهای جدید پارس جنوبی به مدار تولید، دستور وزیر نفت برای محدودکردن نیروگاهها و صنایع به مصرف سوخت مایع تا حد ممکن را به دنبال داشت. از اینرو این جایگزینی و کسب بخشی از درآمد ۱۷ میلیارد دلاری نیز در سال جاری امکان پذیر نیست.



رئیس جمهور از برنامه دولت برای پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز برای رفع نیاز به واردات بنزین خبر داد اما با تأمین نشدن نیاز ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس، عملا بهره برداری از این پروژه به سال آینده موکول شده و هم اکنون در حدود ۷ میلیون لیتر در روز واردات بنزین داریم.



افزایش ظرفیت تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز نیز از دیگر برنامه های مورد اشاره رئیس جمهور بود که طبق وعده وزیر نفت قرار است تا پایان سال جاری، ظرفیت تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز برسد. http://hadidnews.com/vdcce0qi.2bqm08laa2.html
منبع : تسنیم
نام شما
آدرس ايميل شما