تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۹
از مهمترین گلایه‌های مردم درباره سیستم بانکی می‌توان به پیچ و خم‌های متعدد پرداخت تسهیلات در بانک‌ها، فعال نبودن باجه‌های داخل شعب، برخورد بد کارمندان برخی بانک‌ها، اسکناس‌های کهنه در داخل عابربانک‌ها و ... اشاره کرد.
گلایه از باجه‌های خالی و برخورد بد بانکی‌ها/ مردمی که عطای وام را به لقایش بخشیدند
به گزارش حدیدنیوز، از سالها قبل مشکل مهم مردم با نظام بانکی به مقوله پرداخت تسهیلات مربوط می‌شد البته با توجه به دردنامه بخش خصوصی و تولیدکنندگان باید این نکته را مورد تأکید قرار داد که این تنها مردم نیستند که برای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی مشکل دارند چرا که خیل عظیمی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی از عدم دریافت تسهیلات از بانک‌های دولتی و خصوصی گلایه‌های بسیار دارند.

این روزها که حجم انتقادات دولتی‌ها از سیستم بانکی افزایش یافته و بانکداران در تلاشند که ثابت کنند مشکل از نظام بانکی نیست بلکه ایرادات وارده از جمله بنگاه‌داری بانک‌ها به خاطر برخی سیاست‌های غلط در گذشته است، به سراغ شعب بانک‌ها رفتیم تا از نزدیک در جریان خدمت رسانی این بخش به مردم قرار گیریم.

در راستای سلسله گزارش‌هایی با عنوان پای حرف مردم به سراغ تعدادی از مشتریان سیستم بانکی رفتیم تا مشکلات آنها را با نظام بانکی جویا شویم. هرچند در این گفتگو یا پرس و جو به این رسیدیم که خیلی از مردم عطای خدمات بانکی را به لقایش بخشیدند و در توجیه آن می‌گویند دیگر وقت و حوصله پیگیری این خدمات را از کارکنان بانک‌ها نداریم.

* باجه‌های غیرفعال؛ گله مشترک مردم از بانک‌ها

وقتی وارد یکی از شعب بانک‌های دولتی شدیم در نگاه اول خلوت بودن شعبه توجه ما را به خود جلب کرد. سوال که کردیم این جواب را گرفتیم که با توجه به افزایش خدمات اینترنتی بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند امورات بانکی خود را از طریق بانکداری الکترونیک انجام دهند و تمایلی به مراجعه حضوری در شعب بانک‌ها ندارند.

اما برخلاف خلوتی این شعبه در برخی دیگر از شعب صف‌های نسبتا طولانی را مشاهده کردیم که دلیل آن به اذعان مردم حاضر در شعب فعال نبودن تمام باجه‌های این شعبه‌ها بود. یکی از مشتریان شعبه یک بانک دولتی می‌گوید بزرگترین مشکل بانک‌ها فعال نبودن تمام باجه‌های آنها در شعب شان می‌باشد چرا که از بین چند باجه فقط یک یا دو باجه کار مردم را راه می‌اندازند و مابقی بدون فعالیت هستند.

* از پیشنهاد برای اختصاص یک باجه به افراد مسن تا انتقاد از بدرفتاری بانکی‌ها

یکی دیگر از مردم حاضر در این شعبه می‌گویند بسیاری از مردم که در حال حاضر به صورت حضوری به شعب بانک‌ها مراجعه می‌کنند جزو افراد بازنشسته و مسن جامعه محسوب می‌شوند و به همین خاطر نمی‌توانند از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتما یک باجه به صورت اختصاصی امور افراد مسن را انجام دهد.

خانم مولایی مشتری دیگری است که در یک بانک دولتی منتظر رسیدن نوبتش است. وی از اقدام اخیر این بانک گله مند است و می‌گوید مهمترین مشکل بازنشسته‌های این بانک گرفتن برگه فیش حقوقی‌شان است. قبلا با مراجعه به هر شعبه می‌توانستند این فیش را دریافت کنند اما الآن بخشنامه آمده که چند شعبه خاص در تعدادی از مناطق تهران باید این فیش‌ها را صادر و در اختیار بازنشسته‌ها قرار دهند و همین امر مشکل بزرگی برای این گروه فراهم کرده است.

نحوه برخورد کارمندان بانک با مردم از دیگر نکات مورد اهمیت از دید مردم به عنوان مشتریان بانک بود که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

نکته اینجاست که مردمی که مشتری بانک‌های خصوصی هستند با مراجعه به برخی بانک‌های دولتی از رفتار کارمندان این بانک‌ها گله می‌کنند و می‌گویند فلان بانک خصوصی به قدری تکریم ارباب رجوع دارد که مشابه آن را در هیچ بانکی نمی‌توان مشاهده کرد اما در بانک های دولتی اصلا به تکریم ارباب رجوع توجه نمی‌شود.

* وقتی مردم خصوصی‌ها را به دولتی‌ها ترجیح می‌دهند/ دولت نمره منفی گرفت

اما یکی از مشتریان نظام بانکی که هم در بانک دولتی حساب دارد و هم در بانک خصوصی می‌گوید رفتار نامناسب کارمندان بانک‌ها فقط مختص بانک‌های دولتی نیست چرا که برخی بانک‌های خصوصی هم هستند که علی رغم خصوصی بودن هیچ توجهی به ارباب رجوع ندارند و گاها برخوردهای ناصحیح با مردم انجام می‌دهند.

آقای محمودی که نسبتا سی ساله به نظر می رسد و کارمند دولت است می‌گوید وضعیت بانک‌ها نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و از این نکته نمی‌توان به راحتی عبور کرد چرا که در قدیم کارمندان بانک‌ها با تندی با مردم برخورد می‌کردند ولی امروزه با توجه به رقابت بانک‌های خصوصی تکریم ارباب رجوع در اولویت قرار گرفته است.

* بانک‌ها به مردم هم وام نمی‌دهند/ مردم: بانک‌ها مگر وام می‌دهند؟

وی می‌گوید: زیاد با بانک‌ها به صورت حضوری سروکار ندارم چرا که تمام کارهای بانکی خود را از طریق بانکداری الکترونیک انجام می‌دهم اما نکته‌ای که باید یک بار برای همیشه به آن خاتمه داد مربوط به تسهیلات بانک‌ها است. مشکل اینجاست که بانک‌ها به راحتی به برخی افراد خاص وام‌های کلان پرداخت می‌کنند اما هنگام پرداخت تسهیلات به مردم عادی به قدری سخت گیری می‌کنند که مردم از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شوند.

وقتی که با آقای محمودی مشغول صحبت بودیم فردی که در شعبه منتظر رسیدن نوبتش بود خود را به ما نزدیک کرد و با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گفت: من تاکسی فرسوده دارم و شش ماه است که برای دریافت وام تعویض خودروی فرسوده اقدام کرده‌ام اما بعد از شش ماه انتظار هنوز هیچ پاسخی از بانک دریافت نکرده‌ام درحالی که تمام مدارک را به صورت کامل تحویل داده‌ام.

وی اضافه می‌کند: بانک می‌گوید مشکل از ایران خودرو است ولی جالب اینجاست که تاکسی‌هایی که پول به صورت نقدی به بانک واریز کرده‌اند خیلی راحت تر موفق به دریافت وام شده اند اما من چون من پولی در بانک واریز نکرده‌ام پاسخی هم از بانک نگرفته‌ام.

* خدمات بانکی الکترونیکی شد ولی سرعت کم شد/ بانک‌هایی که از ساعت ۱.۳۰ غیر فعال می شوند

خانم مرادی مشتری دیگری است که می‌گوید مراجعه‌اش به بانک‌های دولتی و خصوصی بسیار است. وی می‌گوید بانک‌ها آنطور که باید و شاید کار مشتری را انجام نمی‌دهند این درحالی است که با الکترونیکی شدن خدمات باید سرعت ارائه خدمات نیز بالا می‌رفت ولی چنین چیزی در عمل مشاهده نمی‌شود.

وی نیز از عدم فعال بودن تمام باجه‌ها در شعب گله می‌کند و معتقد است زمانی که مردم در شعبه منتظر انجام خدماتشان هستند کارمندان بانک‌ها بعضا در حال تلفن صحبت کردن و گفتگو با یکدیگر می‌باشند و از پاسخگویی به مردم امتناع می‌کنند. همچنین از ساعت یک و نیم به بعد اکثر باجه‌ها تعطیل می‌شود و کارمندان کارهای خود را انجام می‌دهند.

آقای انصاری که به گفته خود ساکن آلمان است و فقط تابستان‌ها به ایران می‌آید از قیاس بانکداری ایران با آلمان می گوید و تاکید دارد: در ایران برای انجام خدمات بانکی بیشتر باید وقت بگذاری اما در آلمان اصلا این وضعیت مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت شلوغی رفتار کارمندان بانک بد می‌شود گفت: البته نباید از این نکته غافل شد که علت عصبانیت کارمندان بانک این است که معمولا در زمان شلوغی چند مشتری همزمان به سراغ وی رفته و از او سوالات مختلف می‌پرسند، طبیعی است که در این حالت کارمند بانک رفتار غیرعادی داشته باشد.

* انتقاد یک مشتری از بانک‌ها: با صدای بلند اطلاعات بانکی مردم را مطرح نکنید

آقای انصاری معتقد است در ایران و به ویژه در بانک‌ها نه مردم و نه کارمندان رعایت حال یکدیگر را نمی‌کنند و همه دوست دارند اول کار خودشان انجام شود؛ وی همچنین بلند صحبت کردن کارمندان و مشتریان در هنگام انجام خدمات بانکی را از دیگر نکات منفی بانکداری ایران می‌داند و می‌گوید نباید اطلاعات بانکی با صدای بلند در شعبه مطرح شود بلکه کارمندان باید خدمات بانکی مردم را با آرامش و صدای پایین انجام دهند.

خانم مشتاق مشتری دیگر نظام بانکی است که مهمترین مشکل بانک‌ها را سودهای بالای تسهیلات بانکی می‌داند و می‌گوید وقتی می خواهیم از بانک وام دریافت کنیم باید علاوه براینکه ضامن‌های متعدد از نوع کارمند دولتی داشته باشیم سود فراوانی هم در ازای این تسهیلات برگردانیم که این مشکل بسیار بزرگی است.

* سود وام‌های بانکی بالاست/ مردم توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند

وی با بیان اینکه مردم معمولا برای رفع مشکل خود نسبت به دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند افزود: این درحالی است که بانک‌ها با خونسردی تمام و گذراندن وقت زیاد به خواسته مردم درباره دریافت تسهیلات پاسخ می‌دهند و همین طولانی شدن زمان و گذاشتن خان‌های متعدد پیش پای مردم باعث می‌شود که بعد از مدتی دریافت وام به صورت کلی از برنامه‌های مردم کنار گذاشته شود.

وی همچنین این نکته را مورد تأکید قرارداد که بسیاری از مردم قادر به بازپرداخت سودهای بالای وامهای بانکی نیستند و همین مشکل بزرگی را برای مشتریان بانکی فراهم آورده است.

وقتی از تعدادی مردم حاضر در بانک‌ها درباره مشکل‌شان با بانک‌ها در زمینه دریافت تسهیلات سوال کردیم پاسخ جالبی گرفتیم و آن این بود بانک‌ها اصلا وام نمی‌دهند که بخواهیم مشکلی با آنها در این زمینه داشته باشیم؛ این گروه معتقدند ضامن، سفته، چک و وثیقه به صورت کلی مشتریان را از دریافت تسهیلات پشیمان می‌کند.

* و اما گلایه جوانان از وام پر دردسر ازدواج

وام ازدواج و مشکلات مردم برای دریافت این تسهیلات با وجود ورود دولت و اقدامات بانک مرکزی و دیگر بانک ها همچنان به عنوان یکی از مشکلات مردم محسوب می‌شود چرا که تعدادی از مشتریان بانکی می‌گویند با وجود اینکه مدتهاست در سامانه ازدواج ثبت نام کرده‌اند هنوز نوبتشان نرسیده که این تسهیلات را دریافت کنند.

همچنین گروه دیگری که مورد موافقت سامانه برای دریافت تسهیلات قرار گرفته‌اند می‌گویند وقتی برای دریافت این وام به شعبه مراجعه می‌کنیم رئیس شعبه می‌گوید باید دو ضامن شاغل دارای جواز کسب و همچنین بدون چک برگشتی برای هر یک از زوج‌ها به بانک معرفی شود و این آغاز مشکلات جدید جوانان برای دریافت این تسهیلات محسوب می‌شود.

یکی دیگر از مردم حاضر در شعب نظام بانکی می‌گوید برخی از بانک‌ها هستند که به ازای سپرده گذاری به مردم وام می‌دهند و می‌گویند ما در قبال این وام از شما سود نمی‌گیریم اما این درحالی است که همین بانک‌ها به مشتری قید می‌کنند که سپرده آنها باید تا پایان بازپرداخت تسهیلات در بانک باقی بماند نکته اینجاست که سود این سپرده به جیب بانکی می‌رود که مدعی است که از مردم بابت پرداخت تسهیلات سود نمی‌گیرد.

* پیامک‌هایی که صدای مردم را در آورد

پیامک‌های بانک‌ها از دیگر گله‌های مردم است بخصوص وقتی اینکه این پیامک‌ها پیش از موعد سررسید قسط به دست مشتریان برسد.

خانم محمدی یکی از مشتریان نظام بانکی است که از این پیامک‌ها گله می‌کند و می‌گوید بانک‌ها هنوز مهلت قسط نرسیده پیامک می‌زنند که نسبت به پرداخت اقساط اقدام کنند اما جالب اینجاست که همین بانک‌ها هیچ برخوردی با دانه درشت‌ها انجام نمی‌دهند و این نکته به جوکی در سطح جامعه تبدیل شده است.

نکته دیگر این است که باوجود افزایش خدمات بانکداری الکترونیک رقابت بانک‌ها در خدمات پیامکی و موبایل بانک و تلفن بانک و ... کماکان نقاط ضعف در برخی بانک‌ها مشاهده می‌شود که مهمترین آن از دید مردم تأخیر در ارسال پیامک‌های برداشت و دریافت وجه به مشتری می‌باشد.

* وقتی عابربانک‌ها اسکناس پاره به مردم می دهند!

دریافت اسکناس‌های کهنه و بعضا پاره از دستگاه‌های خودپرداز یکی دیگر از مشکلاتی است که مردم از آن به عنوان نقطه ضعف بانک‌ها یاد می‌کنند و می‌گویند جا دارد بانک‌ها اسکناس‌های نو را در دستگاه‌های خودپرداز برای رفع نیاز نقدی مردم قرار دهند و از توزیع اسکناس کهنه در جامعه خودداری کنند.

جریمه دیرکرد یکی دیگر از نقاط قابل انتقاد نظام بانکی است که مردم به آن اشاره می‌کنند و می‌گویند وقتی یک روز قسط وام عقب بیفتد نه تنها به ضامن زنگ می‌زنند بلکه خیلی سریع جریمه دیرکرد را به روز و ساعت محاسبه و از حساب مشتری کسر می‌کنند. این درحالی است که انتظار داریم ضابطه مشخصی برای این جرایم تدوین شود.

* تبعیض بازهم دردسر شد/ بانک‌ها با مشتریان دُردانه خود چه برخوردی دارند؟

یکی از دغدغه‌های مردم که در این گزارش به آن پی بردیم تفاوت در برخورد کارکنان بانک با مشتریان است. موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که برخی کارمندان بانک‌ها مشتریان قدیمی و فعال خود را در قیاس با سایر مشتریان در اولویت قرار می‌دهند به گونه‌ای که اگر تعداد زیادی از مشتریان در نوبت باشند و کارکنان بی توجه از سپری شدن وقت آنها، یکی از همین مشتریان قدیمی به شعبه بیاید بلافاصله با استقبال گرم همین کارمندان خونسرد مواجه شده و در اسرع وقت و خارج از نوبت کار این گروه محدود انجام می‌شود.

* درد مشترک مردم و فعالان اقتصادی/ "بانک‌ها وام نمی دهند"

در گفت‌وگو با مردم درباره مشکلاتشان با بانک‌ها به این نکته رسیدیم که مردم نیز مانند بخش خصوصی و دولتی این انتقاد را از بانک‌ها دارند که "بانک‌ها وام نمی‌دهند" و یا "سود وام بانک‌ها بالاست" . بنابراین مردم و فعالان اقتصادی یک درد یا بهتر بگوییم انتقاد مشترک از نظام بانکی دارند که انتظار می رود یک روز باید این درد به سرانجام برسد و مسئولان به این انتقاد مهم توجه کرده و سیاستی مناسب برای آن اتخاذ کنند.

*** توجه توجه ****

از آنجایی که در این گزارش یکی از مهمترین انتقادات به بانکی‌ها برخورد بد کارمندان با مردم و غیرفعال بودن باجه‌های شعب بود لازم است این نکته را یادآوری کنیم که خدمات بانکی طی سال‌های گذشته با سرعت بالایی رشد یافته و همین رشد و استفاده از تکنولوژی باعث توسعه بانکداری الکترونیک در کشور و به دنبال آن کاهش رفت و آمد مردم به داخل شعب شده است. اما از آنجایی که طبق گفته های مردم بعنوان مشتریان اصلی بانک‌ها کماکان در مراجعات حضوری به شعب ضعف‌هایی وجود دارد بهتر است که بانکداران این اندک ضعف‌ها را برطرف کنند تا دیگر چنین انتقاداتی به آنها وارد نشود. http://hadidnews.com/vdcc4sq1.2bqsx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما