تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
وزیر اقتصاد معتقد است هر آنچه در قانون بودجه به عنوان یارانه پیش‌بینی شده بود، پرداخت شده است اما وزیر و معاون توسعه مدیریت،منابع وامور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی این هستند که تاکنون یک ریال تحت عنوان یارانه تولید پرداخت نشده است.
یارانه تولید از راه می‌رسد؟
به گزارش حدیدنیوز «هدفمندی یارانه‌ها حرکت قشنگی بود و مجلس از برنامه دوم و سوم به دنبال تحقق آن بود. اما ای کاش در اجرا همان‌طور که مجلس تصویب کرده بود، پیش می‌رفت چرا که قرار بود در هدفمندی‌ها به تولید هم برسیم.

هدفمندی یارانه عدالت بود و چون مصوبه مجلس و قانون است باید ادامه پیدا کند اما باید قانون را با دقت اجرا کرد و نواقص گذشته را جبران و اشکالات قبلی را رفع کرد.»

این‌ها بخشی از وعده‌های تبلیغاتی بود که حجت الاسلام روحانی پیش از رئیس‌جمهور شدن سر داده بود؛ وعده‌ای که با ۲۰ ماه از روی کار آمدن دولت هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است.

براساس مصوبه هیات دولت، مقرر شد ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از سهم ۱۰ هزار میلیارد تومانی بخش تولید، حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف سوخت از محل فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها که در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی شده بود، به این بخش تخصیص یابد.

این تصمیم در شرایطی از سوی هیات دولت صورت گرفته شد که عدم تمایل دولت قبل به پرداخت سهم این بخش از محل هدفمندی یارانه‌ها سبب شد تا این بخش با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود؛ این در حالی است که با گذشت ۱۰ ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز خبری از یارانه بخش تولید نیست!

براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، قرار بود تا بخشی از درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت‌ها تحت عنوان یارانه به بخش تولید اختصاص داده شود اما دولت نتوانست آن طور باید و شاید توجهی به بخش تولید داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشت که عدم تخصیص یارانه به بخش تولید افزایش هزینه‌های تولیدی برای بنگاه‌ها و کارخانجات را در پی خواهد داشت که این موضوع نه تنها باعث افزایش قیمت محصول این بنگاه‌ها خواهد شد بلکه قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و خارجی را نیز کاهش خواهد داد.

افزایش هزینه تولیدی، افزایش قیمت را به همراه خواهد داشت که در ادامه شاهد کاهش تقاضا خواهیم بود و در نهایت این عوامل، ورشکستگی برخی از بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی رقم خواهد خورد.

هرچند که نگاه ویژه به یارانه تولید در اقتصاد کشور مهم و تاثیرگذار است اما وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که هنوز یارانه‌ای برای تولید دریافت نکرده‌ایم.

محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا پس از گذشت ۱۰ ماه از سال هنوز یارانه‌ای به بخش تولید تعلق نگرفته است، می‌گوید: این موضوع را از دکتر نوبخت جویا شوید چرا که دست ما نیست تخصیص با وی است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم تا یارانه را دریافت کنیم، می‌افزاید: در این خصوص باید بگویم که هنوز زورمان نرسیده است.

نعمت‌زاده خاطر نشان می‌کند: در دولت تصویب شد ۱۲۰۰ میلیارد تومان به صنعت و ۱۰۰ میلیارد تومان برای پشتیبانی صادرات در نظر گیرند که هیچ کدام هنوز نهایی نشده است.

نعمت‌زاده در حالی این سخنان را گفته که محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کنفرانس اقتصاد ایران با اشاره به آخرین پرداخت‌ها در یارانه تولید گفته بود که بخش صنعت تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است!

این در حالی است که وزیر اقتصاد معتقد است هر آنچه در قانون بودجه به عنوان یارانه پیش‌بینی شده بود، پرداخت شده است اما وزیر و معاون توسعه مدیریت،منابع وامور استان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی این هستند که تاکنون یک ریال تحت عنوان یارانه تولید پرداخت نشده است.

هرچند یکی از اعضای دولت می‌گوید که یارانه پرداخت شده و عضو دیگری از دولت این موضوع را تکذیب می‌کند، یکی دیگر از اعضای دولت به تازگی از تخصیص یارانه برای تولید خبر داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌‌وگو با فارس، در مورد یارانه تولید در هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشته که بنا به تاکید رئیس‌جمهور، تا پایان سال هزار میلیارد تومان یارانه بخش تولید پرداخت خواهد شد.

علی طیب‌نیا می‌گوید:‌ یارانه تولید بیشتر در قالب کمک به سود تسهیلات پرداخت می‌شود که این تصمیم دولت در قالب وجوه اداره شده است.

به هر حال جنجال بر سر دادن یا ندادن یارانه تولید همچنان ادامه دارد اما باید به نظاره نشست که وعده وزیر اقتصاد تا پایان سال محقق خواهد شد تا چرخ‌های تولید به حرکت در آید یا خیر؟ http://hadidnews.com/vdcc4sq1.2bqio8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما