تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
بودجه كشور كه هميشه بر اساس پيش بيني فروش نفت برنامه ريزي مي شد با تهديدها و فرصت هاي بسياري رو به رو است.
ابزارهاي مالياتي به كمك بودجه سال ۹۴ مي آيند
دولت يازدهم امروز لایحه بودجه تدوین شده سال ۱۳۹۴ را پس از تدوين تقديم نمايندگان مجلس مي كند. اما بودجه كشور كه هميشه بر اساس پيش بيني فروش نفت برنامه ريزي مي شد با تهديدها و فرصت هاي بسياري رو به رو است. این در حالی است که جمشید پژویان معتقد است راه‌های دیگری نیز غیر از نفت برای جبران كسري بودجه وجود دارد.

به گزارش حدیدنیوز، دولت يازدهم امروز لایحه بودجه تدوین شده سال ۱۳۹۴ را پس از تدوين تقديم نمايندگان مجلس مي كند. اما بودجه كشور كه هميشه بر اساس پيش بيني فروش نفت برنامه ريزي مي شد با تهديدها و فرصت هاي بسياري رو به رو است. مدتي است كه بازار جهاني نفت دست خوش تغييراتي شده و قيمت نفت و كاهش ميزان فروش آن در بازارهاي جهاني نگراني هاي بسياري را در مورد چند و چون بودجه و اثرات نوسانات بازار نفت آن بر اقتصاد كشور را به ارمغان آورده است.

جمشيد پژويان كارشناس اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ايران آنلاين گفت: كاهش بهاي نفت در بازارهاي جهاني قطعا بر روي بودجه سال آينده تاثير گذار است اما نمي توان گفت كه اين موضوع بر كدام بخش تاثير بيشتري دارد.

وي افزود: بودجه به صورت كلي ديده مي شود و يكي از مشخصات اصلي و اساسي آن يك كاسه بودن آن است. در نتيجه كاهش فروش نفت و كاهش قيمت آن در تمامي بخش هاي بودجه اعمال نفود مي كند.

اين كارشناس اقتصاي با اشاره به اينكه كسري بودجه نتيجه تراز حساب دولت است،‌اظهار داشت:نمي توان دليل اصلي كسري بودجه را كاهش قيمت نفت عنوان كرد. دولت مي تواند با افزايش درآمدهاي مالياتي اين كسري را جبران كند.

پژويان ادامه داد:دولت با استفاده از ابزارهايي مانند ماليات بر ارزش افزوده و و درآمدهاي مالياتي مي تواند چاره اي براي اين جريان بينديشد اما نمي توان در مورد اثرات منفي كاهش قيمت نفت بر بودجه كشور خوش بين بود.

وي در پايان خاطر نشان كرد: مالیات‌های استانی و محلی مدت‌هاست که از نظرها دور افتاده است. باید با سازوکاری چه با وجود سازمان برنامه، چه در نبود آن برای کاستن از هزینه‌های دولت که دلیل اصلی کسری بودجه همیشگی دولت ایران بوده، فکری اندیشید. ابزار مالیات‌ها و مخصوصا این نوع از مالیات‌های محلی نباید از نظر سیاستگذاران فراموش شود. http://hadidnews.com/vdcc4pq1.2bqse8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما