تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۵
دولت امریکا مایل به برقراری برخی تماس های مستقیم با تیم ایرانی در نیویورک است.
احتمال مذاکره مستقیم ایران و امریکا در نیویورک
 تیمی در داخل ایران مایل به تقویت این سناریو است که مذاکره مستقیم با امریکا برای پیشرفت در مذاکرات هسته ای و پرونده سوریه ضروری و اجتناب ناپذیر است.

به گزارش حدیدنیوز، برخی گزارش ها نشان دهنده آن است که دولت امریکا مایل به برقراری برخی تماس های مستقیم با تیم ایرانی در نیویورک است اما درباره چگونگی و سطح آن هنوز تصمیم گیری نکرده است.



برخی کارشناسان در تهران می گویند دولت امریکا به ۶ دلیل تصور می کند امکان یک تماس مستقیم با تیم ایرانی در نیویورک وجود خواهد داشت:



۱- نخست اینکه در یک ماه گذشته درباره مسئله هسته ای و مسئله سوریه مکاتبات و تماس هایی میان ایران وامریکا وجود داشته است. همانطور که سوزان مالونی روز ۲۴ شهریور در وب سایت بروکینگر نوشته، ارزیابی امریکا این است که اراده ایران برای مذاکره مکتوب می تواند به مذاکره مستقیم رودررو هم تبدیل شود. رد و بدل شدن پیام میان ایران و امریکا و نامه نگاری دو طرف، هم از سوی ایران و هم از سوی امریکا تایید شده است.



۲- حسین موسویان از چهره های نزدیک به حسن روحانی که اخیرا در امریکا به سر می برد روز ۲۴ شهریور در مقاله ای در پایگاه اینترنتی المانیتور نوشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه مذاکره با امریکا را به حسن روحانی داده است. ارزیابی امریکایی ها این است که موسویان اکنون نقش نوعی کانال نیمه رسمی برای انتقال مواضع روحانی به امریکا را ایفا می کند و بنابراین روحانی مجوز مذاکره مستقیم را دریافت کرده است.



۳- روسای جمهور روسیه و چین در دیدارهای اخیر خود با حسن روحانی وی را تشویق کرده اند که مستقیما با امریکا گفت وگو کند. روسیه و چین این موضوع را به امریکا منتقل کرده اند.



۴- تجربه سوریه به امریکا نشان داده است که فارغ از موضوع هسته ای، اگر حتی فقط به دنبال حل مسئله سوریه هم باشد، ناچار از برقراری تماس با ایران است.



۵- جواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی در گفت وگو با المیادین رسما اعلام کرده است که ایران آماده اعتمادسازی با امریکاست.



۶- ایران مذاکره مستقیم با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در نیویورک را پذیرفته است.



تفسیر امریکا از مجموعه این شواهد این است که امکان دارد نوعی تماس مستقیم میان ایران و امریکا در نیویورک انجام شود.



روزامه انگلیسی گاردین نخستین منبعی بود که خبر داد احتمال دارد روحانی با باراک اوباما ملاقات کند. این خبر به سرعت هم از جانب ایران و هم از جانب امریکا تکذیب شد. مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که تیم ایران هیچ برنامه ای برای ملاقات با هیچ مقام امریکایی ندارد و کاخ سفید هم در بیانیه ای گفت که اوباما برنامه ای برای دیدار با روحانی ندارد.



با این حال، به نظر می رسد تیمی در داخل ایران مایل به تقویت این سناریو است که مذاکره مستقیم با امریکا برای پیشرفت در مذاکرات هسته ای و همچنین مذکرات پرونده سوریه ضروری و اجتناب ناپذیر است.



این تیم تصور می کند مخالفت با این موضوع در افکار عمومی ایران هزینه دار خواهد بود.



لازم به ذکر است موضوع رسمی نظام جمهوری اسلامی درباره عدم مذاکره مستقیم با امریکا که از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده هیچ تغییری نکرده است.



منبع: ایران هسته ای http://hadidnews.com/vdcc4mqi.2bqps8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما