تاریخ انتشار :شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۹
ضعف اقتصاد جهانی و تصمیم مبهم فدرال رزرو رقم زد

چنددستگی معامله‌گران در بازارهای نفت و طلا

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.
چنددستگی معامله‌گران در بازارهای نفت و طلا
به گزارش حدیدنیوز، در پایان معاملات هفتگی، شاخص کل بورس برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت و با افت ۲/۲ درصدی در مقیاس هفتگی در کمتر از ۷۰ هزار واحد باقی ماند. در این شرایط، حجم و ارزش معاملات نیز نسبت به یکی، دو ماه گذشته افت قابل توجهی را تجربه می‌کند. از بین رفتن موج خوش‌بینی به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌ای که با کاهش شدید قیمت نفت همسو شد، مهم‌ترین عوامل افت قیمت‌ها در بازار سهام محسوب می‌شوند.



با این حال، کارشناسان معتقدند حداقل در کوتاه‌مدت، کاهش قیمت نفت نمی‌تواند این افت شدید قیمت سهام را توجیه کند و در نتیجه این هیجان است که باعث کاهش شاخص به زیر ۷۰ هزار واحد شده است. در این شرایط شاید رفع ابهام از وضعیت صنایع بزرگی مثل پتروشیمی‌ها، پالایشگاهی‌ها و معدنی‌ها بتواند وضعیت رکودی بازار سهام را تغییر دهد.

بازار ارز



رشد خزشی در بازار ارز
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا برای چهارمین هفته متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد و این بار با رشد ۶/۲ درصدی به قیمت ۳هزار و ۵۲۵ تومان معامله شد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد دلار با تغییر کانال، این بار محدوده ۳۵۰۰ تومانی را برای حرکت خود انتخاب کرده است. گرچه قیمت دلار جهش‌های روزانه شدیدی را تجربه نمی‌کند؛ اما عملکرد آن در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد قیمت‌ها با رشد ملایمی مواجه هستند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نگاه گاوی (انتظار افزایش قیمت) در بازار ارز تقویت شده است و همین موضوع سبب می‌شود توجه به عوامل افزایش قیمت بیشتر شود. در این میان می‌توان به روند کاهشی قیمت نفت، نگرانی درخصوص کسری بودجه و ضعف بازار رقیب سهام اشاره کرد که همگی سبب می‌شوند تا معامله‌گران انتظار افزایش قیمت‌ها را داشته باشند.

بازار سکه



سکه با دلار همگام شد
در پایان معاملات هفتگی، هر سکه طرح جدید رشد ۱/۲ درصدی را تجربه کرد و بالای یک میلیون تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت طلای جهانی افت ۱/۲ درصدی را در این مدت به ثبت رساند و این افزایش ۶/۲ درصدی دلار بود که سبب رشد قیمت سکه در بازار داخل شد. به این ترتیب، حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی سکه) که دو هفته پیش در بازار سکه وجود داشت، طی هفته گذشته تخلیه شد. در این شرایط، در بازار ارز انتظار افزایش قیمت بیشتر است که می‌تواند اثر مثبتی بر قیمت سکه داشته باشد. از سوی دیگر، بازار طلای جهانی در مقابل عوامل منفی مقاومت مناسبی نشان می‌دهد و حاکی از آن است که برخلاف یکی، دو ماه گذشته، اکنون انتظار کاهش قیمت طلای جهانی در میان معامله‌گران کاهش یافته است.

بازار طلای جهانی



پیش‌بینی‌های متفاوت از آینده قیمت طلا
در نشست فدرال رزرو گرچه اوضاع اقتصادی آمریکا مناسب ارزیابی شد، اما با توجه به قیمت پایین نفت و اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی، تصمیم‌گیری در خصوص افزایش نرخ بهره به نشست‌های آتی موکول شد. بنابراین، به‌رغم رشد بازارهای سهام و شاخص دلار آمریکا، طلای جهانی محدوده ۱۲۰۰ دلاری خود را حفظ کرد. علت این امر افزایش تقاضا از سوی افراد محافظه‌کار است (نگرانی از اوضاع اقتصاد اروپا و آسیا). در این شرایط، شرکت‌های مطرح بین‌المللی در پیش‌بینی‌های جدید خود، محدوده وسیعی، از ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دلاری را برای اونس در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی کردند که بیانگر دو نکته مهم است؛ نخست اختلاف نگاه‌ها در خصوص اوضاع بازار طلا و دوم تعدیل مثبت پیش‌بینی‌ها نسبت به ماه‌های گذشته (در آن زمان، طلای ۹۰۰-۸۰۰ دلاری نیز برای سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی شده بود، اما اکنون خوش‌بینی‌ها افزایش یافته است).


بازار اوراق مسکن



حرکت «تسه»ها روی خط صاف
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با افت آرام ۱/۱ درصدی مواجه و در نهایت به قیمت ۸۳ هزار و ۵۹۵ تومان معامله شدند. مشاهده می‌شود اوراق مزبور در کانال ۹۰-۸۰ هزار تومانی وضعیت باثباتی پیدا کرده‌اند و برخلاف سایر بازارهای داخلی وضعیت کم‌نوسانی را سپری می‌کنند. در واقع، عمده نوسانات در بازارها را افراد با نگاه کوتاه‌مدت رقم می‌زنند؛ این افراد که به نوسان‌گیران بازارها شهرت دارند عموما سرمایه‌های خردی دارند. بر این اساس، بازار مسکن کمتر مورد هجوم این دسته افراد قرار می‌گیرد و در نتیجه تداوم رکود در بازار مسکن موجب ثبات نسبی قیمت «تسه»ها نیز شده است. به عبارت دیگر، با نزدیک شدن به فصل زمستان، رکود در بازار مسکن تداوم می‌یابد؛ بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت رشد تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن را نیز شاهد باشیم.

بازار نفت



سردرگمی در شناسایی کف قیمت نفت
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه قیمت نفت نوسانات زیادی را تجربه کرد که نبود نگاه واحد میان معامله‌گران را نشان می‌دهد. از طرفی، عده‌ای معتقدند مازاد عرضه همچنان حاکی از وضعیت «خرسی» (انتظار افت قیمت) در این بازار است. از سوی دیگر، برخی به عوامل پنهان موجود در عرضه و تقاضای نفت اشاره می‌کنند که عموما با تاخیر منعکس می‌شوند؛ بنابراین، گرچه در کوتاه‌مدت (حدود ۶ ماه) افت بیشتر قیمت نفت محتمل است، اما در بلندمدت آشکار شدن این آثار، از ریزش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. این تفاوت در ارزیابی اوضاع بازار می‌تواند رشدهای روزانه قیمت نفت را نیز توجیه کند، به طوری که برخی معامله‌گران قیمت نفت را در کف می‌بینند و با ورود خود، شوک موقتی به قیمت‌ها وارد می‌کنند، اما در ادامه عدم همراهی کلیت بازار با این روند، مجددا موجب افت قیمت‌ها می‌شود.


http://hadidnews.com/vdcc4mq1.2bqs08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما