تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۱
بازخوانی تناقض‌های رفتاری یک جریان نسبت به لیدرش

عارف خوب است به شرطی که نباشد!

"عارف انصراف داد"انتشار این خبر سبب موج رسانه‌ای شد. چرا که عنوان کرده بود تا آخرین روز در رقابت حضور خواهم داشت.
عارف خوب است به شرطی که نباشد!
 «محمدرضا عارف انصراف داد» انتشار این خبر سبب بروز موج رسانه‌ای شد. چرا که وی عنوان کرده بود تا آخرین روز انتخابات در رقابت حضور خواهد داشت و کناره‌گیری نخواهد کرد.

به گزارش حدیدنیوز، محمدرضا عارف چهره میانه‌رویی که در ظرف یک ماه اوج و فرودی سخت را تجربه کرد این روزها چشم به در کابینه یازدهم دوخته است. او که مواضع تند همفکرانش را در کوران انتخابات چشید اکنون دفترش را به محلی برای آینده وزارت علوم تبدیل کرده و به جای گرفتن پست مستقیم در حال چینش روسای دانشگاه‌های کشور است تا از این طریق بتواند هم حزب فراگیرش را از کادر برخوردار سازد هم به کادرسازی‌های جدید رو بیاورد.اکنون سوال این است که چرا همفکرانش نسبت به او اینقدر نظرات متضاد و گاه متناقض داشته و دارند. آنجا که برخی از چهره‌های همفکرش در زمان انتخابات نقدهایی را به حضورش در ماراتن انتخابات داشتند و او را نه تنها کاندیدای اصلی این حزب بلکه حتی او را اصلاح‌طلب هم نمی‌دانستند.

**دوستانش چه ایرادی به او می‌گرفتند؟

حضور چهره‌ها در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری زمانی به صورت جدی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت که احراز صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان اعلام شد. در آن زمان در اردوگاه اصولگرایان کاندیداها و گروه‌ها مشخص شدند و فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شد، اما در اردوگاه اصلاح‌طلبان وضعیت به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد. با وجود اینکه حسن روحانی که به لحاظ نسبت‌شناسی سیاسی تفاوتی بنیادی با جریان اصلاحات دارد، در این رقابت حاضر شده بود برخی از چهره‌های مربوط به جریان اصلاح‌طلبی وی را مورد تایید این گروه دانسته و به انتقاد از تنها کاندید جریان خود عارف،پرداختند. منتقدین بر این عقیده بودند که عارف توان حضور به عنوان رئیس‌جمهور در عرصه اجرایی کشور را ندارد و اگر با حضور عارف درانتخابات فردی اصولگرا پیروز انتخابات باشد، هزینه این شکست متوجه عارف خواهد بود.همچنین بر این تاکید داشتند که وی یک اصلاح‌طلب واقعی نیست و مواضع روشنی نسبت به روش‌ها و خواسته‌های این جریان اتخاذ نمی‌کند. از این رو تاکید داشتند که بهتر است عارف از رقابت انتخابات کناره‌گیری کند.

در همان ایام محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب و خواهرزاده آقای خاتمی به صراحت تاکید کرد که«عارف کاندیدای جریان اصلاح‌طلب نیست.» او گفت: «عارف می‌تواند مانند همه مردم در انتخابات شرکت کند اما این حضور به معنای اجماع اصلاح‌طلبان نیست.» صادق زیباکلام نیز در انتقاد به نوع مدیریت عارف و عدم توان وی برای مدیریت اجرایی کشور در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر عنوان کرد: «اگر یک نفر از بین آقایان عارف و روحانی پیروز شوند وقتی بعد از ۲۴ خرداد ماه بخواهند کابینه خود را تشکیل دهند با کوهی از دیوارهای بتن آرمه مواجه خواهند شد. ترس بنده از این است که اگر آقای عارف انتخاب شود، از همان اول به سرنوشت ۲ خرداد ۷۶ دچار شویم که دولت فلج شود و کاری از پیش نرود.»موسوی خوئینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز نیز که از او به عنوان مرد خاکستری جریان اصلاحات یاد می‌شود،در همان ایام انتقادات تندی را متوجه دکتر عارف کرده و مواضع او را سودجویانه ‌دانست!

**عارف یک سر و گردن بالاتر از روحانی بود اما...

«محمدرضا عارف انصراف داد» انتشار این خبر سبب بروز موج رسانه‌ای شد. چرا که وی عنوان کرده بود تا آخرین روز انتخابات در رقابت حضور خواهد داشت و کناره‌گیری نخواهد کرد. اما در حالی که برای انجام پروژه‌های تبلیغاتی خود برنامه‌ریزی انجام می‌داد، انصراف خود را اعلام کرد. در همان زمان بود که موج تقدیر‌ها و تشکر‌ها از عارف از سوی کسانی آغاز شد که تا چند روز قبل از انصراف وی را مورد انتقاد قرار می‌دادند.محمدرضا تابش که پیش از این حضور او را به عنوان نماینده اصلاح‌طلبان رد کرده بود در چرخشی معنی دار و در گفت‌وگو با خبرآنلاین، از حضور و تلاش محمدرضا عارف تقدیر کرد. زیباکلام نیز بعد از کناره‌گیری عارف با اشاره به اینکه نمی‌شد روحانی به نفع عارف کنار برود عنوان کرد: «به نظر من عارف از خیلی جهات یک سر و گردن بالاتر از روحانی بود، دانشگاهی بود دنبال آزادی بیان و آزادی اندیشه احزاب بود اما الان اول زمستان هستیم.»

بسیاری همان زمان نوشتند که اگر عارف کنار نمی‌رفت زرادخانه رسانه‌ای افراطیون و تندروهای همان جناح او را چنان می‌نواختند که دیگر عزم حضور پررنگ‌تر در عرصه سیاسی نکند.به همین خاطر بود که گفته شد «عارف کنار نرفت،کنار گذاشته شد» و این کنار گذاشتن نه فقط برای آن زمان که حتی پس از تشکیل کابینه روحانی نیز ادامه خواهد داشت. چرا که گفته شده است تاکنون هیچ صحبت جدی با او برای حضور در کابینه یازدهم نشده است. حتی در لیست‌هایی که رسانه‌های اصلاح‌طلب از کابینه احتمالی روحانی ارائه می‌کنند نامی از او به چشم نمی‌خورد اگر چه شنیده شده او خود بسیار از این ماجرا دلگیر است ولی گویا دکتر روحانی چندان تمایلی به حضور عارف به عنوان معاون اول ندارد.از او بیشتر نقش ریش سفیدی و مشاورت انتظار دارند نه مدیریت اجرایی به همین خاطر منتقدینش در میان جناح اصلاح‌طلب بر این باورند که او انسان خوبی است اما به شرط آنکه مشاور بماند. http://hadidnews.com/vdcc4iqi.2bq148laa2.html
منبع : تهران امروز
نام شما
آدرس ايميل شما