تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۵
صنعت خودروسازی بدون حضور خارجی ها چه خواهد کرد؟

اما و اگرهایی که توافق نیمه تمام هسته ای برای اقتصاد ایجاد کرد

شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی یک گام دیگر به صنعت نفت و گاز ایران نزدیک‌تر شده‌اند و منتظر این هستند که در صورت لغو نهایی تحریم‌ها مجددا وارد همکاری‌های مشترک نفتی با تهران شوند.
اما و اگرهایی که توافق نیمه تمام هسته ای برای اقتصاد ایجاد کرد
به گزارش حدیدنیوز، همین چند وقت پیش بود که با جدی شدن زمزمه های توافق هسته ای با ایران، رویترز در گزارشی خبر داد ، شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی یک گام دیگر به صنعت نفت و گاز ایران نزدیک‌تر شده‌اند و منتظر این هستند که در صورت لغو نهایی تحریم‌ها مجددا وارد همکاری‌های مشترک نفتی با تهران شوند.

این موضوع اما علاوه بر رویترز، از سوی نشریه انگلیسی زبان العربیه نیز مطرح شد تا شایعات در این خصوص رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

بعد از ان نیز روز به روز اخباری مبنی بر حضور غول های خودرو سازی جهان در ایران به گوش می رسد که هر چند هنوز عملی نشده ، با این حال امیدها را برای شکوفایی صنعت خودروی ایران بیشتر کرده است.

، بهمن ماه سال گذشته بود که مدیرعامل ایران خودرو از اخذ قرارداد با شرکت های فرانسوی خبر داد و هر چند از این شرکت ها نام نبرد اما کارشناسان می گویند منظور وی پژو و رنو بوده است.

یکه‌زارع در مورد وضع همکاری با خودروسازان فرانسوی تاکید کرد: همان شرکتی که در حال حاضر در سکوت بیشتری به سر می‌برد شاید به یکی از پرکارترین شرکت‌ها در ایران تبدیل شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات با این شرکت طی روزهای آینده نهایی خواهد شد، تاکید کرد: شرکت موردنظر پیش‌تر رغبتی برای سرمایه‌گذاری در ایران نداشت، اما در مذاکراتی که با یکدیگر داشتیم، آنها تقریبا به انجام سرمایه‌گذاری رضایت دادند و قرار است طی ۱۰ روز آینده، مسائل مربوط به نحوه سرمایه‌گذاری در ایران و چگونگی ورود آنها به بازار کشور، نهایی شود.

از سوی دیگر شرکت آلمانی بنز نیز این روزها در دسته خودروسازانی قرار گرفته که نسبت به حضور دوباره در ایران ابراز تمایل کرده است. این شرکت که پیش‌تر با ایران‌خودرو دیزل همکاری می‌کرد در سال ۸۹ و قبل از وضع تحریم‌های رسمی علیه صنعت خودرو کشورمان، از همکاری با این شرکت تابعه ایران‌خودرو دست کشید، این در حالی است که بازار خودروی ایران طی این سال‌ها همچنان شاهد حضور مدل‌های متفاوت و به روز بنز بوده است.

حالا اما بعد از گذشت ماه ها از توافق ژنو و نهایی نشدن آن ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در مراسم رونمایی از تولید ۲۰۶ تیپ۲ گفته: پژو باید بداند تنها در صورتی می‌تواند بار دیگر به بازار ایران بازگردد که در صنعت خودروی ایران سرمایه‌گذاری کند.

درخواست خودروسازان داخلی برای سرمایه‌گذاری شرکای خارجی در ایران در حالی است که طرف‌های خارجی برای شفاف کردن مذاکرات خود با خودروسازان به رفع تحریم‌ها علیه صنعت خودرو اکتفا نکرده‌اند و همچنان در انتظار روشن شدن نتایج قطعی مذاکرات هسته‌ای و شرایط بین‌المللی ایران هستند.

در هر حال اگرچه به گفته خودروسازان اعمال تحریم علیه صنعت خودرو آنها را خودکفاتر از گذشته کرده است و یکه‌زارع نیز در این زمینه تاکید کرد ه:برنامه‌های صنعت خودرو با فرض ادامه شرایط تحریم تنظیم شده است، اما واقعیت صنعت خودرو در دنیا این است که پیشبرد برنامه‌هایی برای تنوع محصول یا تولید بدون همکاری یا همفکری یک شریک خارجی ممکن نخواهد بود.

با این حال اما هر چند غول های خودرو سازی جهان مانند غول های نفتی برای حضور در ایران اظهار تمایل کرده اند اما به نظر می رسد تا توافق هسته ای حاصل نشود پرده های احتیاط کنار نخواهند رفت و خبری از شرکت های خارجی در ایران نخواهد بود و این در حالی است که به نظر می رسد اقتصاد ایران برای حضور این شرکت ها برنامه ریزی کرده است و سوال اینجاست که اگر توافقی صورت نگیرد تکلیف چه خواهد بود؟! http://hadidnews.com/vdcc4iq1.2bqso8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما