تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۳
فرصتی که برای تسریع ساخت از دست می‌رود

افزایش وام مسکن مهر در انتظار تصمیم بانک مرکزی

سقف تسهیلات فردی مسکن مهر در حال حاضر همچنان ۲۵ میلیون تومان است.
افزایش وام مسکن مهر در انتظار تصمیم بانک مرکزی
در حالی‌ که بهترین زمان برای سرعت دادن به ساخت و ساز مسکن مهر فصل‌های بهار و تابستان بود، دست دست کردن و مخالفت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی با افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر باعث شد کندی روند تکمیل واحدهای مسکن مهر همچنان ادامه یابد.

به گزارش حدیدنیوز، سقف تسهیلات فردی مسکن مهر در حال حاضر همچنان ۲۵ میلیون تومان است و تنها ۴ استان هستند که بر اساس مصوبه دولت دهم سقف تسهیلات مسکن مهر آنها ۳۰ میلیون تومان است.

از زمان بحث افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر که در اواخر سال گذشته از سوی دولت یازدهم به طور جدی مطرح شد ماه‌ها می گذرد و هنوز که هنوز است بانک مرکزی به دلایلی با آن مخالفت می کند، یکی از درخواستهایی که به طور جدی در فصل پاییز به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفت در این کمیسیون همچنان به دلایلی نامعلوم خاک می خورد و حتی خبری از بررسی آن نیست.

افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر اگر چه با ورود به فصل پاییز با نامه‌نگاری‌های آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری با رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اعتباری بانک مرکزی رفته و جدی تر شد، اما ظاهرا تنگ نظری این کمیسیون با تصویب این درخواست باعث شده تا تکمیل واحدهای مسکن مهر هر روز به تاخیر بیفتد.

تسهیلات مسکن مهر یکی از اهرم‌های اصلی برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر است و از آنجا که کمتر از دو هفته به آغاز فصل زمستان باقی مانده، عملا فرصت طلایی برای سرعت دادن به تکمیل این واحدها را از دست دادیم.

از آنجا که آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر شده و در آن نامه نوشت که برای تکمیل واحدهای مسکن مهر چاره‌ای جز افزایش سقف نیست،نشان از ضرورت مسئله برای تاخیر در هر روز واگذاری است.

استدلال‌های آخوندی برای افزایش سقف وام مسکن مهر نشان می دهد که چاره‌ای جز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر نیست، چرا که روند ساخت و ساز ۹۰۰ هزار مسکن مهر شهری و روستایی با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد کند یا متوقف شده است.

تأخیر در تکمیل این واحدهای مسکونی و رها شدن پروژه‌ها به دلیل عدم تزریق اعتبارات جدید علاوه بر اتلاف منابع و تحمیل هزینه‌های اقتصادی بر کشور تبعات و پیامدهای اجتماعی گسترده‌ای را در پی خواهد داشت.

اکثر پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور در مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری هستند که به دلیل افزایش نرخ دستمزد و مصالح ساختمانی پیشرفت آنها کند شده است.

از طرفی هم برای جبران هزینه‌های سازندگان، دستور‌العمل شماره ۳ افزایش قیمت را دولت ابلاغ کرده است، اما طرف تقاضا که مردم هستند تقویت نشده‌اند بنابراین در این خصوص وزارت راه و شهرسازی با تمام قوا بیش از یک سال است که پیگیر افزایش سقف وام از ۲۵ میلیون و ۳۰ میلیون تومان است،اما مخالفت‌های بانک مرکزی با این درخواست عملا چشم دو میلیون متقاضی مسکن مهر را منتظر یک تصمیم که به نفع کشور است گذاشته است.

پیشنهاد مشخص وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ آخوندی به جهانگیری برای برون‌رفت از مشکلات مسکن مهر و جلوگیری از ایجاد نارضایتی با لحاظ سیاست‌های دولت یازدهم مبنی بر عدم افزایش نقدینگی و ضرورت ادامه کار در طرح مسکن مهر را باید به فال نیک گرفت چرا که تصمیم افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان به دلیل بازگشت اقساط منجر به افزایش تورم نمی شود.

وزارت راه و شهرسازی معتقد است اگر سقف تسهیلات مسکن مهر افزایش یابد علاوه بر تکمیل واحدهای مسکونی، محوطه‌سازی و آماده‌سازی پروژه‌ها نیز کمک می‌شود و بر این اساس انتظار است با توجه به پانزدهمین توصیه مقام معظم رهبر در دیدار شهریور ماه با هیأت دولت، بانک مرکزی موضوع را به صورت ویژه بررسی کند و متقاضیان مسکن مهر را از بلاتکلیفی خارج کند.

بر اساس این گزارش، اگر چه از درخواست و دستور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به نامه آخوندی ماه‌هاست که می گذرد بنابراین انتظار می رود بانک مرکزی به توصیه معاون اول رئیس جمهوری روی خوش نشان دهد و حداقل پاسخی مشخص و قانع کننده به او و حتی متقاضیان مسکن مهر بدهد.

جهانگیری بر روی همان نامه به سیف رئیس کل بانک مرکزی این موضوع را متذکر شده بود که با توجه به اهمیت مساله مسکن مهر این موضوع را بررسی و اقدام کنید بنابراین اگر لازم است در این خصوص جلسه بگذارید،آن را در دولت مطرح کنید و نتیجه را هم جواب دهید اما هنوز بانک مرکزی در این خصوص پاسخی نداده است.

در عین حال باید به این وضعیت دشوار تکمیل واحدهای مسکونی مهر عدم تزریق مالی ۷۰۰ میلیارد تومانی قول داده شده از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای تامین آب و برق واحدهای مسکونی مهر را نیز افزود.


http://hadidnews.com/vdcc4eq1.2bqsp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما