تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۱
قضیه خیلی عجیب است یک فعالیت غیرقانونی که میراث ملی و فرهنگی را به تاراج می‌برد سایت‌های آموزشی متعدد دارد!
هنوز هم گنج‌ها به تاراج می‌روند
به گزارش حدیدنیوز به نقل از رویکرد، این بخشی از یک خبر بود؛ فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی سرهنگ کربلایی درباره برخورد با سایت‌های گنج یابی به خبرگزاری مهر گفته که پس از هماهنگی‌هایی که با پلیس فتا شده قرار است سایت‌هایی که در این رابطه فعالیت می‌کنند، مسدود شوند.

همین خبر باعث شد تا روی کیبورد راه بیفتیم و تایپ کنیم: گنج‌یابی! «گنج» را که جستجو می‌دهی نتیجه جستجو در صفحه اول و دوم «گنجور» است؛ نرم‌افزاری که در آن می‌توان اشعار بیش از ۶۳ شاعر پارسی‌گوی را جستجو کرد؛ اما «یابی» را که به آن اضافه می‌کنی یکباره فضا عوض می‌شود و وارد دنیای عجیب و زیرزمینی می‌شوی که خوفناک است؛ قصه مارهای خوابیده روی گنج را که شنیده‌ای؟

در این فضا همه چیز وجود دارد از علوم غریبه گرفته تا طلسم و رمزگشایی، نمادها، دفینه‌ها و هرچه از چشم‌ها پنهان است. انگار که به یک زیرزمین نمور و تاریک سر می‌زنی. برخی از آنها باشگاه گنج‌یابی هستند و در سایت‌هایشان ویدیوهای مختلفی در رابطه با گنج‌یاب یدیده می‌شود که به رمزگشایی آثار، علائم، رموز و اسرار نشانه های گنج و دفینه خدمات آموزشی می‌پردازد و بیشتر یک کار مشاوره ای است و زیر نظر مستقیم استاد «ف.ب» به عنوان اولین مرکز آموزش گنج یابی حرفه ای در ایران، منتشر می‌شود.

قضیه خیلی عجیب است یک فعالیت غیرقانونی که میراث ملی و فرهنگی را به تاراج می‌برد سایت‌های آموزشی متعدد دارد!

اصلا مثل افسانه‌هاست. در یکی از سایت‌ها که نمادهای خطر گنج‌یابی را به جویندگان گنج آموزش می‌دهد نوشته شده که این یک واقیعت است که گنجینه فقط می تواند توسط یک شخص زنده پیدا شود، یعنی مراقب خطرها باشید در نمادهای خطر گنج‌یابی که این سایت منتشر کرده، مواردی مانند: توجه خطر گارد حفاظت!

جنگجویان مرگ و خزانه حفاظت شده نگاه کردن به خزانه از خط چشم، دیده می‌شود که نشان‌دهنده حضور در اماکنی است که از سوی ماموران میراث فرهنگی حفاظت می‌شود و در برخی موارد نمادها کاملا افسانه‌ای است مثل خطر-هیولا، ستاره چهارگوشه خطر قبر و دهان مارزنگی، خطر-زهر و ...

دوباره قصه مار و گنج؛ آن‌قدر نقش مار در گنج‌یابی مهم است که برخی از سایت‌ها بخش مهمی دراین زمینه دارند و خرافات و یا علوم غریبه هم برای حل این مشکل! فعال‌اند بنابراین با دریافت پول طلسم‌هایی برای باطل کرده سحر مارها، به جویندگان حریص و ساده‌لوح‌ گنج می‌دهند.

آنها می‌گویند مارها عموما گرما را دوست دارند و چون طلا فلزی است که رسانای خوبی برای گرما است مارها محل گنج و دفینه را برای زندگی خویش انتخاب می‌کنند. بنابراین جویندگان گنج در این گونه سایت‌ها به هم توصیه می‌کنند که در هنگام کاویدن محل دفینه مواظب باشند که با مار برخورد نکنند و بهترین راه مبارزه با مار کپسول یا گازکربنیک است. کافی‌است چند ثانیه روی مار گازکربنیک بپاشید تا مار یخ بزند و ساعت‌ها به خواب فرو ‌رود چون امروزه آتش‌نشانان از این روش برای مارگیری استفاده می‌کنند!

زمانی دکتر سید محمد بهشتی؛ رییس سازمان میراث فرهنگی وقت، در گفتگویی نکته‌ای را برایم گشود او گفت که یک گوهر و اثرتاریخی وقتی از خاک بیرون می‌آید مهم است که همان‌جا کارشناسان میراث و باستان‌شناسان حضور داشته باشند چون برای پیدا کردن تاریخچه آن شی، تمام عناصر موجود در مکان یافت شده مهم‌اند. این که آن اثر در کدام نقطه خاک شده؟ چقدر زیرزمین بوده و درکنار آن چه اشیا دیگری دفن شده بوده، می‌تواند تاریخچه آن را مشخص کند. اما وقتی یک غارتگر آن را از زیر خاک بیرون می‌آورد و به جای دیگری منتقل می‌کند تاریخِ این شی را هم با خود می‌برد.

با خودم فکر می‌کنم حتما نویسنده متن زیر خبر ندارد که به میراث کشورمان خیانت می‌کند او در معرفی جدیدترین تجربه موفق در گنج‌یابی! در سایت گنج‌یابی نوشته است:« دیشب خبردار شدم که یکی دیگر از جویندگان و مشترکان این وبلاگ به موفقیتی ارزشمند دست یافته است، بار دیگر به خود بالیدم، چرا که مطلع شدم که با استفاده از مطالب این وبلاگ و همچنین دریافت مشاوره و راهنمایی از بنده، تعدادی از دوستان بزرگوارمان، به یک پیروزی و موفقیت جالب توجه ، دست یافته‌اند...! در یکی از مناطق کوهستانی کشور، در زیر یک مجسمه و سنگ نگاره ای که به مانند تصویر منتشر شده در این وبلاگ بود (شتری نشسته در شیب کوه) دوستان خوبمان توانستند، درست در زیر سنگ شتر و در عمق ۲ متری زیر آن، یک قبر بیابند که در کنار جسد تعدادی لوازم و مجسمه سنگی که بسیار زیبا و نفیس بودند، کشف نموده و بدلیل کوچک بودن محل حفاری نتوانسته ‌ند کمی بیشتر حفاری را ادامه دهند و فقط اشیاء کنار جسد را برداشته‌اند.

علامت شتر دارای معانی بسیار زیادی است که در بیشتر موارد دارای دفینه و گنج است و اگر این علامت درست مانند تصویر فوق باشد، اگر در گذشته به تاراج نرفته باشد، ۱۰۰ درصد دارای دفینه خواهد بود. پیشنهاد می‌کنم که چنانچه به چنین موردی برخورد کردید، ابتدا کمی با حوصله و با ابعادی بزرگتر کنار تخته سنگها را به عمق ۲ تا ۵/۲ بکنید و سپس به سمت زیر سنگ شتر تغییر مسیر دهید تا بتوانید، کمی مسلط‌تر به سمت هدف راه یابید. امیدوارم تک تک شما عزیزان، بتوانید به گنج و دفینه ای ارزشمند، دست یابید، کافی است به خود و توانایی های خود ایمان داشته باشید. به امید آن روز»

این در حالی است که بارها مسئولان میراث فرهنگی آموزش گنج‌یابی را ممنوع و اقدامی خلاف قانون اعلام کرده‌اند و همیشه گنج‌ها به تاراج می‌روند.

نمی‌دانم چرا ما همیشه دیر می‌رسیم. از سال‌ها پیش تاکنون هروقت گذرم به صفحات آگهی روزنامه‌ها می‌افتد و در لابلای این صفحه‌ها آگهی‌ فروش فلزیاب‌ها را می‌بینم، غارت و تاراج سکه‌های قدیمی را به یاد می‌آورم. اما حالا سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال‌اند و کلمه مشکوک «فلزیاب» در صفحات آگهی روزنامه‌ها جایش را به واژه مشخص« گنج‌یابی» در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داده است! به ابتدای خبر برمی‌گردم به این که فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گفته قرار است سایت‌هایی که در رابطه با گنج‌یابی فعالیت می‌کنند، مسدود شوند.
شاید مسدود کردن این سایت‌ها کافی نباشد چون با مسدود شدن سایت‌های گنج‌یابی، گنج‌یابی محدود نمی‌شود و در این زمینه یک برخورد جدی و البته آموزشی نیاز است. چون در باور عمومی این عقیده وجود دارد که گنج متعلق به یابنده است که با پرداختن خمس آن گنج، مال مباح می‌شود در حالی که براساس فتوای اکثر قریب به اتفاق علما این مسئله درصورتی صحیح است که در کشور اسلامی قانونی در رابطه با پیداکردن گنج وجود نداشته باشد و در قانون جمهوری اسلامی گنج‌یابی ممنوع است. تمام. http://hadidnews.com/vdcc1pq1.2bqss8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما