تاریخ انتشار :شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۴
اگرچه ارزش بازيكن با قيمتي كه تيمي حاضر به پرداخت براي او مي شود و مبلغي كه ترانسفر مي‌شود تفاوت زيادي دارد اما بد نیست بدانيد كه ارزشمندترين بازيكنان ايراني در طول دوران بازيکني خود چه كساني بودند.
گران‌قيمت‌ترين بازيكنان ايران
به گزارش حدیدنیوز، اين روزها كه پس از درخشش برخي از بازيكنان جوان كشورمان همچون سردار آزمون و عليرضا جهانبخش،‌ زمزمه‌هايي تلاش برخي تيم هاي مطرح اروپايي همچون ليورپول، آرسنال و ... براي جذب بازيكنان ايراني به گوش مي رسد، اميد هوادارن فوتبال ايران، براي شروع نسل جديدي از انتقال بازيكنان مستعد ايراني به ليگ‌هاي معتبر ايراني پررنگ شده است.

به ادعاي سايت معتبر ترانسفرماركت، ‌در حال حاضر ارزش سردار آزمون مهاجم ۲۰ ساله تيم ملي كشورمان كه در روبين كازان روسيه توپ مي‌زند، ۱ ميليون يورو (۴.۱ ميليارد تومان) تخيمن زده شده است. عليرضا جهانبخش مهاجم ۲۱ ساله تيم ملي و باشگاه نايمخن هلند نيز ارزشي ۱.۳ ميليون يورويي (۵.۳ ميليارد توماني) دارد. در ادامه ليست ارزشمندترين بازيكنان ايراني را خواهيد ديد.

جواد نكونام : ۳۳ ميليارد تومان

جواد نكونام كه اين روزها در حال شكستن ركورد بيشترين بازي ملي است، در فاصله بين جولاي ۲۰۰۹ تا آوريل ۲۰۱۰ و در حاليكه در تيم اوساسوناي اسپانيا بازي مي كرد، از ارزشي برابر با ۸ ميليون يورو (معاول تقريبي ۳۳ ميليارد تومان) برخوردار بود. اين در حالي است كه كاپيتان تيم ملي در حال حاضر تنها ۳۰۰ هزار يورو قيمت دارد.


مهدي مهدوي كيا: ۳۱ ميليارد تومان

هافبك راست تيم ملي ايران در سالهاي نه چندان دور، دوران پرفروغي را در هامبورگ آلمان سپري كرد. او در تمامي سالهاي حضور در اين تيم بندري آلمان، ارزشي بالاتر از ۲ ميليون يورو داشت و در دو مقطع در سالهاي ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ به ارزشي بالاتر از ۶.۵ ميليون يورو رسيد. اين در حالي بود كه اكتبر ۲۰۰۴، قيمت مهدوي كيا ۷.۵ ميليون يورو (معادل ۳۱ ميليارد تومان) شده بود.

اشكان دژاگه: ۲۶ ميليارد تومان

بازيكن دورگه تيم ملي كشورمان كه پس از سالها بازي در ليگ برتر انگلستان و ليگ آلمان، ترجيح داد به ليگ قطر بيايد، يكي از پردرامدترين ورزشكاران ايراني است. بر اساس اعلام روزنامه مترو رقم قرارداد دژاگه برای پيوستن به العربي قطر چيزي حدود ۵ میلیون پوند (معادل تقريبي ۲۶ ميليارد تومان) است و دستمزد ساليانه این بازیکن نيز ۴ میلیون پوند (معادل تقريبي ۲۱ ميليارد تومان) قلمداد مي شود. وي ژوئن ۲۰۰۹ و در حاليكه در ولفسبورگ آلمان توپ مي‌زد، نيز ارزشي معادل ۵ ميليون يورو داشت.


علي كريمي: ۲۰.۵ ميليارد تومان

بي شك يكي از مستعدترين بازيكنان تاريخ فوتبال ايران، علي كريمي بود؛ فوتباليستي كه عليرغم شايستگي بسيار براي حضور در ليگ هاي برتر اروپايي، بيشتر دوران حرفه‌اي خود را در حاشيه خليج فارس گذارند و با رقم‌هاي ميلياردي در بين تيم هاي عربي جا‌به‌جا شد. كريمي در مقطع دو سال حضور خود در بايرن مونيخ آلمان بين سالهاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ ، ارزش ۵ ميليون يورويي را نيز تجربه كرد. جالب آنكه او در سال‌هاي پاياني بازي خود و در حالي كه در استيل آذين توپ مي‌زد، به يك باره با قراردادي آزاد به شالكه آلمان رفت و تنها يك بازي رسمي براي اين تيم انجام داد.

مسعود شجاعي: ۱۶.۵ ميليارد تومان

هافبك نفودي تيم ملي كشورمان كه مدتها در تيم هاي اسپانيايي توپ مي زد، در بازه بين ژولاي تا دسامبر ۲۰۰۹ ارزشي معادل ۴ ميليون يورو داشته است. او سپتامبر ۲۰۱۴ با قراردادي ۱.۲ ميليون يورويي به تيم الشحانيه قطر پيوسته است.

وحيد هاشميان: ۱۴.۳ ميليارد تومان

وحيد هاشميان كه روزي با قرارداد ۲ ميليون يورويي از بوخوم آلمان به بايرن مونيخ پيوست، اين روزها بدون هياهو و به دور از حاشيه ها مشغول يادگيري مربيگري، آن هم به طور حرفه‌اي است. وي در سال ۲۰۰۴ ارزشي معادل ۳.۵ ميليون يورو (۱۴.۳ ميليارد تومان) را تجربه كرد.

سيد جلال حسيني: ۱۲.۳ ميليارد تومان

مدافع وسط تيم ملي ايران، اين روزها يكي از گران قیمت ترين بازيكنان كشورمان با ارزشي معادل ۱.۸ ميليون يورو (۷.۴ ميليارد تومان) است. اگرچه رقم واقعي قراردادها در ايران هيچ گاه مشخص نمي‌شود و بعيد است سيد جلال حسيني در زمان انتقال خود از سايپا به سپاهان، در سال ۸۸ رقمي بيش از يك و نيم ميليارد تومان گرفته باشد؛ اما به ادعاي سايت معتبر ترانسفرماركت، او در همين سال ارزشي معادل ۳ ميليون يورو (۱۲.۳ ميليارد تومان) داشته است.

علي دايي: ۱۱ ميليارد تومان

بي شك مهاجم سابق كشورمان يكي از موفق ترين بازيكنان ايراني حاضر در ليگ هاي خارجي بود. او در هرتابرلين، بايرن مونيخ و آرمينيا بيله فيلد آلمان دوران قابل قبولي داشت و در حد فاصل سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ توانست ارزش خود را به حدود ۲.۷ ميليون يورو برساند.

مجتبي جباري: ۱۱.۵ ميليارد تومان

مجتبی جباری يكي از ستاره‌هاي فوتبال ايران در دهه اخير بود كه به واسطه روحيه‌اي كه داشت هم خيلي زود از تيم ملي خداحافظي كرد و هم به ليگ هاي اروپايي نرفت! جباری که گفته می شود در ابتدای لیگ سیزدهم با سپاهان قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان امضا کرد و در میانه راه قید حضور در این تیم را زد، با قراردادی دو ساله به ارزش ۳.۵ میلیون دلار (۱۱.۲ ميليارد تومان) به الاهلی قطر پيوسته است.

آندرانيك تيموريان: ۸.۲ ميليارد تومان

هافبك ناراضي و جداشده استقلالي‌ها كه چند سال كم فروغي را در بولتون و فولهام گذارند، هيچ گاه نتوانست بازيكن گران قيمتي باشد و ارزش او در تمامي سالهاي حضور در انگليس بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار يور در نوسان بود. وي در پايان سال ميلادي ۲۰۱۳ و در حالي كه در استقلال تهران توپ مي‌زد، ارزشي معادل ۲ ميليون يورو داشته است.

غلامرضا عنايتي: ۸.۲ ميليارد تومان

مهاجم كهنه كار فوتبال كشورمان كه عليرغم، حضور طولاني مدت در سطح اول فوتبال كشور، هيچ گاه نتوانست به جايگاهي ثابت در تيم ملي كشورمان دست يابد، يكي از فوتباليست‌هايي است كه سايت ترانيفرماركت، ارزش ۲ ميليون يورويي (۸.۲ ميليارد تومان) را براي او ثبت كرده است. عنايتي كه در حال حاضر در سال پاياني بازي خود به تيم استقلال بازگشته است،‌ در حال حاضر چيزي حدود ۳۰۰ هزار يورو قيمت دارد.

خسرو حيدري: ۸.۲ ميليارد تومان

هافبك راست استقلال و تيم ملي فوتبال ايران در سالهاي اخير، اگرچه همواره فوتبال خود را ليگ داخلي كشور دنبال كرده اما در فاصله بين سالهاي ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و به دليل درخشش خود، در بازار نقل و انتقالات جهاني به ارزشي بالاتر از ۱.۵ ميليون يورو رسيد. وي در فصل نقل و انتقالات زمستاني سال ۲۰۱۱، به ارزشي معادل ۲ مليون يورو (۸.۲ ميليارد تومان) رسيده بود.

محمدرضا خلعتبري: ۷ ميليارد تومان

مهاجم مغضوب كارلوس كيروش كه عليرغم درخشش در ليگ داخلي كشورمان به تركيب تيم ملي در بازي هاي آسيايي راه نيافت در حال حاضر ۱.۲ ميليون يورو ارزش دارد. وي در نقل و انتقالات فصل ۲۰۱۳-۱۴ به ارزش ۱.۷ ميليون يورويي (۷ ميليارد تومان) نيز رسيده بود.

حسين كعبي: ۷ ميليارد تومان

مدافع راست سابق تيم ملي كشورمان كه در دوران جواني به تيم ملي راه يافت و در حال حاضر و در شرايطي كه ۲۹ سال دارد، ديگر جايي در تيم ملي ندارد، روزگاري به يكي از پراميدترين بازيكنان ايراني براي بازي در تيم هاي مطرح اروپايي تبديل شده بود. او بعد از يك فصل ناموفق در لسترسيتي و انجام تنها ۳ بازي براي اين تيم انگليسي، ديگر هيچ گاه نتوانست در اروپا بازي كند و ارزش ۱.۷ ميليون يورويي (۷ ميليارد تومان) را به عنوان بالاترين ارزش در دوران اوج فوتبالي‌اش، ثبت كرد.

رحمان رضايي: ۶.۲ ميليارد تومان

رضايي شايد تنها مدافع ايراني موفق در ليگ هاي اروپايي باشد كه براي ۷ فصل متوالي در سطح اول ليگ ايتاليا و براي تيم ‌هاي پروجا، مسينا و ليورنو پا به توپ شد. وي در فصل نقل و انتقالات زمستاني سال ۲۰۰۴، و در حالي كه در مسينا توپ ميزد، ارزشي برابر با ۱.۵ ميليون يورو (۶.۲ ميليارد تومان) داشت.

رضا قوچان نژاد: ۵.۳ ميليارد تومان

مهاجم دورگه تيم ملي فوتبال كشورمان كه در اختيار باشگاه چارلتون انگليس است و به طور قرضي در الكويت توپ مي‌زند، در حال حاضر يك يك ميليون يورو ارزش دارد و هيچ بعيد نيست بعد از جام ملت‌ها با مبلغي بيش از اين، به يك تيم ديگر ملحق شود. او از ابتداي سال ۲۰۱۲ تا نيمه سال ۲۰۱۳ همواره بيش از ۱.۲ ميليون يورو قيمت داشته به گونه‌اي كه در مقطع نقل و انتقالات فصل ۲۰۱۲-۱۳ و در حاليكه در سنت تروئيدن بازي مي‌كرد، به ارزش ۱.۳ ميليون يورويي (معادل ۵.۳ ميليارد تومان)‌ رسيد.

عليرضا جهانبخش: ۵.۳ ميليارد تومان

استعداد نوشكفته فوتبال ايران كه سابقه بازي در داماش تهران و گيلان را داشت، اين روزها به مهاجم تاثيرگذار نايمخن هلند تبديل شده و در سايتهاي معتبر فوتبال به ارزشي معادل ۱.۳ ميليون يورو (۵.۳ ميليارد تومان) رسيده است. فرودين ماه ۹۳ بود كه گمانه‌زني هايي براي حضور جهانبخش در منچستريونايتد شنيده شده بود اما با توجه به نياز تيم هلندي به مهاجم جوان ايراني براي بازسگت به ليگ برتر هلند، وي كماكان در نايمخن باقي ماند. جهانبخش در حال حاضر با به ثمر رساندن ۷ گل در ۲۰ بازي در جايگاه هفتم جدول بهترين گلزنان ليگ دسته دوم هلند قرار دارد و نقش به سزايي در صدرنشيني تيم خود ايفا كرده است. جالب است بدانيد كه به نوشته سايت elfvoetbal هلند، "هنک گریم" مسئول استعدادیابی باشگاه نایمخن مبلغ ۲۲۰ هزار يورو (۹۰۰ ميليون تومان) براي جذب وي پرداخته است.

دانيل داوري: ۵.۱ ميليارد تومان

دروازه بان دورگه فوتبال ايران كه حتي زبان فارسي را نيز بلد نيست، قرار بود به سنگربان دائمي تيم ملي تبديل شود اما تنها ۴ بازي براي تيم ملي انجام داد و ديگر به تيم ملي نيز راه نيافت! داوري كه فصل قبل در ليگ دسته اول آلمان حضور داشت و با اين تيم به دسته دوم نيز سقوط كرد، يكي از بهترين دروزاه بانان ليگ آلمان بود اما معلوم نشد چرا به يك باره و قبل از جام جهاني با قراردادي ۱.۲۵ ميليون يورويي (۵.۱ ميليارد تومان) به تيم سوئيسي گراس هاپرز پيوست.

پژمان منتظري: ۴.۹ ميلياد تومان

مدافع مصدوم تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا و بازيكن تيم ام صلال قطر در حاضر ارزشي معادل ۱.۲ ميليون يورو دارد. منتظري بيش از ۷ فصل براي آبي‌پوشان پايتخت بازي كرد و يكي از ستون‌هاي اصلي اين تيم بود.

فرهاد مجيدي: ۴.۱ ميليارد تومان

ديگر استعداد فوتبال ايران كه ترجيح داد جز در يك مقطع يك ساله (سال ۲۰۰۰)، بيشتر دوران ورزشي خود را براي تيم استقلال و تيم هاي حاشيه خليج فارس بازي كند، همواره با قرادادهاي ميلياردي و كوتاه مدت ميان تيم هاي عربي جابه‌جا شد. او اگر چه در سايت ترانفر ماركت ارزشي يك ميليون يورويي دارد، اما با ۸ بار جا‌به‌جايي بين تيم هاي متمول عربي، احتمالا يكي از پردرآمدترين بازيكنان تاريخ فوتبال كشور بوده باشد.

كريم باقري: ۴.۱ ميليارد تومان

او يكي از معدود ستارگان تيم ملي ايران در جام جهاني ۱۹۹۸ بود كه عليرغم لژيونر شدن؛ نتوانست انتظارها را برآورده كند و در اوج دوران فوتبالي خود در تيم‌هاي آرمينيا بيله فيلد آلمان، چارلتون انگليس، السد قطر و پرسپوليس تهران به ارزشي برابر با ۱ ميليون يورو (۴.۱ ميليارد تومان) رسيد.

خداداد عزيزي: ۴.۱ ميليارد تومان

غزال تيزپاي فوتبال كشورمان، يكي از بازيكناني است كه در ليگ هاي متعدد خارجي توپ زده است؛‌ از آلمان و امارات گرفته تا اتريش و آمريكا. خداد عزيزي را نيز ميتوان يكي ديگر از بازيكناني دانست كه عليرغم شايستگي براي بازي كردن در تيم‌هاي معتبر اروپايي، تنها ۳ فصل براي كلن آلمان بازي كرد و در ۵۰ بازي نيز ۱۰ گل به ثمر رساند. او در اوج دوران فوتبالي خود هيچ‌گاه به ارزشي بالاتر از ۱ ميليون يور نرسيد.

سردار آزمون: ۴.۱ ميليارد تومان

جوان ۲۰ ساله كشورمان كه از استعدادهاي درخشان دهه اخير فوتبال ايران است، اين روزها در رادار برخي از تيم هاي مطرح اروپايي قرار گرفته است. اوايل امسال بود كه سايت رسمي هواداران تيم آرسنال از حضور استعدادياب‌هاي اين باشگاه لندني در تمرينات روبين كازان پرده برداشت.. بنا بر اعلام اين سايت، احتمالا آرسن ونگر قصد دارد آزمون را جايگزين نيكلاس بندتر مهاجم دانماركي خود كند. همزمان با اين مسئله، بحث حضور آزمون در اينترميلان و آث ميلان ايتاليا و ‌بنفيكاي پرتقال نيز به گوش رسيد. ستاره گنبدگاووسي تيم روبين كازان كه در آخرين بازي تيم ملي گل پيروزي بخش را وارد دروازه تيم ملي قطر كرد، اين روزها به صورت جدي در تيررس ليورپولي‌ها قرار دارد.

ساير بازيكنان

فوتبال كشورمان استعدادهاي ديگري نيز دارد كه به زودي از آنها بيشتر خواهيم شنيد. كريم انصاري‌فرد مهاجم ۲۴ ساله اوساسونا، سعيد عزت‌اللهي هافبك ۱۸ ساله تيم ملي جوانان كه به باشگاه آتلتيكومادريد اسپانيا پيوسته، نويد ناصري ۱۷ ساله كه در باشگاه بيرمنگام انگليس بازي مي‌كند و بهنام برزاي كه در آستانه پيوستن به بوندسليگاي آلمان قرار داشت و ... از جمله همين بازيكنان هستند. البته ناگفته نماند بازيكنان ايراني زيادي همچون فريدون زندي، رسول خطيبي، هادي عقيلي، عليرضا منصوريان، مهدي پاشازاده، امير شاپورزاده و ... در ليگ‌هاي عربي و بعضا اروپايي به ميدان رفته اند كه همگي قرادادهايي بين ۱.۵ تا ۰.۷ ميليون يورو قيمت داشته‌اند. http://hadidnews.com/vdcc1iq1.2bqi18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما