تاریخ انتشار :جمعه ۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۹
اگر قرار باشد شهروندان برای عبور از پل صدر عوارض پرداخت کنند، پس عوارضی که پرداخت می کنند، صرف چه کاری می شود؟
عوارضی بزرگراه صدر شوخی یا هزینه‌ای دوباره برای پایتخت نشینان
اگر قرار باشد شهروندان برای عبور از پل صدر عوارض پرداخت کنند، پس عوارضی که پرداخت می کنند، صرف چه کاری می شود؟ آیا این کار به ایجاد ترافیک و نقض غرض از احداث این پروژه نمی انجامد؟


به گزارش حدیدنیوز، اهالی شمیران مدت زیادی است که صبر کرده‌اند تا مسیر اصلی ترددشان از زیر دست کارگران و کارگاه های سه شیفته و شبانه روزی بیرون بیاید.

آنها همه جور سختی، از ترافیک سنگین و مسیرهای انحرافی تا سقوط قطعات پل عظیم الجثه را تحمل کرده‌اند و همین روزهاست که صدرِ دو طبقه به بهره برداری برسد. اما ظاهراً هیچ وقت نمی توان انتظار داشت همه چیز کامل باشد.

این بار نشانه های چیزی که قرار است شادی این دستاورد بزرگ شهری را به کام مردم تلخ کند، بی سر و صدا و بدون هیچ توضیحی نصب شده است: تابلوهای الکترونیکی دریافت عوارض!

بله، تعجب نکنید. ظاهراً قرار است از این به بعد برای تردد از بزرگراه درون شهری هم مثل آزادراه های برون شهری عوارض پرداخت کنیم.

حجت الله بهروز، قائم مقام معاون فنی و عمرانی شهرداری در آخرین بازدیدها از پروژه گفته بود «سیستم پرداخت عوارض در پل صدر دیده شده، اما این غیرفعال است؛ چرا که هنوز مصوبه شورای شهر تهران را برای پرداخت عوارض ندارد.»

یعنی به نظر می‌رسد که با تصویب شورای شهر، دیگر مشکلی بر سر راه پول گرفتن از مردم برای عبور از مسیر هر روزه و رفتن به خانه هایشان وجود ندارد. با این حال اعضای شورای شهر هم چندان در جریان موضوع نیستند.

دریافت عوارض از بزرگراه های درون شهری بی سابقه است

احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس می‌گوید: موضوع عوارض دو بحث دارد: اول اینکه باید مصوبات قانونی داشته باشیم. دوم اینکه از لحاظ ترافیکی و اجرایی باید شرایطی به وجود بیاوریم که مردم در گیت های اخذ عوارض اذیت نشوند و ترافیک ایجاد نشود.

وی ادامه می‌دهد: آنچه من می‌دانم، این است که در این مورد مطالعه‌ای انجام نشده است. اما اگر دوستان شهرداری مطالعه‌ای انجام داده‌اند، باید ارائه دهند تا هم ما مصوبات لازم را در صحن علنی شورا ارائه کنیم و هم بحث های فنی را بررسی کنیم.

معاون فنی عمرانی پیشین شهرداری تهران می‌گوید: آنچه مهم است، این است که ما بحث های فنی را لحاظ کنیم و گلوگاه ترافیکی جدیدی را ایجاد نکنیم و ترافیک پس نزند. حتی مدل های ترافیکی باید در نرم افزار کار شود تا در زمان اوج ترافیک، مشکلی به وجود نیاید. از طرف دیگر اگر قرار است ما از بزرگراه ها و پروژه ها عوارض بگیریم، طبیعتاً یکسری مراحل قانونی دارد که باید طی شود.

دنیامالی می‌افزاید: دریافت عوارض از بزرگراه های درون شهری در کشور ما بی سابقه است، اما در باقی کشورهای دنیا معمولاً از بزرگراه های بین شهری عوارض دریافت می‌شود. اینکه از بزرگراه درون شهری عوارض دریافت شود، به مختصات این بزرگراه و ورودی و خروجی های آن بر می گردد. این بحث جدیدی است که من تاکنون نشنیده بودم و از طریق دوستان خبرنگار از آن مطلع شدم.

عضو شورای شهر همچنین می‌گوید: بزرگراه ها برای استفاده شهروندان ساخته شده و عمومی است و ما هر کاری بخواهیم انجام دهیم، باید مراقب باشیم که باعث زحمت مردم و ایجاد گلوگاه ترافیکی نشویم. البته مطمئنم همکاران ما در حوزه حمل و نقل و ترافیک به این مسائل عنایت و توجه کافی دارند.

معاون فنی عمرانی شهرداری باید توضیح بدهد

ابوالفضل قناعتی، عضو دیگر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز می‌گوید: من هم در مسیر عبور خود از بزرگراه صدر این تابلوهای دریافت عوارض را دیده‌ام و منتظرم از آقای مازیار حسینی،معاون فنی شهردار تهران بپرسم که جریان این تابلوها چیست. چون در بازدیدی که ما یک ماه پیش از پروژه صدر داشتیم، چنین چیزی وجود نداشت و در توضیحاتشان هم به آن اشاره‌ای نکردند.

وی می‌افزاید: این بزرگراه برای این است که ترافیک راه بیفتد، اما اگر هر یک از ماشین ها بخواهد برای عوارض توقف کند، نقض غرض صورت می‌گیرد و ترافیک سنگین تر می شود. حتی اگر بخواهند با دوربین عوارض را کنترل کنند، باز هم این روند خیلی کند است و ترافیک ایجاد می کند.

قناعتی احتمال می‌دهد که این کار به دلیل تأمین هزینه های ساخت بزرگراه صدر و برای بازپرداخت فاینانس آن قرار است انجام شود.

توقف خودروها برای پرداخت عوارض، ترافیک ایجاد می‌کند

اقبال شاکری، عضو دیگر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا است که درباره دریافت عوارض برای تردد از بزرگراه صدر می‌گوید: من هم شایعه را شنیده‌ام، اما هنوز فرصت نکرده‌ام که موضوع را پیگیری کنم. انجام این کار از نظر اجرایی مشکلی ندارد،‌ به خصوص اگر از نظر فنی تگ های لازم را داشته باشد،‌ مشکلی نیست. اما مصوبه شورای شهر را لازم دارد.

وی ادامه می دهد: مبانی اقتصادی انجام این کار باید مشخص شود. می‌توان به صورت موقتی مثل اتوبان کرج این کار را انجام داد. اما نباید نوع پرداخت عوارض طوری باشد که موجب توقف فیزیکی شود. زیرا حتماً در بزرگراه صدر با ترافیک سنگینی که دارد، نقض غرض می‌شود و فلسفه ساخت این پروژه زیر سوال می رود. چون هدف ساخت بزرگراه، رفع ترافیک و روان ساختن گلوگاه های ترافیکی است. اما اگر بخواهد توقف خودروها صورت بگیرد، به افزایش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا می انجامد.

دریافت عوارض برای عبور از صدر کذب است

از سوی دیگر، حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز خبر مربوط به دریافت عوارض برای عبور از پل طبقاتی صدر را تکذیب کرده و گفته است: این موضوع کاملاً منتفی است.

رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس گفته است: در جلسه روز جمعه شورای ترافیک شهر تهران این بحث مطرح شد و باید بگوییم که اجرای این طرح به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد.

وی تأکید کرده است: اخبار مربوط به دریافت عوارضی از رانندگان جهت استفاده و عبور از پل طبقاتی صدر کذب است و این طرح کاملاً منتفی شده است.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داده است: چیزی که مطرح شده، این است که زیرساخت اجرای این طرح در پل صدر ایجاد شده، اما دریافت عوارضی از رانندگان منتفی است.

وی پیش بینی کرده است که با افتتاح این پل طی چند روز آینده، از ترافیک شرق به غرب و غرب به شرق تهران و همینطور ترافیک بزرگراه‌هایی که با این پل تلاقی دارند، به شدت کاهش پیدا کند.

با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا نصب تابلوها و دوربین های الکترونیکی دریافت عوارض شوخی بوده است یا اینکه شهروندان مجبورند برای هر بار تردد از این بزرگراهی که با پول عوارض خودشان ساخته شده، هزینه ای دوباره بپردازند. http://hadidnews.com/vdcc0mqi.2bqm18laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما