تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۴
عرضه قلیان در اماکن عمومی به یکی از مبهم‌ترین مسائل کشور تبدیل شده است به طوری‌که با فراز و نشیب‌های فراوان یک روز عرضه قلیان در اماکن عمومی غیرقانونی تلقی و با آن برخورد می‌شود، یک روز دیگر علیرغم غیرقانونی بودن هیچ برخوردی با آن نمی‌شود و یا آنطور که باید برخورد نمی‌شود و حتی در برخی مواقع هیچ ممنوعیتی برای عرضه آن در برخی از اماکن عمومی در نظر گرفته نشده است.
دود قلیان در چشم قانون!
به گزارش حدیدنیوز به نقل از ایسنا، بحث جدی ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی برای اولین بار در سال 71 و توسط جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات مطرح شد، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات طرح خود را در آن سال به هیئت وزیران، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ارائه داد و در نهایت در  هفتم آذر ماه سال 76 ممنوعیت استعمال سیگار و مواد دخانی در اماکن عمومی تصویب و  اعلام شد.

طبق ماده یک آئین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، «به‌منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تأمین سلامت آنها در برابر زیان‌ها و بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، استعمال هر نوع سیگار و سایر مواد دخانی دراماکن عمومی مسقف به هر نحو ممنوع است».

طبق تبصره یک آئین‌نامه مذکور، اماکن عمومی مسقف به محل‌هایی اطلاق می‌شود که محل استفاده و مراجعه عمومی مردم می‌باشد از قبیل اماکن متبرکه و مقدسه، مساجد،‌ مصلی‌ها، کارخانجات، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌ها، سالن‌های نمایش، سینماها، سالن مهمانخانه‌ها(هتل‌ها) و مهمانسراها و میهمان‌پذیرها، خوراک‌سراها(‌رستوران‌ها)، گنجینه‌ها(موزه‌ها)، پایانه‌ها(‌ترمینال‌ها)، فروشگاه‌های بزرگ، اماکن فرهنگی و فرهنگسراها، کتابخانه‌های عمومی، ورزشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، وسایل نقلیه عمومی، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی، نهادهای انقلاب اسلامی، بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها  اما در سال 84 تغییراتی در این تبصره اعمال و قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی از شمول آن خارج و مجاز به عرضه سیگار و مواد دخانی شدند.

این معافیت دیری نپایید و  در سال 85 ورق باز هم برگشت و قلیان‌ها دوباره شکسته شدند، فاصله بین سال‌های 85 تا 88 اگرچه بحث لغو این ممنوعیت‌ها وجود داشت اما وزارت بهداشت توانست خواست خود را مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی به کرسی بنشاند و حداقل بر روی کاغذ این ممنوعیت را حفظ کند.

این روند در سال‌های آتی ادامه داشت تا امروز که ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی اگرچه مورد تأکید است اما عملاً اجرای آن در بسیاری از شهرها به فراموشی سپرده شده است و یا آنطور که باید اجرا نمی‌شود.

ما هم با عرضه قلیان در اماکن عمومی مخالفیم!

رئیس اتاق اصناف مرکز استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ما نیز به طور کلی با عرضه قلیان در اماکن عمومی مخالفیم و تمایلی به مصرف قلیان که عمده مصرف‌کنندگان آن نیز جوانان هستند، نداریم.

«حمید کریمی» ادامه داد: اگرچه می‌توان با برخوردهای مستقیم قلیان‌ها را از مراکزی که به عرضه مبادرت می‌کنند جمع‌آوری کرد اما ممکن است پس از جمع‌آوری از این مراکز سر از جای دیگر بر آورد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است در این زمینه بیشتر بر روی کار فرهنگی تأکید شود تا برخوردهای قهری.

کریمی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما می‌توانند با اقدامات فرهنگی بیشتر از جمله شفاف‌سازی مضرات قلیان و بیماری‌های ناشی از مصرف آن مردم را مجاب به مراجعه نکردن به مراکز عرضه‌کننده قلیان کنند.

طرح جمع‌آوری قلیان‌ها تاکنون در 7 نقطه کرج اجرا شده است

فرمانده انتظامی البرز نیز در این‌باره به ایسنا گفت: جمع‌آوری قلیان‌ها از واحدهای صنفی با همکاری اداره بهداشت و شهرداری از 19 مرداد آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

سردار «بخشعلی کامرانی‌صالح» افزود: جمع‌آوری قلیان‌ها از همه واحدهای صنفی مجوزدار و فاقد مجوز با دستور دادستان کرج انجام می‌گیرد.

وی در ادامه اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون چندین جلسه با رئیس اداره نظارت براماکن عمومی، پلیس، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی هم‌چنین رئیس اتحادیه چایخانه‌داران استان برای ساماندهی وضعیت چایخانه‌های استان برگزار شده است.

کامرانی‌صالح افزود: جمع‌آوری قلیان‌های کرج با محوریت حوزه کلانتری 14 رسالت در حال انجام است و تاکنون در 7 نقطه کرج اجرایی شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از ابتدای این طرح تاکنون از 276 چایخانه و قلیان‌سرا بازدید شده است که طی این بازدیدها 88 واحد اخطاریه دریافت کرده‌اند.

فرمانده انتظامی البرز توضیح داد: علاوه‌بر این 16 قلیان‌سرا نیز پلمب شده و 2418 قلیان نیز جمع‌آوری شده است.

کامرانی‌صالح در پایان اعلام کرد: طرح جمع‌آوری قلیان از قلیان‌سراها محدود به ایام خاصی از سال نیست و به طور مستمر ادامه دارد.

قانون‌شکنی در قانون‌شکنی/عرضه قلیان در دو قدمی دانشگاه!

اگرچه فعالیت برخی واحدهای صنفی همچون قهوه‌خانه‌ها در اطراف مکان‌های آموزشی ممنوع اعلام شده است اما این قانون در اطراف دانشگاه خوارزمی در منطقه حصارک رعایت نشده و علاوه‌بر فعالیت غیرقانونی، این واحدها نسبت به عرضه قلیان نیز مبادرت می‌کنند تا همین به عاملی برای گرایش دانشجویان به سمت مواد دخانی تبدیل شود.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان البرز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: اخیراً خبرهایی مبنی بر فعالیت چند واحد صنفی ممنوعه هم‌چون قهوه‌خانه در فاصله بسیار نزدیک با دانشگاه خوارزمی مطرح شده است.

«توکل لطفی» افزود: به‌علت نزدیکی بسیار زیاد این واحدها، دانشجویان به محض خروج از دانشگاه در اوقات فراغت، وارد این قهوه‌خانه‌ها شده و اوقات خود را با کشیدن قلیان پر می‌کنند!

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان البرز با بیان این‌که این موضوع باید توسط دانشگاه خوارزمی پیگیری شود، تصریح کرد: کمیسیون دانشجویی شورای تأمین استان نسبت به این مسأله حساس بوده و اقدامات لازم را در خصوص آن انجام خواهد داد.

لطفی خاطرنشان کرد: پارسال مشکلی مشابه مبنی بر انجام فعالیت یک واحد ممنوعه در جوار دانشگاه آزاد وجود داشت که با پیگیری دانشگاه آزاد، مأموران انتظامی و کمیسیون دانشجویی این مشکل برطرف شد.

وی یادآور شد: در مرحله اول دانشگاه‌ها باید خود پیگیر مسائل مربوط به واحدهای صنفی ممنوعه باشند.

به مشاغل مضر نیازی نداریم

فرماندار ساوجبلاغ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: طبق قانون عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع بوده و در شهرستان ساوجبلاغ با آن برخورد کرده و خواهیم کرد تا در اجرای این قانون فراموش شده پیشگام باشیم.

«ابوالقاسم پالیزگیر» گفت: از همین‌رو از اوایل پاییز در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان تصمیم به برخورد با واحدهای ارائه‌کننده قلیان در اماکن عمومی گرفته شد.

وی در ادامه به اعلام این تصمیم به اتاق اصناف برای هشدار به واحدهای مربوطه خبر داد و گفت: طی مهلتی که به واحدهای متخلف دادیم مقرر شد خود واحدها نسبت به جمع‌آوری قلیان‌ها اقدام کنند و اعلام کردیم در پایان مهلت معین با آنها برخورد خواهد شد.

پالیزگیر افزود: در این طرح فقط قلیان‌ها را از واحدهای صنفی مربوطه جمع‌آوری کردیم.

فرماندار ساوجبلاغ در خصوص اهمیت اجرای این قانون خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد نقش قلیان در گرایش افراد به مواد مخدر از خود مواد مخدر بیشتر است و می‌تواند مقدمه‌ای برای گرفتاری در اعتیاد باشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که عمده مراجعه‌کنندگان به این واحدها نیز از اقشار جوان جامعه هستند، اجرای این قانون اهمیت می‌یابد.

پالیزگیر با بیان این‌که مشاغل مضر برای سلامت جامعه شغل محسوب نمی‌شود و ما به آن نیازی نداریم، خاطرنشان کرد: شمار واحدهایی که در شهرستان ساوجبلاغ نسبت به ارائه قلیان مبادرت می‌کردند به 70 مورد می‌رسید و با همه آن‌ها در این مدت برخورد شده است. http://hadidnews.com/vdcc0eq1.2bq0e8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما