تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۶
مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری همایش کاربردی تجارت با ترکیه در دوازدهم اسفندماه خبر داد و گفت: این همایش آخرین رویداد از سلسله همایش های کاربردی آشنایی با بازارهای هدف تجاری در سال 93 است که با حضور جمعی از فعالان تجاری دو کشور در تهران برگزار خواهد شد.
همایش کاربردی تجارت با ترکیه
در این همایش علاوه بر معاونان وزارت صنعت، معدن وتجارت، رئیس اتاق بازرگانی تهران، معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران و رایزنان فعلی و قبلی ایران در ترکیه، میهمانانی از ترکیه از جمله سفیر ترکیه در ایران، رئیس اتاق بازرگانی ازمیر، نایب رئیس شورای بازرگانی و رایزن بازرگانی ترکیه در ایران حضور خواهند داشت.

عباس خالقی تبار روز شنبه افزود: ترکیه حدود ۲۵۰ میلیارد دلار در سال واردات از کشورهای مختلف دارد که سهم ایران کمتر از ۵ درصد است و می توان گفت تراز تجاری با ترکیه در حال حاضر مثبت است و این مثبت بودن مدیون صادرات گاز، نفت و مشتقات آن است.

وی با بیان اینکه ایران در تأمین گاز ترکیه مقام دوم را بعد از روسیه دارد، گفت: صادرات ایران به ترکیه ۱۱٫۵میلیارد دلار است که از این میزان، حجم صادرات غیر نفتی کمتر از دو میلیارد است و به نظر می رسد با توجه به ۳٫۵ میلیارد دلاری که ترکیه به ایران صادرات دارد، می توان صادرات غیرنفتی کشورمان که در حال حاضر کمتر از دو میلیارد است را با تمهیداتی حداقل به اندازه واردات از ترکیه رساند.

خالقی تبار افزود: ابتکاراتی چون بهره برداری هوشمندانه از موافقتنامه دو جانبه تجارت ترجیحی، موافقتنامه همکاری های گمرکی، مشارکت در نظام همکاری های چند جانبه منطقه ای، تأسیس شهرک های صنعتی و بنگاههای تولیدی مشترک، بهره برداری از موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه در تأمین کالا و خدمات مورد نیاز سایر کشورها می تواند زمینه ساز افزایش تراز تجاری باشد.

وی در عین حال بیان کرد: محصولات پلیمری و پتروشیمی، سیمان و سایر اقلام ساختمانی، خشکبار و اقلام مرتبط با صنایع غذایی و تبدیلی از جمله مزیت های کالایی ایران جهت صادرات به ترکیه محسوب می شود.

خالقی تبار با بیان اینکه ترکیه از جمله کشورهای پیشرو در حوزه توسعه تجارت خود در منطقه محسوب می شود، گفت: اگر نیم نگاهی به برخی از شاخص های اقتصادی و کسب و کار آن داشته باشیم، می توان ضرورت فرصت یابی و افزایش تعاملات تجاری ما را با آن کشور هدف بیان کرد.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی افزود: ترکیه در سال گذشته ششمین بازار صادراتی و پنجمین مبداء وارداتی ایران بود و این در حالی است که در ۱۰ ماهه نخست امسال، ترکیه همچنان ششمین بازار صادراتی و چهارمین مبداء وارداتی برای کشورمان محسوب می شود.

وی گفت: مرکز آموزش بازرگانی سعی دارد با دعوت از مسئولان دولتی و خصوصی و همچنین سفرا، رؤسای اتاقهای بازرگانی و رایزنان بازرگانی دو کشور فرصتی را جهت طرح مشکلات اجرایی بنگاهها فراهم کرده و با ارائه پاسخهای مناسب متولیان امر بتواند ضمن رفع مسائل فراروی بنگاه ها، موجبات رونق کسب وکار آنان را فراهم کند تا باعث افزایش تعاملات تجاری با کشورهای هدف شود.

مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: این مرکز توانسته در چند ماه گذشته تشریح مناسبی از فرصت های تجارت با کشورهای عراق، امارات، قطر، روسیه و چین را ارائه کند که خوشبختانه با حضور طیف گسترده صاحبان صنایع، تجار و فعالان اقتصادی، اثربخشی و رضایت مطلوبی را برای ایشان فراهم آورد.

وی گفت: نرخ رشد حجم تجارت با ترکیه در چند سال اخیر، نشان دهنده تثبیت و حرکت روبه جلوی تجارت با ترکیه بوده و با توجه به هدف گذاری انجام شده جهت نیل به حجم سالانه ۳۰ میلیارد دلار، می تواند چشم انداز مناسبی جهت توسعه همکاری های بازرگانی باشد.

خالقی تبار اظهار امیدواری کرد این رویداد علاوه بر زمینه سازی جهت افزایش تعاملات تجاری تا حجم ۳۰ میلیارد دلار در سال با ترکیه، گامی مؤثر در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی باشد.

وی سپس گفت: شرایط کنونی اقتصاد جهانی و منطقه ای، کشورهای دوست و همسایه را بر آن داشته تا با ایجاد مکانیزم های ترجیحی، ضمن تسهیل فرآیند های تجاری، اقدام به افزایش مبادلات کالا و خدمات کنند و از سوی دیگر، کاهش درآمدهای نفتی و تحریم های یک جانبه غرب علیه کشورمان باعث شده موضوعاتی مثل افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی،مدیریت هوشمندانه و کیفی واردات، تقویت دیپلماسی تجاری و شناخت فرصتهای تجاری و سرمایه گذاری های مشترک با کشورهای هدف بیش از پیش در کانون توجه فعالان اقتصادی و مدیران حوزه کسب وکار قرار گیرد. http://hadidnews.com/vdcc01q1.2bqis8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما