تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۴
روزنامه السفیر نوشت که میشل عون در حال رایزنی با سفارت عربستان در بیروت است تا در برابر دریافت مبالغی پول و قبول وعده‌های سیاسی در دولت آینده لبنان از هم‌پیمانی با حزب‌الله کنار بکشد.
به گزارش حدیدنیوز، دیپلماسی ایرانی در ادامه نوشت: در حالی که جریان‌های سیاسی مخالف حزب‌الله در لبنان تلاش می‌کنند تا جریان ۸ مارس که متشکل از حزب‌الله و جریان امل به رهبری نبیه بری و متحدانش هستند را عامل اصلی تشکیل نشدن دولت در این کشور معرفی کنند، خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی‌بر این که عربستان سعودی در حال پرداخت پول و دادن وعده‌های سیاسی به میشل عون، رهبر جریان ملی آزاد است تا این جریان را از هم پیمانی با حزب‌الله جدا کند و دولتی بدون این حزب و جریان ۱۴ مارس در لبنان تشکیل شود.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اخیرا دبیرکل جریان ملی آزاد که رهبری آن را میشل عون بر عهده دارد در تغییر موضعی ناگهانی اعلام کرده است که هیچ‌گاه هم پیمان جریان ۸ مارس نبوده است.

این در حالی است که وی روز یکشنبه گفته بود که به هیچ وجه حاضر به شکستن پیمان خود با حزب‌الله و جریان ۸ مارس نیست و در صورتی که این جریان نخواهد در تشکیل دولت جدید لبنان شرکت کند جریان او نیز ترجیح می‌دهد که در این دولت شرکت نداشته باشد. میشل عون گفته بود: «هم پیمانی استراتژیک ما با حزب‌الله تغییر نمی‌کند اما همچنان بر سر بعضی موضوعات داخلی با یکدیگر اختلاف نظر داریم که باید جریان‌ها بیشتر نرمش از خود نشان دهند تا اختلاف‌ها میان جریان‌های سیاسی کاهش یابد.»

اما این اظهارات مربوط به روز یکشنبه بود. روز دوشنبه جریان ملی آزاد در تغییر موضعی کاملا روشن و ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرد که خود را هم پیمان جریان ۸ مارس و حزب‌الله نمی‌داند. ابراهیم کنعان، رئیس گروه پارلمانی جریان عون در پارلمان لبنان گفت: «جریان ملی آزاد هیچ روزی عضو جریان ۸ مارس نبوده که بخواهد اکنون از آن خارج شود.»

وی تاکید کرد، اختلافات سنگینی با دیگر اعضای جریان ۸ مارس بر سر مسائل مختلف سیاسی داخلی که برای ما از اولویت برخودار است، داریم.

کنعان همچنین گفت: «ما با جریان ۸ مارس تفاهم داشتیم اما اکنون اختلافاتی بر سر پرونده‌هایی که برای ما اساسی محسوب می‌شوند و از اولویت برخوردار هستند، داریم، امروز بر سر تشکیل دولت مذاکره می‌شود در حالی که ما نظر خودمان را داریم. ما نه با جریان ۸ مارس و نه با جریان ۱۴ مارس بر سر قدرت هم پیمان نبوده‌ایم و آن اتحادی که میان جریان‌ها از سال ۲۰۰۵ وجود داشته به دلیل صف‌بندی‌هایی که جریان‌ها در برابر هم پیدا کرده‌اند دیگر پایان یافته است.»

وی تاکید کرد، این مرحله پایان یافته است و ما نباید به مردم بخندیم، ما امروز باید بر وجدان خود حکومت کنیم و با همه جریان‌ها و احزاب بر اساس اولویت‌های ملی برخورد داشته باشیم تا بتوانیم از کشورمان حمایت کنیم، آن هم در مرحله‌ای که شاهدیم انفجارها به شهرها و روستاهایمان نزدیک شده است.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باور هستند که تحولات سوریه تاثیری شگرف بر کشمکش‌های سیاسی لبنان گذاشته و حضور حزب‌الله در سوریه در کنار بشار اسد برای آزادسازی شهرهای آن از دست گروه‌های تروریستی باعث تحریک رقبای سیاسی لبنان که مورد حمایت عربستان هستند، علیه آن شده است.

این در حالی است که روزنامه لبنانی السفیر روز یکشنبه نوشت که میشل عون در حال رایزنی با سفارت عربستان در بیروت است تا در برابر دریافت مبالغی پول و قبول وعده‌های سیاسی در دولت آینده لبنان از هم پیمانی با حزب‌الله کنار بکشد.

در پی این کشمکش‌های سیاسی نبیه‌بری، رئیس مجلس لبنان اعلام کرد که وی با تمام سلام، نخست وزیر ملکف تنها بر سر پنج سهم شیعیان از دولت آینده که شامل ۲۴ وزیر خواهد بود، مذاکره خواهد کرد و کاری به سهم جریان میشل عون از دولت ندارد. وی همچنین گفت، به زودی اسامیی را نزد سلام می‌فرستد تا وی از میان آنها گزینه‌های مورد قبولش برای پست‌های دولتی را انتخاب کند. روزنامه القدس العربی، چاپ لندن ضمن اعلام این خبر نوشت که بامداد یکشنبه شب حزب‌الله لبنان از نبیه‌بری خواست که با تمام سلام بدون توجه به سهم عون از دولت وارد مذاکره شود. در همین رابطه قرار است به زودی علی حسن خلیل به نمایندگی از حزب‌الله با بری دیدار کند تا در جریان روند مذاکرات برای تشکیل دولت پیش روی سلام قرار بگیرد.

با این حال حزب‌الله تلاش دارد تا جریان عون را همچنان در پیمان خود حفظ کند. محمد رعد، رئیس فراکسیون وفای به مقاومت در این باره گفت: «تفاهم میان حزب‌الله و جریان ملی آزاد، سردار مقاومت و ژنرال آزاد قوی‌تر از آن چیزی است که عده‌ای تلاش دارند آن را خراب کنند و به زودی شاهد تقویت این روابط خواهیم بود.»

در همین رابطه گفته می‌شود که روابط حزب‌الله با جریان ولید جنبلاط نیز چندان حسنه نیست و ارتباطات آنها با یکدیگر کاملا قطع شده است. اگر چه تلاش‌هایی برای برقراری تماس مجدد میان آنها آغاز شده است.

این در حالی است که گفته می‌شود سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز تلاش‌هایی را برای نزدیک کردن جریان‌های سیاسی لبنانی با هدف تشکیل دولت جدید این کشور آغاز کرده است. http://hadidnews.com/vdcc00qi.2bq1x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما