تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۵
سکه به کانال ۹۶۰ هزار تومان وارد شد

مچ‌اندازي در بازار ارز

دیروز بازار ارز صحنه مواجهه دو حرکت ناهم‌سو بود که این عوامل نرخ ارز را در دو جهت مختلف تحت‌تاثیر قرار داده و موجب نوسانات مقطعی در بازار ارز شدند.
مچ‌اندازي در بازار ارز
به گزارش حدیدنیوز، در این تقابل و زورآزمایی، یک حرکت سعی می‌کرد از طریق «مداخله و تزریق ارز» با قیمت‌هایی پایین‌تر از نرخ بازار، از افزایش نرخ ارز جلوگیری کند، اما در مقابل، حرکت دیگری بر مبنای اتمسفر بازار سعی می‌کرد که بهای دلار را چند پله جلوتر نگه دارد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که در ابتدای روز گذشته، بهای دلار در جهت اتمسفر بازار افزایش قابل توجهی یافته بود، اما در میانه روز، عرضه دلار توسط برخی از صرافی‌های بانک، جهت حرکت دلار را کاهش داد و از بهای آن کاسته شد؛ اما این فشار کاهشی تداوم نداشت و نرخ دلار باز هم در انتهای روز گذشته روند صعودی در پیش گرفت.


نوسانات افزایشی و کاهشی دلار
دیروز نوسانات قیمتی روزانه دلار بیشتر از روزهای پیش بود و بهای اين ارز در یک ساعت ۶۵ تومان افزایش یافت، اما بعد از چند ساعت ۴۵ تومان از ارزش آن کاسته شد. در حالی‌که در ساعات ابتدایی دیروز قیمت دلار در حال افزایش بود، از اواخر ظهر قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت ۳۴۲۰ تومان آغاز کرد که افزایشی پنج تومانی نسبت به روز قبل داشت. با این حال تا پیش از ظهر قیمت‌ها با افزایش بیشتر مواجه شد. قبل از ساعت ۱۱ صبح، نرخ فروش دلار به ۳۴۶۰ تومان و تا ساعت ۱۲ ظهر، نرخ فروش این ارز به ۳۴۷۰ تومان رسید، اما پس از لمس این قیمت روند بازار تغییر کرد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قبل از ساعت یک بعدازظهر نرخ فروش دلار روی تابلوی صرافی‌ها تا ۳۴۵۰ تومان پایین آمد و ساعت ۳ بعداز ظهر قیمت دلار روی تابلوی صرافی‌ها ۳۴۲۵ تومان شد.

افزایش عرضه در میانه روز
گروهی از فعالان بازار عامل اصلی این برگشت قیمتی را تقویت سمت عرضه بازار می‌دانند. به گفته آنها بعد از ساعت ۱۲ ورود ارز به بازار بیشتر شد. به اعتقاد فعالان بازار در این ساعات صرافی بانک‌ها در یک دامنه مشخص شروع به فروش ارز کردند و قیمت شروع به افت کرد. با این حال پس از گذشت چند ساعت از اثر تزریق، قیمت بار دیگر کمی افزایش یافت و در ساعات پایانی روز و تا لحظه تنظیم خبر، نرخ فروش دلار تا ۳۴۳۵ تومان بالا رفت.

در ساعات ابتدایی روز گذشته، با کاهش نرخ فروش نقدی دلار، نرخ صدور حواله نیز کاهش یافت. در حالی‌که در این زمان از روز نرخ فروش حواله ۳۴۸۵ تومان بود، در اواخر بازار نرخ فروش حواله تا۳۴۵۰ تومان پایین آمد. با این حال با افزایش دوباره قیمت، برخی مراکز رسمی فرش حواله ترجیح دادند به این معاملات ارزی اقدام نکنند.

علل نوسانات بازار ارز
گروهی از فعالان نوسانات دو روز اخیر را ناشی از کاهش حجم ارز موجود در بازار، افزایش تقاضا و ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار توسط نوسان‌گیران عنوان کردند. به گفته یکی از بازیگران رسمی بازار در روزهای اخیر به دلیل سفرهای زیارتی به کربلا، تقاضا برای دینار عراق بالا رفت. به اعتقاد او با توجه به این موضوع، برخی فعالان رسمی تصمیم گرفتند دلار خود را به این ارز (دینار عراق) تبدیل کنند و به این دلیل بخشی از حجم دلار بازار کاسته شد.

از طرفی به اعتقاد او به طور سنتی در بازار داخلی، با بالا رفتن قیمت‌ها تقاضا نیز بالا می‌رود. وی عامل دیگر نوسانات اخیر را تحرکات فعالان غیررسمی عنوان می‌کند. به گفته او گروهی در بازار با ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار و اعلام برخی نرخ‌های غیر واقعی زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت‌ها می‌شوند. در این رابطه یکی دیگر از فعالان بازار می‌گوید: بیشتر نوسانات ظهر روز یکشنبه و ابتدای روز دوشنبه ناشی از آثار روانی افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ رسمی دلار در بودجه ۹۴ بود.

به گفته او با تحویل لایحه بودجه ۹۴ به مجلس مشخص شد دولت مصمم است که نرخ دلار در بودجه ۹۴ معادل ۲۸۵۰ تومان باشد و برخی از بازیگران غیررسمی با تحرکات و ایجاد جو روانی پیرامون این مساله زمینه ساز افزایش نوسانات شدند؛ اما روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی، تاثیر نرخ بودجه را بر بازار ارز رد کرد و نوسانات روزهای اخیر را تحت‌تاثیر عوامل روانی دانست. سیف در حاشیه همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد «ارائه تحلیل‌های غلط و برخی اخبار نادرست را عامل اصلی التهابات بازار عنوان کرد.» وی همچنین دررابطه با نرخ دلار بودجه گفت: «اعلام ارز ۲۸۵۰ تومانی در همان ابتدا تاثیر خود را بر قیمت‌های بازار گذاشته است و این رقم در حدی نیست که بتواند به بازار شوک وارد کند.» هفته گذشته با اعلام نرخ دلار در بودجه ۹۴، نرخ دلار بازار تا ۳۴۸۰ تومان بالا رفت و پس از آن به زیر ۳۴۰۰ تومان بازگشت.

افزایش ۷ هزار تومانی سکه

در هفدهمین روز آذرماه قیمت سکه همسو با افزایش دلار بالا رفت. دیروز هر سکه بهار آزادی به بهای ۹۶۳ هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی ۷ هزار تومانی نسبت به روز قبل داشت. این در حالی است که در ساعات ابتدایی روز بهای این فلز گرانبها تا نزدیکی کانال ۹۷۰ هزار تومان نیز بالا رفته بود، اما با افت قیمتی دلار از میانه روز، سکه نیز با کمی کاهش قیمت مواجه شد. http://hadidnews.com/vdcbs0bf.rhb8zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما