تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۲
پیروزی های ارزشمند اخیر ارتش سوریه در تدمر منجر به نگرانی شدید نهادهای امنیتی ریاض، آنکارا و دوحه شده و همین مسئله تلاش آنها را برای بر هم زدن مذاکرات صلح ژنو وارد فاز جدیدی کرده است.
نشست بی نتیجه ترکیه و سعودی علیه مذاکرات ژنو

به گزارش حدید نیوز؛  یک منبع آگاه خبر داد که پس از آزادسازی تدمر، نشست فوری نهادهای امنیتی ترکیه و عربستان سعودی در ریاض برگزار شده است.

طرفین در این نشست ضمن ابراز نگرانی از پیروزی های اخیر ارتش سوریه و تاثیرگذاری این پیروزی ها بر تقویت مواضع دمشق در مذاکرات، تاکتیک های خود را در مواجهه با مذاکرات دیپلماتیک بر سر حل بحران سوریه مورد بازبینی قرار داده اند.

این منبع آگاه تاکید کرد که در این خصوص میان ترکیه و عربستان سعودی بر روی تاکتیک «اتلاف وقت» جهت تقویت مواضع گروه های تکفیری اختلافات تازه ای به وجود آمده است.

بر این اساس؛ عربستان سعودی معتقد است کارشکنی در مذاکرات ژنو منجر به تقویت مواضع داعش و النصره خواهد شد، حال آنکه مقامات آنکارا گذشت زمان را به ضرر مواضع گروه های تکفیری دانسته و از این رو با مقامات سعودی وارد چالشی پنهان شده اند.

این منبع آگاه در ادامه تصریح کرد که قرار است نشست امنیتی مقامات ترک و سعودی طی روزهای آتی با حضور مقامات ارشد امنیتی قطر پیگیری شود اما اختلافات به وجود آمده میان حامیان گروه های تکفیری بر سر شیوه مواجهه با نشست ژنو در حال عمیق تر شدن است.

در این باره حتی میان ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی غربی گروه های تکفیری و تروریستی و سه کشور ترکیه، عربستان و قطر اختلافاتی ایجاد شده است، چنانچه؛ آنکارا و ریاض معتقدند کاخ سفید مواضع صریح و شفافی در قبال مذاکرات ژنو اتخاذ نکرده و بلاتکلیفی خود در قبال تحولات سوریه را به ترکیه و عربستان انتقال داده است.

لازم به ذکر است که بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد نیز اخیرا از کارشکنی ترکیه، عربستان و قطر در مذاکرات ژنو۳ سخن به میان آورده است.

در واقع؛ یکی از اصلی ترین دلایل کارشکنی سه کشور مذکور در مذاکرات ژنو ۳، سردرگمی آنها در قبال پیروزی های ارزشمند اخیر ارتش سوریه و عدم اتفاق نظر در خصوص مواجهه با تحولات جاری در منطقه است.

http://hadidnews.com/vdcbfzbf.rhbf0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما