تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰
بالاخره از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهیم یا ندهیم ؟ این سوالی است که در روزهای منتهی به آغاز نام نویسی مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها ، ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول داشته است .
بالاخره از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهیم یا نه ؟/بسترهای فرهنگی لازم برای تحقق اثربخش یک اقدام ملی اقتصادی
 اینکه نهایتا چه تعداد از خانوار ها در این فراخوان نام نویسی می کنند و یا چه تعدادی از ایشان انصراف خواهند داد ، به اعلام نتایج رسمی از سوی نهادهای مربوط وابسته است . اما بازهم می توان با استفاده از ابزار نظرسنجی و شیوه های نوین و استاندارد شده افکار سنجی ، اطلاعاتی نسبی پیرامون میزان تمایل مردم برای دریافت یا انصراف از یارانه نقدی را به دست آورد ..


 بالاخره از دریافت یارانه نقدی انصراف بدهیم یا ندهیم ؟ این سوالی است که در روزهای منتهی به آغاز نام نویسی مرحله ی دوم طرح هدفمندی یارانه ها ، ذهن بسیاری از مردم را به خود مشغول داشته است . اینکه نهایتا چه تعداد از خانوار ها در این فراخوان نام نویسی می کنند و یا چه تعدادی از ایشان انصراف خواهند داد ،  به اعلام نتایج رسمی از سوی نهادهای مربوط وابسته است .
 
اما بازهم می توان با استفاده از ابزار نظرسنجی و شیوه های نوین و استاندارد شده افکار سنجی ، اطلاعاتی نسبی پیرامون میزان تمایل مردم برای دریافت یا انصراف از یارانه نقدی را به دست آورد . اما اگر شما در جست و جوی یافتن تصمیمی صحیح برای اقدامی شایسته هستید ، بیان چند نکته ضروری است . اگر این سخن را می پذیرید که دولت با درآمد حاصل از انصراف یارانه نقدی ، به بهبود نظام بهداشت و درمان ، آموزش و تقویت زیرساخت های تولیدی نظام اقتصاد کشور کمکی در خور خواهد کرد و یا در صورتیکه به این میزان یارانه نیاز چندانی ندارید و درآمد شما به قدری است که می توانید از پس جبران مخارج و هزینه های مربوطه برآیید ، بی درنگ نسبت به انصراف از دریافت یارانه خویش در روز موعود ، اقدام کنید . 

بی شک این اقدام شایسته شما می تواند با توسعه فعالیت های زیربنایی ، ضمن تقویت بنیان اقتصادی کشور  به بهبود وضعیت معیشت بسیاری از مردم کم درآمد کمک نموده و نهایتا جامعه را در دستیابی به آرمان عدالت اجتماعی نزدیک تر کند . در غیر اینصورت اگر از لحاظ مالی نیازمند دریافت یارانه از سوی دولت برای پرداخت هزینه های مربوط هستید ، نسبت به ثبت نام آن اقدام کنید . البته این نکته را نیز بدانید که اقدام برای انصراف یا دریافت یارانه تصمیمی شخصی است و نمی تواند به تنهایی نشان دهنده تمکن مالی و یا عدم آن برای شما و خانواده تان باشد . اما به هرحال تصمیم با خود شماست . 

نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد ، ساختار موجود در کشور ماست . ساختاری که از یک سو به حوزه ی فرهنگی مربوط می شود و از سویی دیگر به حوزه ی اقتصادی ارتباط پیدا می کند . 

براستی طرح این سوال ضروری است که چرا زمانی جملگی مردم را به دریافت یارانه ترغیب می کنیم و روزی دیگر از ایشان برای عدم دریافت آن تقاضا می کنیم ؟ چرا جایگاه و نقش نظام کارشناسی در کشور ما به قدری ضعیف است که یک برنامه ملی در طول زمانی به نسبت اندک و در فاصله ی دو دولت  ، اینگونه دیگرگون می شود ؟ البته اصلاح هر برنامه ای خود اقدامی است کارشناسی .
 
اما آیا در یک برنامه ملی و بسیار مهم همچون هدفمندی یارانه ها ، این تغییرات بزرگ در حوزه ی اجرا نمی تواند منجر به آشفتگی مردم در تصمیم گیری  شود ؟ هستند کسانی که از ترس اینکه مبادا با دریافت یارانه نقدی ، اتهام فقر به ایشان وارد شود از بیان آن در انظار عموم و آشنایان خویش صرف نظر می کنند .
 
افراد دیگری نیز هستند که برای اشکار نشدن توان مالی شان ، علی رغم انصراف از دریافت یارانه ، ممکن است به دیگران اعلام می دارند که قصد دارند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند ! البته این مساله نمی تواند بعدی فراگیر و قابل اثبات داشته باشد اما به نظر نگارنده این روند در طول زمان و در طی اجرای برنامه هایی مشابه ، آن هم به این شکل ، به زوال و افول ارزش های فرهنگی خواهد انجامید و نتیجه ی آن فراگیری ضد ارزشهایی است که در قالب دوگانگی رفتاری رخ می نماید . 

بنابراین برای احترام و تقویت نظام فرهنگی هم که شده باید بدون پیش داوری ، فقط به بیان تبعات عینی هر نوع تصمیم گیری مردم در عرصه های گوناگون اقتصادی پرداخت . در یک کلام تبیین ، اقناع و اطلاع رسانی روشی مطلوب برای پیشبرد اهداف کلان و اثربخش نظام اقتصادی در برهه فعلی خواهد بود .

http://hadidnews.com/vdcbfgb5.rhb9wpiuur.html
منبع : اقتصادپرس
نام شما
آدرس ايميل شما