تاریخ انتشار :پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۱
سرویس تاکسی آنلاین اسنپ به عنوان یکی دیگر از پروژه های شرکت ام تی ان، نسخه ایرانی خدمات اوبر (Uber) است، که حدود دو سال پیش توسط «گروه اینترنت ایران» راه اندازی شد.
فعالیت پر ابهام سرویس آنلاین تاکسی در ایران/ سرمایه گذار اصلی «اسنپ» چه کسی است؟
به گزارش حدید نیوز؛ شرکت ام تی ان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه در آفریقاست و از طریق گروه اینترنت میدل ایسترن (Middle Eastern Internet Group) و آفریقا اینترنت هولدینگز (Africa Internet Holdings) در شرکت‌های نوپا در عرصه فناوری سرمایه گذاری می‌کند. این دو شرکت حاصل سرمایه گذاری مشترک ام تی ان با شرکت آلمانی راکت اینترنت هستند که البته در فعالیت‌های این اپراتور در ایران نقشی ندارد.

شرکت ام تی ان در ایرانسل که دومین اپراتور تلفن همراه در ایران است سرمایه گذاری کرده و ۴۹ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. ایرانسل تنها یکی از برنامه‌های این شرکت در ۲۲ بازار منطقه آفریقا و خاورمیانه است.

سرویس تاکسی آنلاین اسنپ به عنوان یکی دیگر از پروژه های شرکت ام تی ان، نسخه ایرانی خدمات اوبر (Uber) است، که حدود دو سال پیش توسط «گروه اینترنت ایران» راه اندازی شد و اکنون حدود ۵۰۰ هزار کاربر فعال و ۵۰ هزار راننده عضو آن هستند. سرعت پذیرش اسنپ در ایران تا حدی بود که فراگیر شدن آن با انتقادات رانندگان سنتی تاکسیرانی مواجه شد. اتفاقی که در ایتالیا نیز به دلیل فراگیر شدن نرم افزار اوبر رخ داد.

حدود پنج ماه پیش بود که بلومبرگ درباره سرمایه گذاری گروه ام تی ان در ایران با سرمایه گذاری ۲۲ میلیون دلاری در یک شرکت درخواست آنلاین خودروی ایرانی خبر داده بود و نوشته بود:” این شرکت، نخستین شرکتی است که  برنامه تلفن هوشمند در زمینه درخواست خودرو در ایران به راه انداخته است.”

اکنون با معرفی سرمایه گذار اسنپ – شرکت ام تی ان – مسئولین ذی ربط باید درباره امنیت این نرم افزار اقدامات لازم را انجام دهند. با توجه به اینکه ۸ ماه گذشته، ماجرای دسترسی یک ربات تلگرامی به اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک ایرانسل خبر داغ رسانه ها شده بود.

روح الله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی درباره ماهيت و امنیت نرم افزار اسنپ می گوید: ” این نرم افزار اسنپ کپی برداری شده از نرم افزاري آمریکايي است. بررسی هاي ما نشان می دهد که علی رغم این که یک سرور در ایران و در تهران دارند، ولی چند سرور این نرم افزار در واشنگتن و سانفرانسیسكو در ایالات متحده امریکا قرار دارد. نكته بديهي اينكه نرم افزار اسنپ تمام اطلاعات کاربرانش را کپی مي كند و اطلاعات را به امریکا ارسال می کند. نکته بعدی این که اسنپ از certificate امنیتی خارجی استفاده می کند كه یکی را از کانادا خریده و از سوي ديگر شرکت آمازون نيز فضا را تامین می کند. نكته بعدي اينكه برای مشخص کردن جای مبدا، مقصد و مسیریابی ماشین ها در مسيريابي از مپ گوگل استفاده مي كند که همه به منزله اين است كه اطلاعات کاربران اسنپ از کشور خارج می شود.”

مع الوصف، اگر بناست نرم افزار اسنپ یا تپ سی یا هر نرم افزاری که مستقیما هرگونه استفاده از آن نیازمند ارائه اطلاعات مهم از سوی افراد – کاربران – است در ایران فعالیت کند، علاوه بر ممانعت از ایجاد آسیب های استفاده از ابزارهای جدید به قشر سنتی – با ارائه راهکارهاو امتیازاتی توسط تولیدکنندگان و سرمایه گذاران آن نرم افزار – که در آن حرفه مشغول فعالیت هستند، بایستی امنیت آن با قرار گرفتن زیر ساخت های آن نرم افزار در داخل کشور توسط نهادهای مسئول نظارت گردد تا کشمکش هایی که درباره امنیت شبکه های اجتماعی همچون تلگرام با فراگیر شدن آنها رخ داد، بوجود نیاید.

http://hadidnews.com/vdcbf8bf.rhbsgpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما